حکایت تکراری دولت ها بر سر یک موضوع در استان بوشهر

  • توسط
  • فروردین ۲۵, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

ته لنجی،اشتغال یا قاچاق …سالهاست که این حکایت تکراری دولت و ملت ، داستان ته لنجی را به یک معضل و شاید یک تراژدی برای مردم و دولتمردان تبدیل کرده است .

به گزارش تیتر اول ؛ قصه ته لنجی ار اواخر دوره هاشمی شروع گردید  و در دوره اصلاحات سالی یکبار دولت اقدام به تعطیلی ان می نمود که کاملا ناموفق بود و بعد از مدتی باز درب بر همان پاشنه می چرخید ،در دوره احمدی نژاد وقتی ته لنجی تعطیل شد ،در سفر استانی در گناوه با همان ژست خویش گفت: پنج تا ماشین خوبه؟ده تا خوبه ؟بیست تا بهشون بدین .این حکایت تعطیلی ته لنجی ، دیگر در دولت های نهم و دهم مهرورزی تکرار نشد .

در کنار مشکل ته لنجی ، وجود اسکله های غیر مجاز نیز از دوره اصلاحات به بعد همواره مورد تاکید روسای جمهوری بوده است که هیچ گاه نیز موفق به مدیریت انها نشده اند .

از جمله دلایلی که مهار ته لنجی را مشکل می سازد عدم اشتغال زایی بوسیله دولت ها بوده است .به گفته مسوولان امر میزان بیکاری در استان ده درصد می باشد که قطعا آمار واقعی بیشتر از این خواهد بود و جمعیتی قریب به ۲۲۰هزار نفر در استان بگونه ای از همین راه ته لنجی امرار معاش می نمایند .

رشد چشمگیر گناوه و معرفی ان در کشور بی شک محصول همین آزاد سازی می باشد .این پدیده که برای مردم اشتغال ایجاد کرده است به حتم از دید کارشناسان و مسولین امر قاچاق بحساب می آید که خود مردم ساحل و لنجداران نیز از این قایم موشک بازی ها بستوه آمده اند .

نبود سرمایه گذاری خارجی، وجود تعرفه های سنگین و دست و پا گیر گمرکی ، بوروکراسی اداری ، عدم وجود کارخانه های بزرگ،عدم اولویت در بکارگیری نیروهای بومی در عسلویه ، ورشکستگی نسبی کارخانجات کوچک و بی توجهی به تولید، آثارتحریم های کمر شکن خارجی و وضعیت گنگ پسابرجام همگی دست بدست هم داده اند تا مردم نتوانند شغلی مناسب داشته باشند و یا از کانالهای قانونی و بی دردسر تجارت خویش را به انجام رسانند.

حال سوال ما مرز نشینان خطاب به دولتمردان این است که با توجه به دلایل فوق،اگر شمادر صدد تعطیل این فرصت می باشید که برای ما شغل و از نظر شما قاچاق بحساب میآید چه آلترناتیو و جایگزینی برای آن دارید.

چه گلی بر سر این مردم زده اید .مردمی فقیر و کم توان که همین ته لنجی را هم سود اصلی انرا اون بالانشینان می برند و به اندازه قوت لایموتی به ما میرسد بعد از ان چگونه گذران زندگی نمایند

شما اگر بنابه دلایلی ماهی خوردن را از مردم ساحل بگیرید کدام نوع غذا در اختیار انها قرار می دهید و اصولا چه حرفه ، صنعت ، تولید و شغلی را به آنها اموزش یا پیشنهاد می کنید.

طبیعی است با توجه به معضلات بی شماری که دولت با ان دست به گریبانگیر است هیج گره ای را از بی شمار گره های زندگی مرز نشینان باز نخواهید کرد.

براستی آیا دیواری کوتاه تر از مردم نجیب ، غیور و بی توقع ساحل پیدا نکرده اید که می خواهید تمام کاسه کوزها را بر سر آنها بشکنید .

اگر دولت اسکله های غیر مجاز را که بارها به وجود غیر قانونی انها اذعان نموده است تعطیل کرد ،اگر جلوی بی شمار کانتینرهای قاچاق میوه را گرفت و اگر های فراوان دیگر را حل کرد،آنوقت با رفع مشکل کار و معیشت به سراغ مردم و ته لنجی بیاید .

اینکار و برخورد قهری با این پدیده چیزی جز نارضایتی اقشار فرودست جامعه از دولت و به تبع آن حاکمیت نتیجه ای نخواهد داشت.

بسته جدید که مردم در انتظار آن می باشند ،اگر مانند دوره های گذشته باشد که برای هر ملوان ۱۵۰۰دلار طی شش سفر تعیین می کردند در حقیقت کاری عبث و بی سرانجام است ،ولی اگر گمرک طی یک تحقیقات میدانی و نه متمرکز و بر اساس واقعیات موجود عوارضی را در نظر بگیرد که طی این تصمیم هم راه های فساد مسدود می شود و هم دولت ذینفع می گردد و هم اینکه جابجایی کالاها راحت تر بود .

اکنون و در آغاز شروع بکار نمایندگان جدید استان چالشی اساسی و آزمونی بزرگ برای آنهاست که چند مرد حلاج می باشند و ایا میتوانند موکلان خود را راضی نمایند؟

در پایان توجه دست اندرکاران امر را به ابن دوبیت حافظ جلب می نماییم

ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی
سود و سرمایه بسوزی و محابا نکنی
دردمندان بلا زهر هلاهل دارد
قصد این قوم خطا باشد ،هان تا نکنی

منبع : سوک

قبلی «
بعدی »