به تصویب منطقه آزاد خوشبینم/ تعیین تکلیف هلیله و بندرگاه در سالجاری/ انتخاب رییس مجمع نمایندگان تا یکشنبه

  • توسط
  • مرداد ۱۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: نخستین نشست خبری نمایندگان استان در مجلس دهم توسط حجت الاسلام عبدالحمید خدری در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار برگزار شد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی در این نشست تلاش کرد با شفافیت به برخی ابهامات نظیر عدم انتخاب رییس مجمع نمایندگان استان، رای مجلس به ریاست لاریجانی و موضوعات استانی پاسخ دهد، ضمن اینکه وعده هایی نظیر تعیین تکلیف روستاهای مجاور نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال داد و از خوش بینی به تصویب منطقه آزاد گفت.

http://img8.irna.ir/1395/13950514/82175194/82175194-70913012.jpg

تفکیک بوشهر از لایحه منطقه آزاد شانس تصویب آن را بیشتر می کند

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون لایحه منطقه آزاد گفت: با با رایزنی های صورت گرفته، یک فوریت منطقه آزاد در مجلس به تصویب رسید و اکنون در کمیسیون اقتصادی برای بررسی نهایی است، ضمن اینکه طبق اعلام هیات رییسه تا دو هفته آینده برای تصمیم گیری به صحن مجلس بازخواهد گشت که خوشبین هستم رای بیاورد.

وی با بیان اینکه وقتی با مخالفان لایحه مناطق آزاد صحبت می کنیم آنها شرایط بوشهر را برای این موضوع مناسب دانسته ولی می گویند برخی از مناطق دیگر زیرساخت این موضوع را ندارند، افزود: یکی از اشکالات این است که لایحه منطقه آزاد بوشهر همزمان با ۶ منطقه دیگر به مجلس ارسال شده که پاسخ منفی به آنها، به معنای پاسخ منفی برای بوشهر هم خواهد بود. بنابراین اگر منطقه آزاد بوشهر جداگانه به مجلس می آمد، شانس تصویب آن را بیشتر می کند.

وی افزود: اکنون با نمایندگان مخالف مناطق آزاد رایزنی کرده ایم تا وقتی که این موضوع به صحن رسید، اگر رای منفی هم می هند، دستکم به عنوان مخالف نطق نداشته باشند.

خدری یادآورشد: هرچند بعضی ها با جوسازی و توزیع شب نامه و یا روزنامه در نماز جمعه یا برنامه های مستمر رسانه ملی ساز مخالفت با منطقه آزاد می زنند ولی بوشهر ظرفیت ایجاد منطقه آزاد را دارد و ما نسبت به تصویب مفاد و اصل این لایحه در مجلس خوشبین هستیم.

وی بیان کرد: با ایجاد منطقه آزاد زیرساختها فراهم و بحث سرعت بخشی و روان سازی صنعت، معدن و تجارت فراهم می شود.

خدری در باره جانمایی منطقه آزاد بوشهر گفت: جانمایی منطقه آزاد بوشهر انجام شده ولی به دلیل احتمال وجود برخی سوء استفاده ها این جانمایی بموقع اعلام می شود.

وی افزود: به مخالفان اطمینان دادیم علاوه بر مراجع نظارتی، نمایندگان نیز نظارت دقیقی بر اجرای قانون دراین زمینه داشته باشند و در لایحه نهایی بندی درباره نظارت نمایندگان بر منطقه آزاد در نظر گرفته شود.

خدری افزود: حتی اگر یک درصد هم لایحه مناطق آزاد در مجلس مصوب نشد، می توان به لایحه قبلی دولت که بوشهر را جداگانه به مجلس فرستاد برگشت و آن را دنبال کرد، چرا که مخالفان منطقه آزاد روی بحث بوشهر اعتراض آنچنانی ندارند.

http://img8.irna.ir/1395/13950514/82175194/82175194-70913013.jpg
منطقه آزاد مصوب شود، راه آهن هم توجیه اقتصادی بیشتری می یابد

نماینده مرکز استان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا نمایندگان موضوع اتصال بوشهر به راه آهن سراسری را به فراموشی سپرده اند، گفت: این مطالبه بحق استان است و قرار شده با هماهنگی دکتر شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس نشستی با وزیر راه داشته باشیم.

وی افزود: یکی از ضرورت های منطقه آزاد بوشهر اتصال به راه اهن سراسری است که تصویب آن می تواند توجیه اقتصادی راه آهن را بیشتر و در انجام آن تسریع ببخشد.

رییس مجمع نمایندگان استان تا یکشنبه انتخاب می شود

عبدالحمید خدری در پاسخ به سوالی درباره عدم تشکیل مجمع نمایندگان استان و تعیین رییس آن گفت: البته برخی استان های دیگر هم هنوز رییس مجمع خود را انتخاب نکرده اند. ما نیز تنها دو نشست در حاشیه صحن علنی داشته ایم، ولی قطعا تا یکشنبه آینده که تعطیلات مجلس پایان یافته و نمایندگان به تهران بازمی گردند، رییس مجمع استان انتخاب می گردد.

وی درباره چرایی اختلافات در این خصوص گفت: مثلا خانم الماسی نظرشان بر این بود که به ترتیب حروف الفبا یا خانم بودن ایشان رییس مجمع انتخاب شود که بنده و آقای شهریاری مخالف بودیم، یا من و شهریاری بر قرعه کشی نظر داشتیم که خانم الماسی موافق نبود و آقای سعادت هم نظر بیطرف را داشت.

وی افزود: براین باوریم که براساس حروف الفبا توافق نامه ای برای انتخاب رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر بنویسیم یا نهایتا براساس قرعه کشی تا یکشنبه آینده رییس مجمع نمایندگان مشخص شود.

خدری اظهارکرد: سال اول با توجه به ارتباطاتی که رئیس مجمع برقرارمی کند می تواند آن مجمعی فعال نشان دهد واین ذهنیت ایجاد شود که مجمع نمایندگان استان بوشهرمجمعی فعال است.

وی درباره اینکه آیا اختلاف پیش آمده میان شما و خانم الماسی در بحث هیات رییسه کمیسیون انرژی در بحث ریاست مجمع هم اثرگذار بوده؟ بیان کرد: تمایلی برای ورود به گذشته ندارم و پاسخی هم که در آن مقطع دادم برای رفع سوء برداشت افکار عمومی بود. اکنون هم همراهی نمایندگان در خصوص منافع استان وجود دارد.

دریافت آمار نیروهای پارس جنوبی و برخورد با تخلفات

وی درباره سوال خبرنگاری درباره آمار بالای بیکاری اظهار داشت: این زیبنده استان بوشهر نیست که آمار بیکاری در آن با سایر استانهایی که عسلویه، خارگ، بهرگان، بندر و گمرک ندارند، برابر و یا بیشتر باشد.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم درمجلس یادآور شد: قرار است شرکت های پارس جنوبی محل صدور شناسنامه و سکونت افراد شاغل خود را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: با نظر مجمع نمایندگان استان در مجلس با شرکتهایی که مصوبه ۵۰ درصد جذب نیروهای بومی را رعایت نکرده اند، براساس قانون و در راستای نظارت نمایندگان برخورد می شود.

امسال هلیله و بندرگاه تعیین تکلیف می شوند

وی درمورد بلاتکلیفی روستاهای همجوار نیروگاه اتمی هم گفت: براساس قولی که به اهالی روستاهای هلیله و بندرگاه در زمان تبلیغات انتخاباتی دادم، اولین نطق بنده در مجلس پیرامون این روستاها بود و در این ارتباط با تذکر در صحن علنی مجلس، بعنوان حامی و همراه دولت خواستار برطرف شدن این مشکل شدم، چرا که پذیرفتنی نیست بیش از ۳ دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی گذشته باشد و نظام قادر به تعیین تکلیف وضعیت دو روستا نباشد.

خدری افزود: این تذکر موثر واقع شد و رئیس سازمان انرژی اتمی پیشنهاد کرد، هیاتی مرکب از دولت و وزارت کشور برای حل این مشکل مشخص شود، همچنین رئیس جمهوری نیز دستوری مبنی بر برطرف کردن این مشکل برای وزیر کشور و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر کرد.

خدری تاکید کرد: امیدواریم با روندی که شاهدیم، درسالجاری تکلیف مردم روستاهای هلیله و بندرگاه مشخص شود.

به کارنامه دولت نمره قابل قبول می دهم

وی در مورد کارنامه دولت یازدهم که سه سال از عمر آن گذشته گفت: دولت با وجود همه سختی و مشکلی که در بودجه داشت بخوبی تورم را در کشور کنترل و باعث ثبات اقتصادی شده است، از این رو من به آن نمره قبولی می دهم.

در فراکسیون امید می مانم

خدری در پاسخ به سوالی درباره تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس و اینکه موضع وی چیست؟ گفت: از روز اول بنای من بر اعتدال بوده و این مهم را در زمان قضاوت در آرای صادره لحاظ کرده ام و در نمایندگی مجلس هم ادامه می دهم.

وی افزود: اغلب اعضای فراکسیون اعتدال از فراکسیون ولایت پس از انتخابات هیات رییسه مجلس انشعاب کرده و اعداد و ارقام درباره فراکسیون امید باقیست و من نیز همچنان عضو آن می مانم.

نمایندگان انتخاب لاریجانی را برای ایجاد آرامش به مصلحت دیدند

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی انتخاب لاریجانی به ریاست مجلس گفت: واقعیت این است که لاریجانی و عارف هر دو از لیست امید در انتخابات بودند که نشان می دهد افکار آنها هرچند به اندازه هم نیست ولی با یکدیگر نزدیکی دارند.

وی افزود: در آن مقطع نمایندگان به این نتیجه رسیدند که انتخاب لاریجانی جو آرامش در مجلس ایجاد کرده و باعث می شود تا مجلس در فضای آرامی به دغدغه های مردم رسیدگی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رای وی به عارف یا لاریجانی بود، اظهار داشت: من براساس بررسی های صورت گرفته رای خودم را دادم و امروز زمان بازگویی آن و بازگشت به عقب نیست.

به قائم مقام وزیر صنعت ثابت می کنم قاچلاق چیست و قاچاقچی کیست؟

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات چندی پیش قائم مقام وزیر صنعت در شبکه خبر و اتهام قاچاقچی به برخی از مردم استان گفت: خسرو تاج به مردم بوشهر، گناوه و دیلم توهین کرد که بنده ضمن ابراز تاسف از رویه صداوسیما در قضاوت یکطرفه، اعتراضم را منعکس کرده و قول داده اند در هفته آینده زمینه مناظره ای با وی در تلویزیون فراهم شود.

خدری افزود: چر آقایان کسانی که در نزدیکی آنها قاچاق کالا می کنند را نمی بینند اما مردم  بوشهررا قاچاق چی خطاب می کنند. آقایان کمی سرشان را بالا بگیرند تا قاچاق را ببینند.
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی با بیان اینکه مردم بوشهر هتک حرمت شده اند  تصریح کرد: در شهرهایی مثل گناوه چقدر پالایشگاه، پتروشیمی و امثالهم وجود دارد که انتظار است ته لنجی تعطیل شود؟

وی با اشاره به اینکه در همه کشورها برای ماندگاری مرزنشینان امتیازاتی قائل می شوند، گفت: اگر صداوسیما به وعده اش برای مناظره تلویزیونی با قائم مقام وزیر صنعت عمل کرد، به آقایان ثابت می کنم که قاچاق چیست و قاچاقچی کیست؟

تلاش برای فعال سازی انتقال آب از سید چمشیر

این نماینده استان در پاسخ به سوال «خلیج فارس» درباره امید کشاورزان گناوه و دیلم گفت: دراین زمینه به استان بوشهر ظلم شده، زیرا قرار بود سد چم شیر ۴۹ هزار هکتار از اراضی استان را آبیاری کند و از بودجه استان در این سد هزینه گردید.

خدری با اشاره به پیشرفت ۴۰درصد کانال انتقال آب از رودخانه زهره و سد چمشیر به استان بوشهر گفت: با توجه به تعطیلی کار در استان بوشهر به وزیر نیرو اعتراض کردیم و به دنبال مستنداتی هستیم که ثابت کند خاک استان بوشهر از خوزستان مرغوبتر است و باید اب سد چم شیر به مسیر اولش برگردد.

وی با بیان اینکه آنهایی که در زمان مسئولیت شان در قبال تعطیلی این پروژه سکوت کردند به استان خیانت کردند، گفت: پیگیر نشست نمایندگان استان با وزیر نیرو برای این موضوع هستیم.

از هیچ رسانه ای شکایت نمی کنم و پاسخگو خواهم بود

نماینده مجلس در بخشی از سخنان خود ضمن تشکر از اهالی رسانه برای انعکاس رویدادهای استان و مطالبات مردم گفت: به حقیقت گویی رسانه ها اعتقاد دارم و بنده حتی هیچ شکایتی بابت مطلبی در رسانه ها نخواهم کرد، چون مطالب آنها را ناشی از برداشت شان می دانم که در برداشت هم آزاد هستند.

خدری با اشاره به اینکه خود را متعهد به پاسخگویی می داند گفت: رسانه ها نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند و من همیشه قدردان زحمات این قشر هستم. همچنین خودم را ملزم و متعهد به پاسخگویی به تمام رسانه ها با هر گرایش فکری می دانم.

قبلی «
بعدی »