با وجود وعده های مسئولان پتروشیمی های دشتستان و گناوه فعلا منتفی است!

  • توسط
  • دی ۲۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : با وجود وعده های متعدد مسئولان در خصوص آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی های دشتستان و گناوه، اما اصلی ترین مقام وزارت نفت در حوزه پتروشیمی می گوید که فعلا این پروژه ها قابل اجرا نمی باشند.

به گزارش تیتر اول به نقل از خلیج فارس؛ این دو پروژه از مصوبات اولین سفر هیات دولت سابق به استان بوشهر در بهمن ماه ۸۴ بودند که طی یازده سال گذشته بارها مسئولانی در سطح استاندار یا نماینده مجلس وعده کلنگ زنی آن را به مردم داده بودند.

جدی ترین وعده در این خصوص توسط سالاری استاندار بوشهر در اولین نشست خبری اش پس از انتصاب به این سمت در اسفند ۹۲ مطرح شد که قول کلنگ زنی این پروژه در نیمه اول سال آینده داد، ولی محقق نشد.

یکبار پیش از این هم موسوی نژاد نماینده دشتستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در سفر همراه اعضای این کمیسیون به کشور چین، با انتشار تصویری همراه فردی چینی که به گفته وی سرمایه گذار پتروشیمی دشتستان است، از نهایی شدن آغاز این پروژه بعد از عید فطر سال ۹۳ خبر داد، اما این بار هم عملی نشد.

همچنین بار دیگر استاندار بوشهر در نشست خبری آذرماه سال ۹۴ با پرسشی درباره پتروشیمی دشتستان مواجه شد که آن زمان هم قول کلنگ زنی این پروژه تا قبل از پایان همان سال را داد که این بار نیز محقق نگردید. وی پنجشنبه شب گذشته نیز در جریان شورای برنامه ریزی استان به ریاست نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی استان که به زودی اجرایی می شود را پتروشیمی دشتستان اعلام کرد.

این وعده ها در شرایطی است که همه این سالها بر جانمایی پتروشیمی ها خصوصا دشتستان حرف و حدیث های زیادی بوده، طوری که مجاروت آن با اراضی کشاورزی و همچنین دوری از دریا (به دلیل نیاز زیاد به آب) علامت سوال جدی در خصوص وعده های مسئولان پیش آورده است.

نکته هم آنجا بود که محیط زیست استان صدور هرگونه مجوزی برای این پتروشیمی را منوط به موافقت اداره آب کرده و آبی ها نیز گفتند که پیشنهادی در این خصوص به ما داده نشده، هرچند اگر این مسئله هم مطرح شود، توصیه ما احداث آن در کنار دریاست.

پتروشیمی های دشتستان و گناوه فعلا منتفی است

امروز که معاون وزیر نفت در صنایع پتروشیمی در بوشهر حضور داشت، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گفت: با توجه به احداث نشدن واحد تامین کننده خوراک پتروشیمی های گناوه و دشتستان در جزیره خارگ، اجرای این طرحها در گرو ساخت این واحد یا تغییر مصوبه اجرای آنها در هیات وزیران است.

مرضیه شاهدایی افزود: پتروشیمی گناوه طرحی اولفینی است که باید خوراک آن از واحد تامین کننده آن در جزیره خارگ ساخته شود، ولی چون واحد یاد شده تاکنون در خارگ اجرا نشده امکان تامین خوراک این طرح پتروشیمی فراهم نیست.

به نوشته ایرنا، وی ادامه داد: در واحد پتروشیمی گناوه باید طرح اولفین و در پتروشیمی دشتستان نیز واحدهای پایین دستی آن اجرا شود.

شاهدایی یادآور شد: هم اکنون تامین خوراکی که باید از طریق جزیره خارگ به گناوه انتقال پیدا کند به دلیل اجرایی نشدن طرح آن در جزیره خارگ میسر نیست و به همین دلیل شرایط اجرای پتروشیمی های گناوه و دشتستان وجود ندارد.

وی گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده یا باید با اجرای واحد خارگ تامین خوراک طرح پتروشیمی گناوه انجام شود و یا در هیات وزیران بتوانیم مصوبه این طرح را تغییر دهیم.

قبلی «
بعدی »