سرنوشت مصوبات دولت در بوشهر چه شد؟/ از آمارهای استاندار تا واقعیت‎های موجود

  • توسط
  • بهمن ۷, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

اولین سفر کاروان تدبیر و امید به استان بوشهر سال گذشته طی روزهای ۲۳ و ۲۴ دی ماه رقم خورد و البته تفاوت های جدی با سفرهای استانی دولت قبل داشت؛ نظیر پرهیز از تعطیلی مدارس و ادارات برای شلوغی استقبال از رییس جمهور یا جمع و جور بودن مصوبات سفر که بنا به رویکرد دولت عمدتا برای تکمیل پروژه های ناتمام و زمین مانده گذشته هدفگذاری می شود.

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خلیج فارس؛ براین اساس در سفر هیات دولت یازدهم به استان بوشهر ۱۱ مصوبه یا تفاهم نامه نهایی شد که به نظر می رسد در برخی از بخش ها نظیر راه و تکمیل ورزشگاه وضعیت مطلوب تری وجود دارد، اما مابقی موارد به مرحله اجرایی نرسیده است.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1393/10/23/139310231334341594510954.jpg

اگرچه زمان نهایی شدن این مصوبات تا نیمه سال ۹۶ و پایان دوره فعالیت دولت بود، ولی بررسی ها نشان می دهد عمدتا دچار عقب ماندگی هایی شده اند که شاید وعده دولت را تحت الشاع خود قرار دهد، مگر اینکه اقداماتی جدی برای جبران این تاخیر صورت بگیرد.

به هرحال یکسال از سفر کاروان تدبیر و امید به بوشهر و مصوبات یا تفاهم نامه های منعقد شده در آن مقطع می گذرد، ولی گزارش مشخصی توسط استاندار و سایر مسئولان در این خصوص ارائه نمی شود.

البته پایگاه خبری «خلیج فارس» از حدود یکماه پیش پیگیر گفتگو با معاون امور عمرانی استانداری در خصوص دلیل عقب ماندگی برخی از مصوبات سفر هیات دولت بود و با وجود موافقت صورت گرفته و درخواست ارسال سوالات به دفتر معاون استاندار، اما در پیگیری های بعدی با دفتر وی، اعلام شد که آقای باستی در این خصوص دستوری نداده اند! نهایتا در تماسی که با ایشان برقرار شد، معاون امور عمرانی استاندار اعلام کرد که شنبه این هفته پاسخگوی سوالان است و ساعت آن توسط دفترش اعلام می شود، اما بازهم خبری نشد!

به هرحال «خلیج فارس» به عنوان رسانه ای که خود را حامی دولت تدبیر و امید می داند و معتقد است باید خدمات و تلاش های این دولت با مردم در میان گذاشته و از آن دفاع شود، بر این عقیده است که متاسفانه در سطح استان اتفاقات عجیب و غریبی رخ می دهد که گویا با واقعیت های منعکس شده به دولت تفاوت دارد و این رسانه در آینده به بازگویی این اشکالات می پردازد.

مثلا استاندار بوشهر چندی پیش در شورای برنامه ریزی استان گفته بود که «روند اجرایی مصوبات سفر هیات دولت به بوشهر جلوتر از برنامه است» و در جریان حضور یکی از مسئولان معاونت اجرایی ریاست جمهوری نیز همین سخنان را تکرار کرد، اما وقتی به رضد دقیق تر این موضوع می پردازیم، مشخص است این سخنان چندان با واقعیت موجود همخوانی ندارد.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1393/10/23/13931023133432844510954.jpg

به نظر می رسد همین رویکرد هم باعث شده تا معاون عمرانی استاندار با وجود موافقت اولیه اش برای پاسخگویی به سوالات خلیج فارس، دریافت سوالات خبرنگار ما و پیگیری های بعدی که شرح آن رفت، نهایتا قید مصاحبه را بزند تا راوی تناقض های مسئول ارشد خود نباشد.

به هرحال «خلیج فارس» به عنوان رسانه ای که تلاش دارد با همه محدودیت هایی پیش رو، مدافع حقوق مردم باشد، روند اجرای مصوبات سفر هیات دولت را با مدیران مرتبط با هر پروژه پیگیری کرده؛ ضمن اینکه در خصوص مواردی که روند اجرایی آن مناسب و رو به جلو ارزیابی شده، در آینده نزدیک طی گزارش هایی به راستی آزمایی و بررسی میدانی این موارد خواهیم پرداخت.

لایحه منطقه آزاد بوشهر

یکی از تصمیمات سفر کاروان تدبیر و امید به بوشهر در دی ماه ۹۳، موافقت رییس جمهور با تاسیس منطقه آزاد تجاری صنعتی در بوشهر بود که البته روحانی به وعده اش عمل کرد، اما همچنان که خوانندگان اطلاع دارند، این موضوع برای دومین بار به سد مجلس خورد و در جلسه دیروز پارلمان رای کافی را کسب نکرد.

تکمیل فاضلاب بوشهر در انتظار رسیدن اعتبارات

همچنین در این سفر تکمیل پروژه فاضلاب بوشهر تا سال ۹۵ مصوب شد، ضمن اینکه در اواخر سال گذشته نیز هیات دولت ۵ میلیاردتومان برای آن تخصیص داد، اما مدیرعامل آبفا شهری استان در آخرین مصاحبه اش در شهریورماه سالجاری از پرداخت نشدن این اعتبارات گفته بود و پس از آن خبری از این موضوع نشد.

پس از اینکه تماس های مکرر خبرنگار ما با «کیقباد یاکیده» مدیرعامل آبفا شهری به منظور درج پاسخ وی در این خصوص بی نتیجه ماند و پس از دو روز از این پیگیری ها، مسئول دفتر وی طی تماسی اعلام کرد که «ایشان اخیرا شماره خود را تغییر داده»، نهایتا خبرنگار «خلیج فارس» با مراجعه به دفتر وی خواستار ارائه توضیح در این زمینه شد.

با این حال پس از گفتگوی مسئول دفتر مدیرعامل آبفا شهری با یاکیده، اعلام شد «آقای یاکیده گفته اند تنها با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفتگو می کنند.»

البته پیگیری خبرنگار ما از منابع غیر رسمی حاکی از آن است که هنوز پرداختی برای توسعه فاضلاب بوشهر صورت نگرفته و این توجیه آقای مدیرعامل نیز به نوعی فرار از پاسخگویی می باشد.

تفاهم نامه آموزش کارجویان پارس جنوبی و نیروگاه اتمی در انتظار اجرا

همچنین براساس مصوبه هیات دولت قرار شد به منظور تامین نیروی انسانی بومی برای طرح های توسعه نیروگاه اتمی و پروژه های در دست اجرای پارس جنوبی، این افراد توسط سازمان فنی و حرفه ای آموزش ببینند، طوری که برای نفت ۱۰ هزار نیروی ماهر و نیمه ماهر طی سه سال آموزش های مهارتی را فرا بگیرند و برای نیروگاه اتمی نیز ۸ هزار بوشهری طی چهارسال.

عبدالرسول کازرونی مدیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان درباره روند اجرایی این مصوبه می گوید: تفاهم نامه نفت در انتظار امضای مسئولان شرکت ملی نفت می باشد، هرچند ما براساس تفاهم نامه قبلی با پارس جنوبی که مربوط به سال ۹۰ است، روند آموزش نیرو را متوقف نکرده ایم، ولی اگر تفاهم نامه جدید نهایی شود، آموزش ها با برنامه ریزی مناسب تر دنبال شده و اعتبار مناسبی هم جهت نوسازی و به روز رسانی تجهیزات فنی و حرفه ای تخصیص می یابد.

به گفته وی، پیگیری های زیادی با منطقه ویژه پارس برای نهایی شدن امضای این تفاهم نامه داریم، هرچند به نظر می رسد مشکلات مالی وزارت نفت دلیل این تاخیر بوده که امیدواریم با نهایی شدن برجام و گشایش اقتصادی دولت، این تفاهم نامه نیز امضا شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان درباره جزییات آموزش کارجویان متقاضی اشتغال در طرح های توسعه نیروگاه اتمی هم اظهار داشت: طبق این تفاهم نامه مقرر شد نیازهای تجهیزاتی و سرفصل های آموزشی توسط سازمان انرژی اتمی و اجرای آن هم توسط فنی و حرفه ای باشد، ضمن اینکه نظارت بر آموزش و آزمون ها نیز برعهده نیروگاه اتمی است و این موضوع باعث می شود تا به آزمون مجدد از فارغ التحصیلان برای شروع کارشان در نیروگاه نیاز نباشد.

وی درباره روند اجرای این تفاهم نامه پاسخ داد: مقدمات و پیش نیازهای این مهم در استان فراهم شده و امیدواریم با شروع فاز جدید احداث نیروگاه اتمی و حضور پیمانکار خارجی پروژه، شاهد آغاز آموزش ها به کارجویان باشیم.

ورزشگاه بوشهر آخر امسال افتتاح می شود

تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بوشهر در محله تنگک سوم نیز یکی از مصوبات سفر دی ماه سال گذشته هیات دولت بود که به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان این پروژه پس از ۱۱ سال از کلنگ زنی، تا قبل از پایان سال افتتاح می شود.

احمد بهروزیان فرد در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: امسال ۱۰ میلیاردتومان برای تکمیل ساختمان اداری، وی آی پی، سرویس های بهداشتی و دیوارکشی آن در نظر گرفته شده و ورزشگاه تا آخر سال قابل بهره برداری است.

وی ادامه داد: همچنین برای سال آینده نیز ۶ میلیاردتومان جهت پیست تارتان و نمایشگر ورزشگاه پیش بینی شده که تلاش می کنیم قبل از پایان سال مناقصه اش برگزار شده و ابتدای سال آینده وارد فاز اجرایی شود.

تبدیل لاور ساحلی به بندر تجاری، منتظر اتمام کار شیلات

همچنین یکی از تصمیمات سفر سال گذشته هیات دولت، تبدیل اسکله لاور ساحلی به بندر تجاری بود، منطقه ای در شهرستان دشتی که امکان تبدیل به اسکله صادرات موادمعدنی استان را خواهد داشت و رونقی به تجارت دریایی این شهرستان می بخشد. با این حال باید شیلات با اقدامات اجرایی، آن را به بندر واگذار نماید تا همزمان گمرک مستقر شده و روند تبدیل به بندر تجاری عملی شود.

البته پیگیری خبرنگار ما از گمرک حاکی از آن می باشد که بخشی از تاسیسات و انبارهای این بندر از سال های قبل آماده بوده و ناظر گمرکات استان پیگیر تصویب چارت آن می باشد، اما شیلات به عنوان متولی کنونی باید وضعیت اسکله را به روز رسانی نموده و به بندر تحویل دهد که به نظر می رسد با توجه به فاصله نقدینگی فعلی با برآورد نهایی پروژه، زمان این تغییر و تحول طولانی خواهد شد، مگر اینکه راهکار دیگری اندیشیده شود.

در همین خصوص، حسین بهمنیاری در آخرین روزهای مدیریت شیلات استان به «خلیج فارس» گف: در بندر لاور ساحلی برای بهسازی اسکله و سایر موارد ۵ میلیاردتومان نیاز است که امسال یک میلیاردتومان تخصیص پیدا کرده است. البته معاونت برنامه ریزی استانداری قول داده این اعتبار افزایش یابد تا پس از آن مجموعه را به بندر واگذار نماییم.

از طرفی محمدمهدی بنچاری سرپرست اداره بنادر و دریانوردی استان نیز تحویل این بندر را منوط به اتمام فعالیت های شیلات دانسته و گفته ما آمادگی سازمانی و تجهیزاتی برای استقرار در آنجا داریم.

از دهکده های گردشگری گناوه و دلوار چه خبر؟

در حاشیه سفر هیات دولت، تفاهم نامه ای بین استاندار و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در خصوص ایجاد دو دهکده گردشگری در روستای “جفیر” گناوه و روستای “دلارام” دلوار امضا شد.

محمدابراهیم فروزانی مدیرکل میراث فرهنگی استان درباره آخرین وضعیت این دو پروژه می گوید: فاز مطالعات، نیازسنجی و تصویب نقشه های آن طی شده و اینک به دنبال سرمایه گذار برای اجرای پروژه هستیم که امید می رود با گشایش در روابط خارجی، زمینه این مهم فراهم شود.

سد خائیز در انتظار اعتبار

تصمیم دیگر دولت در سفر سال گذشته، اجرای سد خائیز تنگستان بود که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در انتظار تخصیص اعتبار می باشد. این در شرایطی است که دیگر سد مخزنی تنگستان یعنی باهوش که مربوط به دولت قبل است بدون ردیف اعتباری رها شده، در حالی که نیاز به ذخیره و رهاسازی آب جهت بقای شغل نخلداران اهرمی سال به سال بیشتر می شود.

شاپور رجایی با اشاره به اینکه سد خائیز فاقد ردیف مستقل در بودجه کشور می باشد، اظهار داشت: اصلی ترین راه تزربق اعتبار به آن، از محل بند «د» و «م» قانون بودجه است که مربوط به پروژه های ستاد مدیریت حوادث است.

به گفته وی، برای دریافت اعتبار از این محل پییگیری های زیادی با مدیریت ستاد حوادث کشور که زیرمجموعه وزارت کشور است صورت گرفته، اما هنوز به مرحله مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی نرسیده ایم.

تلاش برای بهره برداری بندر نگین قبل از پایان روزشمار

توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین با سرمایه گذاری شرکت سینا (وابسته به بنیاد مستضعفان) نیز از پروژه هایی بود که با حضور رییس جمهور عملیات اجرایی اش آغاز شد.

محمدمهدی بنچاری سرپرست بنادر و دریانوردی استان درباره آخرین وضعیت پروژه می گوید: طرح حفاظت موج این بندر در دو جبهه شمالی و جنوبی در حال اجراست، ضمن اینکه مطالعات زیربنایی به اتمام رسیده و اسفندماه مناقصه آن برگزار می شود. همچنین تامین منابع انرژی از جمله آب، برق، گاز و مخابرات هم در دست اجراست، ضمن اینکه مطالعه ساختمان های اداری بندر نگین نهایی شده و قبل از سال آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بندر جدید نگین به چند بخش تقسیم می شود، توضیح داد: شرکت سینا مطالعه سه پست اسکله کانتینری را نهایی کرده و به تصویب رسیده که قبل از پایان سال تجهیز کارگاه و شروع عملیات آن را خواهیم داشت.

بنچاری با اشاره به اینکه محوطه کانینتری جزیره نگین هم به مساحت ۱۶۰ هزار متر مربع خاکریزی و در حال تسطیح می باشد و به زودی مطالعات تحکیم بستر و برق رسانی شروع می شود، سومین بخش جزیره نگین را ترمینال و پایانه اختصاصی ترانزیت دانست که به گفته وی نقشه های اجرایی آن مصوب شده و تا پایان سال عملیات اجرایی اش آغاز می شود.

بنچاری در خصوص اینکه با توجه به نصب شمارشگر معکوس بندر نگین در ورودی اداره بندر بوشهر، آیا پیشرفت پروژه هم به موازات آن می باشد، خاطرنشان کرد: از روند پروژه عقب نیستیم و با توجه به نصب روزشمار در مقابل درب ورودی که اکنون به ۷۰۰ روز رسیده، بسیار امیدواریم قبل از اتمام صفر شدن این زمان، فاز اول بندر نگین که شامل اسکله ها، تاسیسات اداری، محوطه کانتینری و پایانه ترانزیت می باشد به بهره برداری برسد.

آبرسانی به جم ۱۸ ماهه به اتمام می رسد

یکی دیگر از مصوبات سفر دولت یازدهم، تکمیل پروژه آبرسانی به شهر جم و شهرک های اقماری نفت بود، هرچند به دلیل کاهش میزان آب خط کوثر، قرار شد آب دریا شیرین شده و در این خطوط به جریان بیفتد.

طاهریان پور، مدیرعامل شرکت آبفا روستایی بوشهر با اشاره به اینکه کارفرمای این پروژه شرکت ملی نفت می باشد، گفت: این پروژه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی برای اتمام به ۱۰۸ میلیاردتومان نیاز دارد که هفته قبل طی نشستی پیرامون این موضوع، برخی موانع و اختلافاتی که با پیمانکار وجود داشت مرتفع گردید و بسیار خوش بین هستیم در همان زمان مقرر ۱۸ ماهه پروژه به اتمام رسیده و امکان برخورداری مردم فراهم شود.

کدام پروژه های دانشگاهی اجرایی شد؟

سه مصوبه سفر سال گذشته هیات دولت هم مربوط به دانشگاه خلیج فارس بود که رییس این دانشگاه در خصوص آن توضیح می دهد.

به گفته عبدالمجید مصلح، پروژه کتابخانه این دانشگاه به بهره برداری رسید، ولی تکمیل ساختمان مرکزی که امسال یک میلیاردتومان برای آن در نظر گرفته شده بود، هنوز تامین اعتبار نشده است و از مدل دیگری در حال پیگیری اجرای آن هستیم.

وی ادامه داد: ساختمان مهندسی دانشگاه نیز با ۴۹ درصد پیشرفت، اخیرا پیمانکارش خلع ید شده و امیدواریم با توجه به توانایی که پیمانکار جدید دارد، فاز اول آن تا بهمن سال آینده و فاز نهایی هم در نیمه اول ۹۶ به اتمام برسد.

وی درباره ساختمان اداری دانشکده کشاورزی برازجان هم گفت: این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می رود تا خرداد سال آینده تکمیل شود.

بلاخره تسهیلات به صنعت استان رسید یا نه؟

همچنین یکی از مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به بوشهر اختصاص ۱۳۰ میلیاردتومان برای سرمایه در گردش و ۳۳۰ میلیاردتومان هم برای تکمیل طرح های صنعتی استان بود، اما مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر در آخرین اظهارنظرهای خود که مربوط به آبان ماه امسال می باشد، خبر از عملی نشدن این مهم داده بودند، ضمن اینکه معاون صنایع این سازمان پس از سفر رییس کل بانک مرکزی به بوشهر، شروط و سود در نظر گرفته شده برای تخصیص این تسهیلات به صنایع را مانع بهره مندی صنایع از این مصوبه دانست.

در همین زمینه خبرنگار ما از دو هفته پیش پیگیری هایی برای گفتگو با حسین محمدی حسینی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر داشت تا کسب خبر کند که سرنوشت این مصوبه چه شد، اما نهایتا برای پاسخ به این موضوع، زمان ۵ روزه ای تا یکشنبه این هفته درخواست شد.

نهایتا در جریان مراجعه خبرنگار ما به این سازمان، امکان گفتگو با محمدی حسینی فراهم نشد و نهایتا مسئول دفتر ایشان متنی را در اختیار خبرنگار «خلیج فارس» قرار داد که پس از توضیح درباره جزییات مصوبه دولت، اعلام شده: «خوشبختانه مراحل پرداخت این تسهیلات به صنایع آغاز و چند پرونده به بانک صنعت و معدن ارجاع داده شد یا تصمیماتی برای استمهال صنایع صورت گرفته است.»

البته برخی فعالان این حوزه معتقدند آنچه موردنظر این مقام مسئول می باشد، تصمیماتی است که در قالب کارگروه “ستاد تسهیل و رفع موانع اقتصادی” اتخاذ شده که در قالب اختیارات استانی می باشد و ارتباط مستقیمی به آنچه در تعهد بانک مرکزی است ندارد، چرا که لیست واحدهای صنعتی اولویت دار برای برخورداری از این تسهیلات قبل از سفر هیات دولت مشخص شده بود و باید بانک های عامل آن مشخص می گردید.

البته اگر زمینه پرداخت هم فراهم شود، نرخ سود ۲۱ درصدی برای این تسهیلات یا وثیقه های سنگین و غیرقابل دسترسی که بانک ها درخواست می کنند هم مانع جدی برای تزریق این اعتبارات به صنعت و تولید استان محسوب می شودو

به هرحال در خصوص ابهامات موجود امکان گفتگو با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فراهم نشد، با این حال «خلیج فارس» از انتشار توضیحات وی استقبال می کند تا این موضوع شفاف تر شود.

وضعیت مصوبات دولت برای راههای استان

پررنگ ترین مصوبات دولت در سفر استانی اش به بوشهر درباره راههای استان بود که شریان توسعه محسوب می شوند، هرچند رییس جمهور با اشاره به وضعیت نامناسب مالی دولت، از ارائه وعده درباره راه اهن در بوشهر خودداری کرد، موضوعی که البته به عنوان یکی از الزامات پیشرفت بندر بوشهر می باشد تا از رقبای خود در خوزستان و هرمزگان که به خط ریلی وصل می باشند، عقب نیفتد.

به نظر می رسد در مرحله اجرای مصوبات سفر هیات دولت، بخش راه نسبت به سایر مصوبات روند مطلوب تری دارد.

یکی از مصوبات سفر سال گذشته هیات دولت ایجاد خروجی جدید شهر بوشهر است که از حاشیه جاده امام علی (ع) به جاده صدرا متصل و تا چغادک منتهی می شود و نقش مهمی در پدافند غیرعامل برای شهر حساسی نظیر بوشهر ایفا می کند.

فرزاد رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان در این خصوص می گوید: این مسیر ۲۲ کیلومتر می باشد که سه قطعه آن به طول ۱۴ کیلومتر به مناقصه رفته و هفته آینده برنده اش مشخص خواهد شد تا به زودی عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه صورت بگیرد. به گفته وی این پروژه را ۱۶۰ میلیارد تومان نیاز دارد که امسال ۲۵ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

وی درباره پروژه بزرگراه بوشهر- دیر- کنگان هم که از تعهدات نفت می باشد، گفت: این مسیر ۱۹۲ کیلومتری در برخی قطعات نظیر ۱۲ و ۱۳ پیشرفت خوبی دارد، ولی برای بهره برداری باید قطعات به هم پیوسته آن تکمیل شود که نفت اعتقاد دارد برخی قطعات که مربوط به پارس شمالی است تکمیل شود، استان هم معتقد است قطعات دیگری باید در اولویت باشد که امکان بهره برداری سریع تر از بخش عمده پروژه را فراهم می کند.

رستمی با اشاره به اینکه کل پیشرفت این بزرگراه حدود ۳۹ درصد ارزیابی می شود، ادامه داد: در جریان سفر اخیر معاون وزیر قرار شد پیگیری کرده و بتوانیم بخشی از مطالبات پیمانکار پرداخت نماییم تا پروژه فعال شود.

مدیرکل راه و شهرسازی درباره بزرگراه اهرم- برازجان- گناوه و دیلم هم که تکمیل آن در مصوبه سفر دولت بود، اظهار داشت: مجموعا این مسیر ۱۲۳ کیلومتر می شود که چهارخطه خواهد شد. اکنون کارگاه در قطعات این بزرگراه فعال می باشد، ضمن اینکه در بخشی از محور حوالی آبپخش که معارض داریم، در حال پیگیری تامین اعتبار هستیم. به گفته وی، بخش عمده محور برازجان- گناوه تا دیلم قبل از شب عید چهارخطه می شود و زیر بار ترافیک می رود، ولی در خصوص محور اهرم- برازجان باید در سال آینده با تامین اعتبار بیشتر، اقدامات اساسی تر را انجام داد.

وی درباره بهسازی محور گناوه به گوره (گچساران) هم که یکی از مصوبات سفر سال گذشته دولت بود و در تعهد نفت است، اظهار داشت: از چهار قطعه این مسیر ۶۷ کیلومتری، دو قطعه آن به مناقصه رفته  و تا آخر امسال استارت می خورد.

فرزاد رستمی درباره مصوبه دیگر دولت در سفر سال گذشته هم توضیح داد: تعریض محور دالکی- کنارتخته از سمت بوشهر و فارس فعال می باشد و قرارداد آن ۳۶ ماهه می باشد که با توجه به توانمندی پیمانکار بسیار امیدواریم در همین زمان به بهره برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر همچنین بهسازی محور بندر خمیر- لنگه- عسلویه به طول ۳۳ کیلومتر را دیگر مصوبه فعال هیات دولت اعلام کرد و اظهار داشت: ۶  کیلومتر از این مسیر زیربار ترافیک رفته و چهارخطه شده، همچنین مناقصه ۱۰ کیلومتر دیگر نیز برگزار شده و امکان اتمام آن تا فروردین ماه وحجود دارد، علاوه بر آن ۸ کیلومتر دیگر نیز لایه اول آسفالت ریخته شده و نهایتا برای سال آینده ۷ کیلومتر باقی می ماند تا این محور به صورت کامل چهارخطه شود و مرز بوشهر با هرمزگان از نظر جاده ای به وضعیت بزرگراهی برسد.

از آمار استاندار تا واقعیت های موجود

گزارش «خلیج فارس» نشان می دهد هرچند زمان بهره برداری مصوبات و تصمیمات دولت در سفر به بوشهر تا انتهای عمر فعالیت آن در مرداد ۹۶ در نظر گرفته شده، اما همین موضوع نیز براساس برآورد زمانی مشخصی تنظیم شده، مثلا استارت کار از ابتدای امسال؛ از این رو باید در خصوص برخی تاخیرها تدبیر و اقدام جدی تری صورت بگیرد.

این در شرایطی است که استاندار بوشهر دو هفته پیش در شورای برنامه ریزی استان طی سخنانی که توسط رسانه ها منتشر شد، گفته بود «روند اجرایی مصوبات سفر دولت یازدهم به بوشهر از برنامه زمانبندی جلوتر است»، اما وقتی آمارهای استاندار را با واقعیت های موجود درباره برخی از مصوبات دولت مطابقت می دهیم، خلاف آن دیده می شود و از طرفی معاون عمرانی استاندار هم از پاسخگویی درباره تناقض ها و ابهامات پیش رو طفره می رود.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1393/10/23/13931023133433984510954.jpg

به هرحال همگان اگاهند دولت یازدهم در چه شرایط خطیری عهده دار امور شده و کشور را با خزانه ای خالی، تورم افسارگسیخته، بی نظمی اداری و بحران در سیاست خارجی تحویل گرفت و در مدت ۲ سال عمر این دولت توانسته در برخی از امور نظیر به نتیجه رساندن پرونده هسته ای کاری بزرگ کند، یا حوزه سلامت را سر و سامان دهد و مقابل تورم لجام گسیخته را بگیرد، هرچند هنوز رونق در فضای کسب و کار دیده نمی شود.

اما با وجود همه این واقعیت ها و اطلاعی که همگان از مشکلات دولت دارند، به نظر می رسد در استان ما مدیریت سیاسی نمی خواهد یا نمی گذارند واقعیت ها به خوبی به دولت منعکس شود، مشابه آنچه در گزارش بالا خواندید و شاهدیم که برخی از پروژه ها در مرحله صفر متوقف مانده و در نهایت شگفتی مدیریت استان در گزارش های خود، سرعت اجرای مصوبات دولت را از برنامه زمان بندی جلوتر می داند.

در این زمینه

قبلی «
بعدی »