به همت اتحادیه نانوایان برازجان آغازگر ممنوعیت مصرف پلاستیک

  • توسط
  • اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : کیسه‌ های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات جهان در عصر حاضر به شمار می‌ روند و از سال های گذشته کمپین‌ های محیط‌ زیستی در کشور برای ممنوعیت استفاده از آن به راه افتاده؛ اما هنوز به‌ شکل جدی مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارشتیتر اول بنه گز به نقل از خلیج فارس ؛ با این حال از هفته پیش، حرکت رسمی در این زمینه در استان از شهرستان دشتستان کلید خورد و طی نامه ای از سوی اتحادیه نانوایان این شهرستان، عرضه کیسه‌ های پلاستیکی در نانوایی‌های برازجان ممنوع است.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1cbmbfrna1f571oqvjvk1bf61tb84.jpg

در نامه اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان دشتستان، یادآوری شده: نظر به اینکه واحدهای نانوایی کیسه های پلاستیکی غیربهداشتی با کیفیت پایین به مشتریان عرضه می کنند لذا طی استعلام و هماهنگی با شبکه بهداشت شهرستان، توزیع آن در نانوایی ها نممنوع می باشد.

همچنین در این نامه پیشنهاد شده نانوایان و شهروندان از کیسه های پارچه ای یا گیاهی استفاده و آن را جایگزین کیسه های پلاستیکی کنند.

اخیرا عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفته: هفدهمین جمعیت جهان را داریم اما با تولید ۵۰۰ هزار تن مصرف پلاستیک در سال، پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در جهان هستیم.

محمد دروبش افزود: بخشی از مصرف بی رویه پلاستیک در کشور ما به ارزانی و در دسترس بودن آن مربوط می شود، مثلا در کشورهای دیگر وقتی به سوپرمارکتی می‌روید و می‌خواهید پلاستیک بگیرید از شما هزینه می‌گیرند و این مسئله انگیزه می‌شود تا از کیسه‌های پارچه‌ای یا چند بار مصرف استفاده کنید اما در ایران برعکس است.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1cbmd402a1vh110ia1nj41mlotqd4.jpg

خبری از ممنوعیت پلاستیک در ایران نیست!

از حدود ۱۵ سال پیش، ممنوعیت مصرف پلاستیک در جهان آغاز شد و بنگلادش نخستین کشوری بود که در سال ۲۰۰۲ استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد. تایوان در سال ۲۰۰۳، بوتان در سال ۲۰۰۷ و ایتالیا نیز در سال ۲۰۱۰ استفاده از کیسه‌ های پلاستیکی (بویژه کیسه‌های پلاستیکی رایگان) را ممنوع اعلام کردند. بسیاری از کشورهای اروپایی همچون بلژیک، ایرلند، سوئیس، آلمان، هلند و هنگ‌کنگ نیز برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مالیات وضع کردند که همین امر باعث کاهش بیش از ۹۰ درصدی کیسه‌های پلاستیکی در این کشورها شد.

در این میان، ایران جزو پنج کشور اول جهان در مصرف سرانه پلاستیک به شمار می‌ رود و این در حالی است که تاکنون هیچ تصمیم رسمی و جدی از سوی دولتمردان مبنی بر ممنوعیت مصرف پلاستیک یا وضع مالیات بر فروشندگان یا مصرف‌کنندگان اخذ نشده است.

تفدیر مدیرکل محیط زیست از اتحادیه نانوایان دشتستان

در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از اقدام ارزشمند صنف نانوایی های برازجان در عدم مصرف پلاستیک برای خرید نان قدردانی نمود و این کنش زیست محیطی را نمونه ای برجسته برای دیگر شهرهای استان بوشهر دانست.

حسین دلشب خاطرنشان کرد: هرساله در روز ۲۲ فوریه مصادف با ۲ اردیبهشت ماه با واقعه روز جهانی زمین پاک همراه هستیم و امسال شعار جهانی این روز ؛ نه به کیسه های پلاستیکی انتخاب شده است. این ابتکارعمل در نانوایی های شهر برازجان جهت عدم عرضه کیسه های پلاستیکی به شهروندان، یک تصمیم زیست محیطی است که جای قدردانی دارد.

دلشب ابراز امیدواری کرد: دیگر اصناف و دیگر شهرهای استان بوشهر می توانند از این خلاقیت و تصمیم زیست محیطی بهره ببرند  و این تصمیم سازی را برای کاهش هرچه بیشتر استفاده از کیسه های پلاستیکی در دستور کار خود قرار دهند.

قبلی «
بعدی »