در پی اعلام آمادگی میگلی‎نژاد؛ شهرداری بوشهر عمارت ملک را احیا می‎کند

  • توسط
  • فروردین ۳۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

عمارت تاریخی ملک در میدان بهمنی بوشهر، نمونه کم نظیری از معماری جنوب ایران است که سالها در تصرف مهاجرانی به سر می برد که زندگی شان با این عمارت در آمیخته و دیگر خود را مالک آن می‌دانند. مهاجرانی که دکور آن را تغییر می‌دهند، بخش‌هایی از آن را به دلخواه تخریب و با بلوک سیمانی می‌سازند، پنجره‌های عمارت را کور می‌کنند، ستون‌ها را بر می‌دارند و به جای آن دیوار جدیدی می‌کشند.

به گزارش تیتر اول ؛ طی سال های گذشته، ساماندهی به این بنای ثبت شده به یکی از مطالبات مردمی مبدل شده، اما عملی نشدن وعده های متعدد مسئولان در این خصوص نشان می دهد زور ساکنان عمارت ملک بر توان مسئولان بوشهر می چربد!

عمارت ملک متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمدمهدی ملک التجار است که در دورهٔ قاجار توسط معماران فرانسوی احداث شد. این بنا توسط متجاوزین انگلیس اشغال شده و به صورت مقر نظامی آن‌ها در آمد. آن‌ها بعد از سال‌ها استقرار در این کاخ، در پی ورشکست شدن ملک التجار(صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود، پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد و متاسفانه ضمن اینکه هنوز مرمت نشده، این سالها محلی برای زندگی بی خانمان ها و مهاجران شده است.

این عمارت با معماری با شکوهش ۴۷۰۰ متر مربع مساحت دارد، اما هر لحظه قسمتی از آن کم می‌شود، طوری که خانه ملک از فردای خود بی‌خبر است.

حالا میگلی نژاد شهردار بندر بوشهر برای مرمت و نگهداری این بنای تاریخی اعلام آمادگی کرده است، رفتاری که پیش از این در شهرداری بوشهر سابقه دارد، از احیا و بهسازی عمارت امیریه (ساختمان فغلی شورای شهر) در دوره شهرداری حیدر اسکندرپور تا آغاز بهسازی بناهای تاریخی بیلیارد و خانه مشروطه بوشهر در دوره سوم شورای شهر بوشهر که البته هنوز با گذشت زمان طولانی، به نتیجه نرسیده است.

ولی به نظر می رسد عزم و اراده ای که اکنون شهردار بوشهر برای احیای عمارت ملک دارد و خواست عمومی که در این خصوص شکل گرفته، بتواند حال و روز بهتری را در کوتاه مدت برای آن رقم بزند.

در همین خصوص غلامعلی میگلی نژاد با بیان اینکه بخش زیادی از عمارت های تاریخی از جمله عمارت ملک که هویت مردم بوشهر است بر اثر بی توجهی رها شده و رو به تخریب است گفت: عمارت ملک اثر معماری بسیار ارزنده ای که دارد و در کمتر نقطه ای از کشور وجود دارد، سزاوار نگهداری بهتر و تبدیل به جاذبه ای گردشگری است.

وی با اشاره به ارایه درخواست شهرداری به سازمان میراث فرهنگی کشور جهت بر عهده گرفتن مسئولیت احیای عمارت ملک اظهار داشت: فروزانی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هم در حال همکاری است.

شهردار بندر بوشهر با اشاره به وضعیت نابسامان اغلب عمارتهای تاریخی شهر بوشهر و اینکه باید به هر چه سریعتر در این رابطه اقدامات اساسی صورت گیرد اظهار داشت: متاسفانه در سالهای گذشته عمارت های تاریخی زیادی بر اثر بی توجهی و بی برنامگی از بین رفتند که این اتفاق ضربه جبران نشدنی به فرهنگ و تاریخ بندر بوشهر بود.

http://www.bushehrcity.ir/sites/default/files/malek.jpg

وی با تاکید بر اینکه همه در برابر این آثار ارزشمند تاریخی بوشهر مسئولیم اظهار داشت: باید تلاش کنیم گردشگران داخلی و خارجی به بندر بوشهر آمده و این آثار تاریخی را در بهترین کیفیت و وضعیت ببینند تا ضمن آشنایی با تاریخ و فرهنگ ما، زمینه های رشد و سرمایه گذاری در این بندر مهیا شود.

شهردار بوشهر با اشاره به اینکه با حمایت شورای اسلامی شهر اقدامات خود را برای احیا و باززنده سازی بافت تاریخی فرهنگی بوشهر از سال گذشته آغاز کرده ایم، افزود: اخیرا شورای اسلامی شهر با لایحه شهرداری جهت تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی و تعمیرات در بافت تاریخی برای کاربری های مسکوتی تجاری تفریحی موافقت کرده که این می تواند زمینه ساز تحولی بزرگ جهت احیای بافت تاریخی باشد.

منبع : خلیج فارس

قبلی «
بعدی »