رئیس پلیس فتا گزارش داد: بوشهر دومین استان به لحاظ تخلفات انتخاباتی

  • توسط
  • اسفند ۱۹, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول به نقل از فارس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس فتا در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص هرزه‌نگاری، صفحات جعلی مرتبط با دستگاه‌ها، پلیس و … و جعل اسناد، اظهار داشت: از ۷۹۶ مورد در فیس‌بوک و اینستاگرام ۵۹۶ مورد مجرمانه تشخیص داده شد که به درخواست ما ۷۰ درصد این صفحات حذف شد.

وی گفت: امروز ۴۲ درصد پرونده‌های تشکیل شده مرتبط با تلگرام بوده و بیشتر موضوعات آ‌ن اخلاقی است.

رئیس پلیس فتا به حملات سایبری پرداخت و تصریح کرد: در حوزه حملات سایبری و تهاجم به صنعت، دولت و سازمان‌ها ۲۲۵ حفره امنیتی در دستگاه‌های دولتی، خصوصی و سامانه‌های مردمی شناسایی شد که ۱۷۷ مورد دولتی و ۴۸ مورد خصوصی بوده است.

وی تعداد کل حملات سایبری قابل توجه را ۶۹ هزار و ۷۲۹ مورد اعلام و بیان داشت: ۹۸۹ فقره مربوط به سایت‌های دولتی و ۶۸ هزار و ۷۴۰ فقره مرتبط با سایت‌های غیردولتی بودند.

این مقام ارشد انتظامی در خصوص بانک‌ها گفت: حفره امنیتی بانک‌ها ۱۹ فقره بوده که ۸ فقره مربوط به بانک‌های دولتی و ۱۱ فقره مرتبط با بانک‌های خصوصی بوده است.

سردار هادیانفر به انگیزه‌های مجرمانه پرداخت و تصریح کرد: ۴۶٫۸ درصد انگیزه‌ها کسب منافع مالی و تحصیل درآمد نامشروع است؛ ۲۱ درصد کنجکاوی، سرگرمی و اثبات توانمندی، ۱۳٫۳ درصد جرایم ضداخلاقی و ۱۸ درصد انتقام‌جویی، رقابت شغلی و تسویه حساب شخصی است.

رئیس پلیس فتا متوسط سن مجرمان را ۱۸ تا ۲۵ سال بیان داشت و گفت: ۶۵ درصد مجرمان آقایان و ۳۵ درصد خانم‌ها هستند؛ خانم‌ها بیشتر در حوزه پولشویی فعالیت دارند.

وی به ۱۲۰۹ مورد همکاری بین‌المللی این پلیس با سایر پلیس‌های سایبری کشورها اشاره کرد و افزود: غالب آنها با محوریت سازمان اینترپل بوده است.

این مقام ارشد انتظامی اعلام کرد: ۵۶ درصد پرونده‌های بین‌المللی در کشور به چین برمی‌گردد و در غالب کلاهبرداری نیجریه‌ای؛ ۱۶ درصد به انگلستان و ۱۰ درصد به مالزی، نیجریه و هنگ‌کنگ مرتبط می‌‌شود.

سردار هادیانفر در ادامه به موضوع انتخابات و تخلفات انتخاباتی اشاره و تصریح کرد: در خصوص انتخابات پلیس فتا در چندین کارگروه از جمله پیشگیری از جرم قوه قضاییه، وزارت کشور، ستاد کل و امنیت انتخابات در مرکز ملی فضای مجازی عضو بود.

وی به وظایف پلیس فتا در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: تشخیص، پیشگیرِی، مستند و ارسال و در نهایت مقابله از جمله وظایفی بود که پلیس فتا در ۵ کارگروه برای خود تعیین کرده بود.

رئیس پلیس فتا با بیان این مطلب که این پلیس از ۱۱ سامانه برای رصد انتخابات استفاده کرده و روزانه بیش از ۳۳ هزار خبر را از منابع داخلی و خارجی رصد می‌کرد، تصریح کرد: ۱۱۷ نفر از کسانی که صاحب پنل تبلیغاتی در تلگرام و شبکه‌های اجتماعی بودند را احضار کرده و با گوشزد قوانین و مصادیق از آنها تعهد اخذ کردیم.

این مقام ارشد انتظامی اعلام کرد: در مجموع ۴۶۰ تخلف انتخاباتی را به ستاد انتخابات وزارت کشور در مراحل مختلفی چون دوران ثبت‌‌نام، رد صلاحیت، تبلیغات، ممنوعیت تبلیغات و اعلام نتایج به صورت مستند ارسال کردیم.

وی بیشترین تخلفات انتخاباتی را مربوط به استان‌های خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان و تهران اعلام کرد.

سردار هادیانفر گفت: ۷۲ درصد از فعالیت‌های انتخاباتی در فضای تلگرام شکل گرفته بود و فعالیت‌های پنهان و لیدرها در نرم‌افزارهایی دیگری چون واتس‌آپ اتفاق افتاد.

رئیس پلیس فتا به تشکیل کمیسیون عالی امنیت انتخابات به ریاست دکتر فیروزآبادی برای اولین بار در انتخابات امسال اشاره و بیان داشت: دستگاه‌های محصول از جمله پلیس فتا در این کمیسیون حضور داشتند و اعلام شده بود که تا جایی که ضرورت امنیتی ایجاد نکند هیچ محدودیتی ایجاد نشود که شهروندان در کشور نه شاهد کندی اینترنت بودند و نه حذف و مسدودسازی مطلق نداشتیم؛ فقط یک پیش‌بینی بود که اگر اتفاقی صورت گیرد محدودسازی انجام شود.

این مقام ارشد انتظامی به در پیش بودن سال نو پرداخت و گفت: به ایام سال جدید که می‌رسیم فعالیت‌های تبلیغاتی برای فروش انواع کالا و خدمات افزایش می‌یابد که توصیه ما این است که مردم به صرف خرید ارزان از فروشگاه‌هایی که فاقد نماد اعتماد هستند خرید نکنند.

وی به مردم توصیه کرد که در هنگام خرید حتماً دستگاه پوز را در دید خود داشته باشند و پسورد را خود وارد دستگاه کنند و دقت کنند که برگه رسید کاغذی صحیح باشد.

سردار هادیانفر در خصوص تلگرام اظهار داشت: سرور تلگرام در خارج از کشور است و آنچه وزارت ارتباطات دنبال می‌کند آن است که باید  این سرور به داخل کشور بیاید تا بتوان در خصوص موضوعات مجرمانه اقدام کرد.

رئیس پلیس فتا  با بیان این مطلب که در حال حاضر در فیلترینگ امکان حذف کانال در تلگرام نیست، اظهار داشت: توافقاتی شده که موضوعات مجرمانه و تروریستی اعلام شود اما ناکارآمدی‌هایی را از سوی مسئولان تلگرام داشته‌ایم که به پلیس اینترپل گزارش کرده‌‌ایم.

سردار هادیانفر در خصوص فیلترینگ هوشمند گفت: فیلترینگ هوشمند پرونده‌ای است که در کارگروه تعیین مصادیق، وزارت اطلاعات آن را پیگیری می‌کند؛ اتفاقات خوبی افتاده اما به نظرم کافی نیست و احتیاج به زمان دارد اما باید گفت که فیلترینگ هوشمند جزو پروژه‌های مورد حمایت پلیس فتاست.

وی در خصوص هک تلگرام گفت: هکی برای تلگرام وجود ندارد و اگر مردم با چنین موضوعی برخورد کردند بدانند که کلاهبرداری است و می‌خواهند به اطلاعات خصوصی مردم دست یافته و از طریق آن اخاذی کنند.

این مقام ارشد انتظامی به درخواست این پلیس در دادستان کشور، اشاره و بیان داشت: به دنبال ایجاد سامانه رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها هستیم تا به امر رسیدگی به پرونده‌ها سرعت‌بخشی کنیم.

رئیس پلیس فتا در خصوص جرایم تکامل یافته بیان داشت: آموزش و فروش مواد مخدر، موارد غیراخلاقی، مدلینگ و … در فضای مجازی و همچنین در فضای خیابانی رخ می‌دهد و جایی که فعالیت فرد در فضای مجازی به صورت پنهان اتفاق می‌افتد پلیس فتا وارد شده و با شناسایی موارد را به پلیس مرتبط ارجاع می‌دهد.

سردار هادیانفر در خصوص انتشار عکس هنرمندان و فوتبالیست‌ها در فضای مجازی و اعلام این مطلب که می‌گویند گوشی‌شان هک شده، اظهار داشت: ما گزارشی از هک نداشته‌ایم اما می‌توانید ادامه پرونده را از مقام قضایی بپرسید.

وی در خصوص استفاده مدیران و کارمندان از سامانه‌های خارجی، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی هیچ دستگاه دولتی و سازمانی که بودجه دولتی دارند اعم از مدیران و کارمندان حق استفاده از سامانه خارجی ندارند.

قبلی «
بعدی »