ریيس بيمارستان شهداي خليج فارس: در مرگ مغزی كودك ۵ ساله قصور پزشکی رخ نداده است

رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر با اشاره به تشکیل کمیته بررسی پرونده مرگ مغزی کودک ۵ ساله در این بیمارستان می گوید: طبق نظر این کمیته، كادر درماني اين كودك، هيچگونه قصوري در كار خود نداشته و تمام مراحل درمان صحيح انجام شده است.

به گزارش «تیتر اول »؛ فرهاد عباسي این مطلب را در گفتگو با ایرنا بیان کرده و افزود: نشست اين كميته متشكل از پزشكان متخصص كودكان، عفوني، داخلي مغز و اعصاب، جراحي مغز و اعصاب، طب اورژانس و راديولوژي با حضور مديركل بازرسي و رسيدگي به شكايات استانداري و رئيس سازمان نظام پزشكي استان در بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر برگزار شد.

وي با بیان اینکه در اين كميته جزئيات پرونده از ديدگاه تخصص هاي مختلف مورد بررسي كارشناسانه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: طبق بررسي ها و مستندات پرونده و نظر پزشكان متخصص همه اقدامات صورت گرفته در مورد اين كودك كه توسط متخصص اطفال انجام شده صحيح بوده و قصوري در اين ارتباط صورت نگرفته، همچنین ساير اقدامات متخصصان ديگر شامل داخلي مغز و اعصاب، جراحي مغز و اعصاب و عفوني نيز بدرستي انجام شده است.

علت دقیق مرگ مغزی این کودک نیاز به بررسی تکمیلی دارد

رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر گفت: تاكنون علت دقيق مرگ مغزي بيمار پنج ساله بصورت كامل مشخص نيست، هر چند كه نظريه هاي كارشناسي پزشكي از ديدگاه متخصصان يادشده در اين حوزه موجود است.

به گفته وی، بررسي تكميلي بيشتر براي دستيابي به جواب نهايي در اين زمينه الزامي است.

جزییات پذیرش و درمان کودک ۵ ساله

وي گفت: اين كودك بعد از ظهر ۱۳ ارديبهشت سالجاری با علائم كم آبي بدن، اسهال و بي حالي، پس از مراجعه به بخش خصوصي به بيمارستان شهداي خليج فارس منتقل مي شود.

عباسي گفت: با مراجعه بيمار به بيمارستان، وي توسط پزشك اورژانس و متخصص اطفال مقيم بيمارستان ويزيت و سپس با تشخيص صورت گرفته دستور سرم درماني براي جبران مايع از دست رفته بدن وي داده مي شود.

وي يادآور شد: در مراحل درمان، كودك دچار تشنج شده كه با دستور پزشك متخصص اطفال كه بر بالين وي حضور داشته داروي ضد تشنج ديازپام طبق پروتكل به وي تزريق مي شود.

عباسي ادامه داد: در ادامه سير درماني كودك، به دليل پربودن بخش آي سي يو، با فراهم آوردن تجهيزات مورد نياز از قبيل مانيتورينگ به بخش اطفال منتقل و با پيگيريهاي متخصص اطفال و سوپروايزر، همان شب به بخش آي سي يو انتقال داده شد.

رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس يادآور شد: به دليل كاهش سطح هوشياري، سي تي اسكن مغز روي بيمار انجام كه جواب آن نشان دهنده ورم مغزي (ادم مغزي) و خونريزي اندك زير سخت شامه بود.

وي افزود: در ادامه سير درمان درخواست مشاوره از متخصص مغز و اعصاب و متخصص جراح مغز و اعصاب از سوي پزشك متخصص اطفال داده مي شود كه متخصصان بر بالين بيمار حاضر و اقدامات انجام شده توسط متخصص اطفال را تاييد مي كنند.

رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس گفت: از طرف متخصص جراح مغز و اعصاب همچنين اظهار مي شود كه كودك نيازي به مداخله جراحي نداشته و ندارد.

وي با اشاره به اينكه كودك دچار كاهش سطح هوشياري و مرگ مغزي شده، گفت: كودك ياد شده هم اكنون در بخش آي سي يو تحت تنفس مصنوعي قرار دارد.

عباسي گفت: داروي ديازپام براي كنترل تشنج به عنوان خط نخست درمان مورد استفاده قرار مي گيرد و در مورد اين بيمار نيز به همين ترتيب عمل شده و دوز داروي مصرفي مطابق با استانداردهاي پزشكي بوده، از این رو افت هوشياري از عوارض دارويي ديازپام محسوب نمي شود.

انتقال بیمار با رضایت خانواده امکانپذیر است

وي درخصوص حواشی مطرح شده درباره انتقال بيمار به مركز درماني استان همجوار افزود: با توجه به شرايط ناپايدار بيمار، توصيه عدم انتقال بيمار به مركزي ديگر توسط متخصص كودكان مربوطه صورت گرفت.

عباسي يادآور شد: با اين وجود همراهان هر بيماري در صورت رضايت خود از قابليت انتقال بيمار خود به ديگر مركز برخوردار است.

از نظر دارو و میزان تزریق اشتباهی رخ نداده است

وي تاكيد كرد: از لحاظ نوع دارو و دوز درماني، تزريق اشتباه به این كودك صورت نگرفته و مستندات پرونده بصورت مكتوب موجود و در دسترس و در مراجع ذيصلاح قابل پيگيري است.

رئيس بيمارستان شهداي خليج فارس يادآور شد: در مركز آموزشي درماني شهداي خليج فارس در رشته هاي كودكان، زنان و زايمان، طب اورژانس، بيهوشي اتاق عمل، بيهوشي آي سي يو و جراحي عمومي پزشك متخصص مقيم در بيمارستان وجود دارد بدين معني كه آنها بصورت شبانه روزي در بيمارستان حضور داشته و در كوتاه ترين زمان ممكن بيماران را ويزيت مي كنند.

وي افزود: در ارتباط با بيمار مرگ مغزي ياد شده پزشك متخصص آن روز از زمان ورود بيمار نامبرده را ويزيت و امور درماني وي را انجام داده و طبق مستندات پرونده به دفعات بر بالين وي حاضر و امور درماني را نظارت كرده است.

عباسي بيان كرد: با توجه به آسيب پذير بودن كودكان نسبت به كم آبي بدن توصيه مي شود در موارد اسهال و استفراغ سريع به مركز درماني مراجعه تا علاوه بر جبران كم آبي بدن كودك اقدام هاي تشخيصي و درماني به موازات آن صورت گيرد.

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام .میشه اطلاع رسانی کنید نام بیمار چه بوده است؟

دیدگاه بسته شده اند