نشست پرچالش نشریات بوشهر با روابط عمومی وزارت نفت/ ما قانون خودمان را داریم!

  • توسط
  • مرداد ۱۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: نشست مدیران مسئول نشریات محلی و نمایندگی روزنامه های سراسری استان بوشهر با مدیر روابط عمومی وزارت نفت چالش برانگیز شد و دست آخر به دستورات شفاهی وی بسنده شد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ پس از انتصاب اکبر نعمت الهی به عنوان مشاور وزیر نفت و مدیر روابط عمومی این وزارتخانه در سال ۹۲، دستور متمرکز شدن آگهی شرکت های نفتی در مرکز کشور و توزیع آن توسط روابط عمومی وزارتخانه داده شد که این موضوع منجر به نادیده گرفتن سهم نشریات محلی و کاهش درآمد نمایندگی نشریات سراسری در استان ها شد.

نشریاتی که بیش از روزنامه های سراسری محل رجوع مردم استان ها بوده و در ساخت افکار عمومی جامعه پیرامونی نفت موثرند، اکنون با دستور جدید، یکی از ابزارهای تامین مالی برای انتشار خود را از دست داده ند.

این در حالی است که به عقیده مدیران مسئول نشریات اصلاح طلب و مستقل بوشهر، در دولت سابق که فشار زیادی از سوی ارشاد استان برای به تعطیلی کشاندن چنین رسانه های وجود داشت، ولی شرکت های نفتی به صورت مستقل تر عمل کرده و آگهی های مناقصه و مزایده خود را نسبتا عادلانه در میان نشریات محلی توزیع می کردند که منجر به سرپا ماندن این رسانه ها شد، اما سیاست وزارت نفت در دولت جدید، ضربه کاری را به بدنه نحیف نشریات محلی وارد کرده است.

نعمت الهی طی سه سال گذشته همواره بخاطر این دستورالعمل مورد انتقاد بوده تا اینکه در آستانه روز خبرنگار، با هماهنگی ایوب بنوی مدیر بومی روابط عمومی منطقه ویژه پارس به بوشهر آمد تا در نشست “تعامل روابط عمومی وزارت نفت با نشریات و محیط پیرامونی استان” حضور یابد.

بخش عمده این نشست با توجه به ترکیب آن که شامل مدیران رسانه ها بود و دغدغه استمرار فعالیت نشریه شان را دارند، به انتقاد از رویه وزارت نفت در خصوص تمرکز آگهی ها در مرکز کشور و و توزیع آن میان نشریات سراسری گذشت.

در این بین، مواردی هم درباره ضرورت توجه نفت به محیط پیرامونی مطرح شد که از آن جمله «علی احمدی» مدیرمسئول سایت «خلیج فارس» بود که یادآور شد: وقتی در گذشته نفت همزمان با سرمایه گذاری در آبادان، به محیط پیرامونی هم توجه کرد، افراد آن شهر با افتخار خود را نفتی می دانستند، ولی امروز آیا یک شهروند ساکن عسلویه یا بسیاری از مناطق نفتی کشور ما حاضر است با افتخار خود را یک همجوار پروژه های این وزارتخانه بداند؟ وزارت نفت باید از کم تفاوتی نسبت به مناطق پیرامونی اش در عسلویه، خارگ و شمال استان بوشهر دست برداشته و بیش از این چنین نگاهی را توسعه ندهد که جزیره جداگانه ای از مردم این مناطق است، وگرنه بیم آن می رود که نگرانی امنیتی پدید آورد.

نهمت الهی مدیر روابط عمومی وزارت نفت هم پس از شنیدن سخنان مدیران مسئول نشریات و نمایندگی روزنامه های سراسری که بعضا تند و تیز از رویه تمرکز آگهی ها در مرکز انتقاد کردند، گفت: نفت قانون جداگانه دارد از این رو در زمینه توزیع آگهی‌ها هم تابع قانون دولت نمی باشد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه عمده آگهی شرکت های نفتی مناقصه یا مزایده است که تابع تاریخ مشخصی داشته و قادر به انتشار آن در هفته نامه ها نمی باشیم.

اظهارنظر وی با اعتراض برخی مدیران مسئول مواجه شد که خواستار مستند قانونی وی درباره متفاوت بودن قوانین وزارت نفت از سایر قوانین کشور شد.

همچنین مازیار هوشمند مدیرمسئول روزنامه پیام عسلویه نیز نامه معاون حقوقی وزارت ارشاد را به همگان نشان داد که در آن تاکید شده ملاک ارزیابی کیفی نشریات و کثیرالانتشار بودن آنها وزارت ارشاد می باشد که وزارت نفت به این موضوع تن نمی دهد.

با این حال نعمت الهی عقیده داشت نامه دو سال پیش معاون حقوقی وزارت ارشاد تفسیر وی از قانون است و دستگاههای نظارتی ادامه تاکنون اخطاری به روابط عمومی وزارت نفت در این خصوص نداده اند. اگر قوانین نفت که آن را متمایز کرده هم می خواهید، به سایت این وزارتخانه مراجعه و مطاله کنید!

با این حال برخی خواستار بیان دقیق بند مذکور در قانون نفت شدند که پاسخ تکراری نعمت الهی را در پی داشت و جود جلسه را با نارضایتی بیشتر همراه کرد.

همچنین زمانی که وی از تهیه لیست ۸۰ روزنامه برای توزیع آگهی های نفتی خبر داد و گفت که به تناسب رتبه بندی وزارت ارشاد، آگهی میان این نشریات توزیع می شود، برخی دیگر از مدیران مسئول خطاب به وی گفتند: چگونه است که برای توزیع آگهی، وزارت نفت قانون خاص خود را دارد ولی برای ارزیابی رتبه نشریات از ارشاد استفاده می کنید؟ چون از نظر قانون وزارت ارشاد مرجع صاحب صلاحیت در خصوص نشریات است، باید توزیع آگهی هم به آن سپرد.

همچنین یکی دیگر از مدیران مسئول درباره بخشی از سخنان نعمت الهی که انتشار آگهی های دارای تاریخ در هفته نامه ها را که در روز خاصی منتشر می شوند دچار محدودیت دانست، پیشنهاد کرد: اکنون ۷ تا ۸ نشریه محلی استان به صورت مستمر از شنبه تا سه شنبه روز انتشارشان است و می توانند آگهی شما اگر مربوط به ه۸ر روز از هفته باشد، منتشر نمایند.

اما نعمت الهی پای موضوع جدیدی را وسط کشید و گفت: انتظار ما و رسانه ها دو طرفه است، چون قبلا هم یکبار آگهی های خود را به ارشاد سپردیم و نظرات ما تامین نشد، طوری که آگهی ها در نشریات مورد انتظار ما منتشر نمی شد. البته آنها می خواستند همه به صورت یکسان از این سفره بهره مند شوند، ولی به این شکل جواب نظرات وزارت نفت تامین نمی شد.

وی ادامه داد: چطور توقع داریم یک آگهی مهم چند میلیاردی را به هفته نامه ای با شمارگان ۲۰۰ نسخه دهیم تا مشکل رسانه ای در استان ها حل شود و نتیجه اش انتخاب پیمانکار ضعیفی باشد؟ آیا این ضرر به بیت المال نیست؟

پس از آن یکی دیگر از مدیران مسئول گفت: ما در بوشهر نشریه ۲۰۰ نسخه ای نداریم، ضمن اینکه در کشور اغلب مناقصه و مزایده های کشور به شکلی است که برندگانش از قبل مشخص می باشند، همچنین وقتی آگهی های دولتی در سامانه اینترنتی کشور منتشر می شود، چندان در نشریات محلی مورد مراجعه نیست، بلکه در راستای حفظ جنبه قانونی و البته کمک به رسانه های استانی و اطلاع پیمانکاران محلی این کار صورت می گیرد. به هرحال شما که اینچنین قانون را سفت و سخت در وزارت نفت دنبال می کنید، این تناقض ها را هم باید ببینید.

مدیر روابط عمومی وزارت نفت که به نظر می رسید انتظار چنین فضای پرچالشی را نداشت، اینبار تلاش کرد با تلطیف سخنان خود، فضای جلسه را آرام کند.

نعمت الهی با بیان اینکه شرکت های نفتی فقط آگهی مناقصه یا مزایده دارند که عمده آنها دارای تاریخ می باشد، اظهار داشت: آگهی های بدون تاریخ براساس رتبه بندی صورت گرفته از نشریات در استان ها نیز منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد ارزش ریالی آگهی های دولتی مربوط به وزارت نفت است گفت: بدلیل شرایط خاص اقتصادی، حجم آگهی هایی که سالانه حدود ۴ میلیاردتومان قبل از تحریم ها بوده، امروز به یک میلیارد رسیده که امیدواریم با توسعه پروژه ها در پسابرجام این روند بهبود یابد.

نعمت الهی همچنین خطاب به برخی مدیران روابط عمومی شرکت های نفتی استان نظیر انتقال گاز، شرکت گاز، پخش فرآورده ها و معاونت درمان نفت که در جلسه حضور داشتند، گفت: بنده به آنها اختیار می دهم تا جایی که ایراد قانونی پیش نیاید، آگهی های مناسبتی یا رپورتاژ عملکرد در هفته دولت یا دهه فجر طراحی نموده تا از این طریق به نشریات بوشهر کمک شود.

مدیر روابط عمومی وزارت نفت افزود: همچنین آمادگی داریم راهکارهای پیشنهادی از خانه مطبوعات نظیر دوره های آموزشی برای پرورش خبرنگار حوزه انرژی، برگزاری کلاس های آموزشی و موارد دیگر را دریافت و پیگیری نماییم.

در همین زمان یکی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه استان پیشنهاد از سرگیری اشتراک نشریات محلی توسط شرکت های نفتی را مطرح کرد و گفت: در زمان مدیریت رضوی در منطقه ویژه پارس این مهم کمک شایانی به نشریات کرد و از طرفی منافع نفت نیز در آن دیده شده و مقرر گردید که یک صفحه نشریات به اطلاع رسانی حوزه نفت و پارس جنوبی اختصاص یابد.

نعمت الهی از این پیشنهاد استقبال کرد و همراه با تاکیدات شفاهی به مدیران روابط عمومی شرکت های نابعه وزارت نفت برای همکاری با مطبوعات محلی، جلسه به پایان رسید، موضوعاتی نظیر همکاری با نشریات محلی از طریق آگهی های مناسبتی، آگهی مناقصه و مزایده های بدون تاریخ که تا حدودی نظر مدیران مسئول را تامین کرد، هرچند باید منتظر ماند و دید در آینده نعمت الهی و همکارانش در وزارت نفت به این دستورات شفاهی خود پایبند هستند یا در وزارت نفت برای نشریات محلی بوشهر روی همان پاشنه می چرخد؟

 

قبلی «
بعدی »