طوفان شدید مردم را بهت زده کرد / ادامه ناپیداریهای جوی در استان

  • توسط
  • شهریور ۲۰, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در حالی که طوفان مهیبی که ازپیش از غروب روز گذشته شهرستان های دیر ، دشتی ، دشتستان را در نوردید و اوائل شب دیلم ، گناوه و بوشهر را فراگرفت خبر می رسد که کارشناسان اداره کل هوا شناسی استان از ادامه ناپایدارهای جوی تا ۷۲ ساعت آینده خبر می دهند .

شدت این طوفان در این شهرستان ها علی الخصوص دشتستان ، دیلم ، گناوه و بوشهر به حدی بود که دید را تا فاصله ۵۰ متری دچار اختلال کرد به گونه ای که خودروهایی که بین این شهرها در حال رفت و آمد بودند چاره ای جزء توقف قریب نیم ساعته برای کاهش تاثیرات منفی رانندگی در این شرایط نداشتند.

گزارش های دریافتی خبرنگاران سوک در این شهرستان ها نشان می دهد که جدا از اختلال جدی در رفت و آمدهای درون و برون شهری برخی از شاخه های درختان شکسته شد و ضمن خسارت جدی به فضای سبز به خودروهایی که در زیر این درختان قراگرفت آسیب هایی هر جند جزیی ایجاد کرد .

قطع برق در برخی از محلات این شهرها نیز از دیگر پیامدجدی این طوفان بود هر چند که تاکنون گزارش هایی از خسارت به تاسیسات زیرساختی شهرها مخابره نشده است .

یکی از کارشناسان هواشناسی بوشهر از تداوم ناپایداری شرایط جوی درسه روز آینده در برخی ساعات بویژه بعد از ظهر و شب و وقوع رعد و برق و رگبار شدید باران و به دنبال آن آبگرفتی معابر عمومی خبر داده است .

پیمان مساعدی این هشدار نیز ارائه کرده است که این ناپایداری در برخی از ساعات نیز به شکل وزش تند باد لحظه ای و همراه با وقوع احتمالی گرد و غبار خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول به ایرنا، در مدت زمان یاد شده آسمان استان بوشهر صاف و کمی تا قسمت ابری و در برخی ساعات نیز همراه با رگبار باران و رعد و برق خواهد بود.

هر چند طوفان روز گذشته کاهش دما و رطوبت که که به بیش از هشتاد درصد در شهر بوشهر و بخشی از شهرهای ساحلی استان رسیده بود پایان داد اما میزان خسارت بر باغات و مزارع کشاورزی نیز قابل محسوس بود .

به هر ترتیب بارندگی های هفته گذشته و طوفان و رعد و برق که در بخش از نقاط استان از جمله دشتستان با پدیده تگرک و بارانی همراه بود و به گفته مسئولان سبب تلف شدن ۲۰ راس دام در روستای میاندشت به علت فرو ریختن دیوار محل نگهداری دام‌ها و ریزش ثمر نخیلات در آبپخش و دیگر شهرهای دارای محصول خرما شده بود بار دیگر لزوم توجه به بیمه محصولات کشاورزی و باغی و تصریح در پرداخت زیان ها از طرف شرکت های بیمه عامل را گوشزد کرد ؛ شرایطی که حتی پس از قریب به هفت ماه هنوز متاسفانه کشاورزان استان نتوانسته اند از محل بیمه محصولات خود زیان هایشان را به دلیل آنچه کمبود منابع مالی عنوان شده است از دولت و مجریان آن دریافت کنند .

انتظار می رود با توجه به این که کارشناسان اداره هواشناسی خبر از فصلی پربارش در اوائل پاییز که در استان بوشهر معمولا همراه با طوفان و رعد و برق است می دهند تمهیدات لازم به گونه ای انجام شود که با اطلاع رسانی های مداوم توسط مسئولان استان از کاهش خسارات به زندگی مردم و حتی تاسیسات درون شهری در حد امکان ممانعت به عمل آید.

منبع : سوک

قبلی «
بعدی »