کوچک‌راهی برای یک بزرگراه+ تصاویر

  • توسط
  • بهمن ۱۰, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

حامد آبزن – فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران

امروزه در دنیا ساخت و سازها رنگ و بوی تازه گرفته اند؛ از مصالح گرفته تا مهمترین بخش آن که مدیریت این ساخت و سازهها می باشد.

برنامه ریزی و زمان بندی دقیق، چگونگی روند کار جهت حفاظت از محیط زیست و زندگی مردم، نوع مصالح، آینده نگری، میزان بازخورد و میزان اولویت پروژه، طرح و نمای پروژه، اکوسیستم و بسیاری از موارد دیگر بررسی و بعد وارد فاز ساخت می شوند.

ایران نیز به عنوان کشوری رو به توسعه شاهد ساخت و سازهای متنوع است که جزو منابع عمومی به حساب می آید و عمدتا از ردیف های اعتباری دولتی می باشد.

در استان بوشهر نیز با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی و منابع خدادای موجود در آن که آن را در ردیف استان های صنعتی قرار داده، ساخت و ساز بصورت محسوس در زمینه های مختلف وجود دارد.

شهر بوشهر نیز در سال های اخیر روند ساخت و سازی را در زمینه های مختلف داشته که می شود کلی از این پروژه ها و کارها را دید. بطور مثال ساحل سازی حاشیه شهر بوشهر و یا تغییر معماری برخی میادین، روکش آسفالت خیابان ها و کوچه ها و سنگ فرش پیاده روها و…

یکی از این طرح های مهم در شهر بوشهر که در زمان چند استاندار فقط در حد یک تئوری و ایده بود و بعد در پروسه تحقیقات و تا قبل از شروع ساخت زمان بسیاری گرفت، پروژه مهم خروجی دوم شهر بوشهر بود که با شروع و تکمیل بزرگراه امام علی (ع) در آبان ۱۳۹۲ به سر انجام رسید.

در یک بررسی ساده می شود اهمیت این بزرگراه را دید که بخش عمده ای از حجم ترافیک خیابان آیت الله طالقانی و میدان آزادی را کم کرده و به همین تناسب از تصادفات مربوط به ترافیک بالا در این مسیر کاسته است، همچنین تردد وسایل نقلیه سنگین در محور بزرگراه آیت الله طالقانی کمتر و امنیت جابجایی خودروهای عمومی بیشتر شده است.

همچنین پروژه خروجی دوم بوشهر باعث شد که بخشی از ساحل بوشهر که در خور معروف به خور سلطانی واقع شده از کاربری نظامی به استفاده عمومی مبدل شود که در بخشی از آن پروژه ای با نام دهکده گردشگری استارت خورده است.

اما با همه ایت توصیفات، اشکالاتی جدی در این پروژه دیده می شود.

اگرچه از نظر کیفیت نمی توان به صراحت اظهار نظری کرد چون نیازمند آزمایش دقیق می باشد و حتما مسئولین امر این آزمایشات را انجام و از کیفیت آن مطلع شده اند، بنابراین نگارنده به بخش دوم یعنی وضعیت روبنایی محور متمرکز شده است.

ورودی بزرگراه از دو سمت

متاسفانه ورودی این محور از سمت میدان شهید مطهری در ساعات خاصی از روز و شب دچار ترافیک شدید می شود. دلایلی که می توان برای آن ذکر کرد وجود یک میدان کم قطر و عبور وسایل نقلیه سنگین و طویل دور این میدان برای ورود به بزرگراه امام علی (ع) است. اگر میدان بزرگتر شود، فضای عبور وسایل اطراف میدان کم می شود و این موضوع به چالش ترافیکی دامن می زند.

همچنین از سمت پلیس راه قدیم به این بزرگراه، با توجه به تصاویر ماهواره ای می توان دید که ورودی آن بسیار غیرکارشناسی طراحی شده، در صورتی که به دلیل فضای بازی که در این بخش وجود دارد، دست مسئولان و طراحان برای اقدامات بهتر باز بوده است.

طراحی فعلی این جاده در ورودی پلیس راه قدیم بصورتی است که وسایل نقلیه باید تقریبا توقف کاملی انجام دهند و بعد وارد بزرگراه شوند که این موضوع منجر به حادثه آفرینی این قسمت نیز گردیده است.

حال مسئولین و مجریان طرح موصوف پس از این همه هزینه و زمانی که در ساخت پروژه صرف کرده اند، اکنون متوجه اشتباه شده اند و با هزینه مضاعفی جهت ساخت یک مسیر ورودی جدید دیگری اقدامات شان را آغاز کرده  اند، هرچند همین اقدام به ظاهر بهتر از وضعیت فعلی می باشد ولی مطلوب و با دید آینده نگرانه نیست که اشکالات آن در یادداشتی جداگانه ذکر می شود.

نبود کانال دفع آبهای سطحی

گذشته از این موضوع، مشکل دیگر این بزرگراه این است که در هر دو سمت و وسط آن بلوار بصورت ممتد کار شده و کانالی جهت جمع آوری آبهای سطحی پیش بینی نگردیده، از این رو در زمان بارندگی، آب در بخش هایی از محور جمع شده و راه خروج ندارند.

گویا مسئولین و طراحان این بزرگراه در تصور خشکسالی همیشگی بوشهر بوده اند و این روزها که باران رحمت الهی کم و بیش می بارد را مورد توجه قرار نداده اند.

در حال حاضر نیز تصاویر زیر که مربوط به اوایل همین هفته است، حجم زیادی از آب باران در حاشیه این بزرگراه وجود دارد که مربوط به بارندگی چند روز قبل تر می باشد، اتفاقی که منجر به آسیب رسانی به آسفالت و کاهش عمر استاندارد آن می شود.

دست آخر اینکه انتظار می رود متولیان امر جهت بهسازی خروجی دوم بوشهر به شکل کارشناسی و با دید آینده نگرانه اقدام کنند، چرا که در همین بستر و فضا قرار است خروجی بعدی بوشهر تا چغادک (مصوبه سفر سال گذشته هیات دولت) اجرایی شود.

منبع : خلیج فارس

قبلی «
بعدی »