نیروهای قاسم سلیمانی استخوان شورشیان را خُرد کردند

  • توسط
  • اسفند ۴, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول وبسایت نیو اِسترن یوروپ در گزارشی به جنگ سوریه و روابط آنکارا-مسکو پرداخت. در این گزارش آمده است: پس از ساقط شدن جنگنده سوخوی روسیه به دست نیروی هوایی ترکیه در سال میلادی گذشته، روابط دو کشور به شدت بحرانی شد. اما واقعیت این است که تنها ساقط شدن جنگنده روسی علت دشمنی آنکارا و مسکو نیست. مجموعه‌ای از منافع دو کشور در جنگ سوریه را می‌توان دیگر دلیل اختلاف دو طرف دانست. با این وجود، یک چیز مشخص است؛ زمان شوخی درباره اختلافات دو کشور گذشته است. اما ترکیه و روسیه در یک قدمی جنگ هستند؟

آدام بالسر، عضو ارشد مرکز مطالعات راهبردی اروپا در این باره معتقد است: علی‌رغم، افزایش خطر جنگ روسیه و ترکیه نسبت به ماه‌های قبل، هنوز هم جنگ دو کشور خیلی محتمل نیست. با این وجود، کوچکترین اقدام نظامی دو طرف مانند دومینو سبب فاجعه خواهد شد.

وی تاکید کرد: جنگ دو کشور یک سناریو غیر محتمل است. در صورت جنگ دو کشور، سوال این است که دو کشور در کدام جبهه با یکدیگر مواجه خواهند شد؟ برای هر دو کشور، شمال سوریه مکانی راهبردی محسوب می‌شود. روسیه و ترکیه منافع متناقضی در منطقه دارند. مسکو خواستار موفقیت بشار اسد در میدان جنگ است زیرا روسیه مانند ایران علاقمند به حمایت از شاگرد خود (سوریه) در خاورمیانه است. از طرفی، جنگ سوریه یک جنگ نیابتی است که روسیه در آن می‌کوشد به جهان و بخصوص قدرت‌های غربی نشان دهد مسکو هنوز یک قدرت تمام عیار جهانی است.

بالسر در ادامه با تاکید بر منافع مسکو افزود: پایگاه نظامی روسیه از دیرباز در سوریه قرار داشت و این تنها پایگاه خارجی است که پس از فروپاشی شوروی برچیده نشد. همین امر، سبب فشار روسیه بر ترکیه، اسراییل و ناتو می‌شود.

وی افزود: در سوی دیگر، منافع ترکیه قرار دارد. واقعیت این است که منافع آنکارا بسیار پراهمیت‌تر از مسکو است. ترکیه رقیب ژئوپلیتیکی ایران محسوب می‌شود و به همین دلیل دولت اردوغان از معارضان سوری در مرزهای خود با سوریه حمایت می‌کند. موفقیت روسیه در سوریه سبب نابودی معارضان سوری خواهد شد. از طرفی، ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) درحال جنگ با یکدیگر هستند. حزب دموکراتیک کردستان که شاخه‌ای از پ ک ک محسوب می‌شود همینک در سوریه فعال است و در موضع قدرت قرار دارد. تشکیل منطقه‌ای کرد و خودمختار در مرزهای ترکیه، خطری جدی برای این کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس معتقد است: این روزها ترکیه به دلیل خطر دو جانبه، به مداخله نظامی در سوریه نزدیک شده است. با این وجود، هنوز احتمال اقدام نظامی آنکار در سوریه کم است و به نظر می‌رسد دولت ترکیه سیاست صبر را به سیاست اقدام نظامی ترجیح می‌دهد. با این حال، در روزهای پیش رو احتمال اقدام نظامی ترکیه در سوریه بالاست.

لوکاس فدریک، استاد شرق شناسی دانشگاه جاگلوین نیز در این باره گفت: استقرار نیروهای نظامی روسیه در سوریه سبب تغییر موازنه قدرت در جنگ این کشور شد. پس از گذشت چهار ماه از مداخله مسکو، نیروهای سوری با فرماندهی ایران (قاسم سلیمانی) و حمایت هوایی جنگنده‌های روسی موفقیت‌های چشمگیری در حلب و لاذقیه بدست آوردند و توانستند استخوان شورشیان تحت حمایت ترکیه را خرد کنند.

قبلی «
بعدی »