منطقه آزاد در این ۴ جزیره است، زمینش هم شوره‌زاره و قابل خوردن نیست

  • توسط
  • شهریور ۵, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : استاندار بوشهر از جانمایی منطقه آزاد در ۴ جزیره خبر داد، از طرح مجدد برای انتقال دفتر پایانه های نفتی ایران از خارگ ابراز بی اطلاعی کرد و منکر وعده اش درباره آغاز عملیات اجرایی فرودگاه جدید بوشهر شد.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ مصطفی سالاری که پس از حدود ۹ ماه در نشستی خبری حضور یافت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زیرساخت های منطقه آزاد بوشهر در صورت تصویب فراهم شده؟ گفت: ۴ جزیره نگین، صدرا، شیف و عباسک برای استقرار منطقه آزاد پیش بینی شده که زیرساخت هایی مثل جاده، اتوبان، برق و آب مجاور آن است و با توجه به اینکه قرار است فرودگاه بوشهر هم جابه جا شود، شرایط فرودگاه جدید مناسب منطقه آزاد بوشهر می باشد.

خبرنگاری هم به سوابق مناطق آزاد برای واردات، قاچاق و عدم سود به بومیان اشاره کرد و از استاندار درباره برنامه های شان جهت جلوگیری از بروز این اتفاق در صورت تصویب منطقه آزاد پرسید که سالاری گفت: بسیاری از انتقادات و آمارها درباره مشکلات مناطق آزاد غیرکارشناسی و نوعی مغالطه است.

وی با بیان اینکه اگر ایراداتی درباره مناطق آزاد وجود دارد که باید ترمیم شود: گفت: اگر منطقه آزاد تاثیرات ملی نداشته که داشته، شک نکنید برای اقتصاد محلی خوب است و بوشهر با توجه به خواسته ۶۰ ساله از دوره مرحوم مصدق برای داشتن منطقه آزاد که در اسناد اتاق بازرگانی موجود است، ظرفیت این موضوع را خواهد داشت.

منطقه آزاد شوره زاره و قابل خوردن نیست!

سالاری اضافه کرد: آنهایی که خیلی دنبال اطلاع از محدوده منطقه آزاد هستند بدانند زمینهای آن شوره زار و بعضا باتلاقی است که قابل خوردن نمی باشد! ضمن اینکه با هماهنگی منابع طبیعی برای همه آنها سند گرفته شده است.

وی گفت: برخی که می خواهند منطقه آزاد بوشهر به  اسم این دولت نباشد یا از من خوششان نمی آید و غرض های دیگری دارند، منطقه آزاد را بد جلوه می دهند، ولی بدانند نباید با مطالبه عمومی جنگید.

سالاری با بیان اینکه این همه هجمه به منطقه آزاد جای تعجب و تاسف دارد، گفت: اگر انتقادی از سر دلسوزی باشد حتما گوش می دهیم، ولی برخی که برای اطلاع از محدوده آن عجله دارند بدانند نقشه منطقه آزاد را به آنها نمی دهیم و جلو سوءاستفاده در این خصوص را محکم می گیرم، ولی از روز اول نهادهای نظارتی در جریان این محدوده بوده اند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه من پیگیری خودم را برای طی کردن مراحل تصویب منطقه آزاد در دولت انجام دادم، افزود: بقیه کار با مجلس است که امیدوارم تصمیم خوبی در آنجا گرفته شود.

از موضوع انتقال پایانه های نفتی از خارگ بی خبریم

سالاری در پاسخ به سوال خبرنگار «خلیج فارس» پیرامون زمزمه انتقال پایانه های نفتی از خارگ نیز بیان داشت: یک سال و نیم پیش این موضوع مطرح شد که ما پیگیری کردیم و مانع انتقال پایانه ها شدیم و اینکه دوباره مطرح شده باشد بی خبرم، ولی در سفر روز پنج شنبه وزیر نفت به استان پیگیری می کنیم.

مطالبه استان از وزیر نفت چیست؟

وی در پاسخ به سوال دیگر «خلیج فارس» درباره اینکه خواسته های استان از وزیر نفت برای سفر وی چیست؟ اظهارداشت: مهمترین درخواست ما ایفای مسئولیت های اجتماعی توسط این وزارتخانه است. به هرحال ما قبل از سفر اعضای کابینه، تعهدات قبلی وزارتخانه را احصا و برای اجرای آن پیگیری می کنیم.

پاسخ مبهم درباره انتقال پایگاه دریایی

سالاری درباره پرسش دیگر «خلیج فارس» درباره اینکه چه اقدامی شده تا واگذاری زمین های پایگاه های هوایی و دریایی بوشهر به سرنوشت اراضی ۵۳۰ هکتاری مجاور بیمارستان جدید منجر نشود که به صورت پنهانی تقسیم نگردد، تنها گفت: ۵۳۰ هکتار از پایگاه های دریایی در دولت قبلی واگذار شده که من نمی دانم چطور و کاری هم به آن ندارم، چون در این دولت نبوده و در زمان ما جز برای کارهای عمومی مثل دهکده سلامت و زمین بیمارستان و یا یک هتل چیزی واگذار نشده است.

من قولی درباره عملیات اجرایی فرودگاه بوشهر ندادم

خبرنگار «خلیج فارس» همچنین با اشاره به عملی نشدن وعده های استاندار پیرامون آغاز احداث فرودگاه جدید بوشهر، پتروشیمی دشتستان، تعیین تکلیف روستاهای همجوار نیروگاه اتمی و دهکده گردشگری دلارام تنگستان، دلیل این موضوع را جویا شد.

با این حال سالاری منکر وعده اش درباره فرودگاه بوشهر شد و گفت: قبلا آقای باستی معاون عمرانی قول پیگیری در این خصوص داده بود، ولی من حرفی در این خصوص نزدم، چون می دانم وزارت دفاع، راه، فرودگاهها و… در این امر دخیل هستند و موضوعی که این همه صاحب دارد، پیچیده است.

زمانی که خبرنگار «خلیج فارس» اصرار کرد سالاری سال قبل در این خصوص مصاحبه کرده، وی باز منکر آن شد و ادامه داد: بعضی اوقات وعده هایی که ما نداده ایم به نام بنده منتشر می شود!

این در حالی است که خبرگزاری مهر در فروردین ماه ۹۴ اظهارات استاندار درباره آغاز عملیات اجرایی فرودگاه جدید بوشهر را منعکس کرده بود.

سالاری همچنین ساخت دهکده دلارام را نیازمند حضور بخش  خصوصی دانست و پتروشیمی دشتستان نیز به گفته وی مراحل تایید زیست محیطی را می گذراند. این در حالی است که وی درباره پروژه اول وعده کلنگ زنی در نیمه اول امسال داده بود و برای پتروشیمی نیز قول بعد از عید فطر امسال را داد.

گزیده ای از دیگر پرسش و پاسخ های مطرح شده در این نشست را می خوانید:

(در پاسخ به سوالی درباره ضرورت گشایش سیاسی در کشور) دولت روحانى، در همه زمينه ها بخصوص در واگذارى اراضى دولتى، شفاف سازى كرده است. يك شركت ايثارگرى در استان بوشهر، ٥٣٠ هكتار از اراضى دولتى را در اختيار گرفت اما آن را قطعه قطعه كرده و در حال فروش آن بودند وقتى كه جلوى ايشان گرفته شد، مسئول اين شركت، به اسم شركتى كه متعلق به خانواده شهدا و ايثارگران است، مرتب در فضاى مجازى فحاشى مى كرد و مى گفت كه در حق خانواده شهدا اجحاف شده در صورتى كه به هيچ عنوان، خانواده شهدا از چنين مساله اى خبر نداشته و آن را عنوان نكرده اند و راضى هم نيستند كه اراضى دولتى در اختيار آنها قرار گيرد. به ٤-٥قطعه از اين زمين ها، دست درازى كرده بودند كه با آنها برخورد شد.

(در پاسخ به سوالی در مورد راه‌آهن) در سفر دولت به استان نخستین پیشنهاد ما موضوع راه‌آهن بودولی دولت به دلیل محدودیت اعتباری وعده ای نداد. در جلسه‌ای هم که هفته گذشته با رئیس جمهور داشتم این موضوع را پیگیری کردم که خوش بین هستیم تا پایان سال عملی شود.

(در پاسخ به سوالی درباره مشکلات دهکده گردشگری بوشهر و نداشتن متولی) از اواخر شهریورماه نصب تجهیزات جدید دهکده انجام می‌شود و قطعا آن را توسعه داده و فازهای بعدی آن را هم اجرا کنیم. ضمن اینکه در پروژه مذکور بر بر رعایت مسائل زیست محیطی آن تأکید داشته و داریم. درباره مدیریت آنجا هم فکرهایی کرده ایم.

(در پاسخ به سوالی درباره احتمال نگرفتن مجوزهای زیست محیطی برای پتروشیمی دشتستان) کارهای پتروشیمی در حال پیگیری است، همچنین آلودگی آن در مقیاس صنعتی نیست و برداشتم این است که هیچ مانعی برای صدور مجوز آن نیست.

(درباره عدم تحقق وعده وی برای اجرای سد خاییز و تشنگی نخل های اهرم) براساس تصمیم سفر استانی هیات دولت قرار بود این پروژه از اعتبارات بحران اجرا شود که به دلیل بحران های طبیعی در سال گذشته و محدودیت های اعتباری قادر به تامین بودجه آن نشدیم، ولی در دیدار اخیر با رییس جمهور درباره سد خاییز، بندر لاور ساحلی و بندر ریگ پیگیری داشتم و امیدوارم اتفاق موثری رخ دهد.

(در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که سخنگوی شورای شهر برازجان در نشست خبری اش گفته قطار قرار بوده از برازجان عبور کند، ولی نشده و برنامه ای برای اصلاح ورودی برازجان وجود ندارد)، سخنگوی شورای شهر برازجان خیلی چیزها گفته، عبور قطار از شهر برازجان چه ربطی به شورای شهر دارد؟ احتمالا شورای شهر مصوب کرده و ما اجرا نکرده ایم! جالبه درباره ورودی برازجان هم صحبت کرده اند. اصلا به آن ها ربطی ندارد چرا که پروژه ی وزارت راه و شهرسازی است و خارج از محدوده ی قانونی شهر می باشد. البته کسی که روی راه آهن نظر می دهد، قطعا روی ورودی شهر هم نظر می دهد.

(درباره پروژه آزاد راه بوشهر– شیراز) براساس قانون برای ساخت آزاد راه باید از۴۹ درصد کمک دولت و ۵۱ درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود اما هنوز سرمایه گذاری که بخواهد این پروژه را اجرا کند، پیدا نکرده ایم.

(درباره پروژه های راهسازی) بزرگراه گناوه به دیلم تا پایان امسال تکمیل و افتتاح می شود. همچنین محور برازجان به گناوه نیز چهار کیلومتر آن باقی مانده، بزرگراه بوشهر به دیر هم در چهار قطعه عملیات اجرایی آن آغاز شده و ۳۲ کیلومتر کمربندی کنگان نیز تا پیش از دهه فجر تکمیل می شود.

(درباره آب استان) مسئولان کازرون و فارس برای انتقال سهم استان از چشمه ساسان و چاهها همکاری بسیار خوبی داشته اند و روزانه با مردم در آنجا درگیرند، ولی به هرحال کف شکنی چاهها به ضرر سفره های زیرزمینی منطقه است و برخی هم از تریبون هایی که دارند اظهاراتی می کنند که کار را دشوار کند، ولی چون آب شرب بر صنعتی برای وزارت نیرو ارجحیت دارد، با بوشهر همکاری شده است. از این رو میزان ورودی آب از کازرون در روز به ۷۱ هزار مترمکعب برگشته که قبلا ۳۵ هزار متر هم شد. البته مطلوب ما ۸۱ هزار متر مکعب سهمیه اصلی است. البته خوش بین هستیم تابستان آینده مشکلات ما در زمینه آب کمتر شود با توجه به پروژه های آبشیرین کن کنگان که افتتاح شد، آبشیرین کن بوشهر که مهر به بهره برداری می رسد، اجرای همین پروژه در سیراف، عسلویه و دلوار در کنار تلاش برای افزایش برداشت از خط کوثر.

(درباره سوالی پیرامون اینکه یکی از مدیران کل می گوید خود را تابع استاندار نمی دانم و این موضوع موجب هرج و مرج می شود) من حوصله ام در این خصوص زیاد است، ولی اگر مدیری انضباط کار اداری را متوجه نباشد، به موقع خودش برخورد می کنم و حواسم به این موارد است.

 

قبلی «
بعدی »