بازار سرد «تابستانه کتاب» در بوشهر/ کتابفروشی‌ها: کاچی به از هیچی!

  • توسط
  • مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: اجرای طرح تابستانه کتاب که با هدف رونق در این بازار و رساندن یارانه به کتابخوان ها در کشور کلید خورده، در بوشهر سرد و بی رونق دنبال می شود و ضعف اطلاع رسانی پاشنه آشیل آن محسوب می شود.

به گزارش «خلیج فارس»؛ در این بین شماری از کتابفروشی های عضو این طرح نیز با اشاره به اینکه طرح تابستانه کتاب توانسته علاقه برای خرید بیشتر این محصول فرهنگی را در میان مشتریان آنها فراهم کند، آن را مصداق “کاچی به از هیچی” می دانند که اگر ایراداتش مرتفع شود، می تواند رونق بخش بازار کتاب باشد.

طرحی که یارانه را به دست کتابخوان می رساند

موسسه خانه کتاب به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، از ابتدای مردادماه، تسهیلاتی را درقالب یارانه خرید کتاب ازطریق کتابفروشی های سراسر کشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می کند.

در طرح «تابستانه کتاب» کتابفروشی هایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت نام در سایت خانه کتاب (ketab.ir) و تایید، می توانند کتاب هایی که با شرایط تعیین شده در این طرح مطابقت داشته باشند، با ۲۰ درصد تخفیف به خریداران بفروشند که این تخفیف برای کتابهای کودک و نوجوان ۲۵ درصد است.

همچنین سقف مجاز برای هر خریدار کتاب حداکثر ۱۰۰ هزارتومان است.

اما با همه تفاسیر، این طرح خوب و فرهنگی، بدون رونق و به صورت سرد در بوشهر دنبال شده است که به عقیده کتابفروشان عضو طرح، دلیل اصلی اش ضعف اطلاع رسانی به علاقمندان بازار کتاب می باشد.

کتابفروشان: مردم از این طرح بی خبرند

حسین آذربان متصدی “کتاب شهر ایران” که زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است و در طرح تابستانه کتاب عضو می باشد، می گوید: «تبلیغات خاصی صورت نگرفته و مردم خبر ندارند. از این رو هرکسی برای خرید کتاب مراجعه می کند، به وی خبر می دهیم». البته تبلیغات خود این کتابفروشی نیز ضعیف بود؛ تنها یک پوستر در قطع «آسه» بر در ورودی زده شده بود، ولی به نظر می رسد تبلیغات محیطی در شهر یا ساعت های پربیننده صداوسیما برای این طرح مورد غفلت واقع شده است.

متصدی “بانک کتاب” هم که در میدان امام خمینی (ره) بوشهر قرار دارد، ضمن تاکید بر این نکته که طرح هایی از این دست می تواند رونق را به بازار کتاب بازگرداند، مهمترین ایراد آن را ضعف اطلاع رسانی و بی خبری مردم از چنین تخفیفی خصوصا برای کتاب های کودک و نوجوان می داند.

به سراغ یکی از کتابفروشی های کنگان هم که عضو طرح تابستانه کتاب شده رفتیم که وی به «خلیج فارس» گفته: با وجود اجرای این طرح ما همان مشتری های سابق را داریم که اصلی ترین دلیل آن ضعف اطلاع رسانی در این خصوص می باشد. به هرحال توان ما فقط در این حد است که در خصوص اجرای این طرح چهره به چهره اطلاع رسانی کنیم یا پوسترهای طرح در کتابفروشی نصب شود، اما باید اداره ارشاد ترتیبی اتخاذ می کرد که در شهر تبلیغات محیطی در این خصوص صورت می گرفت یا در کشور صداوسیما اطلاع رسانی می کرد.

به گفته وی، این طرح به نفع مشتری است و سود چندانی برای فروشندگان ندارد اما مردم استقبالی از این طرح نداشتند که باید آسیب شناسی شود.

این کتابفروش همچنین با اشاره به اینکه این طرح شامل همه کتاب ها نمی شود و بسیاری از کتاب های کتابفروشی ها در نرم افزار مورد نظر ثبت نشده، بیان داشت: ثبت کتاب در سایت طراحی شده براساس شابک است و با توجه به قدیمی بودن بسیاری از شابک ها، سایت آن را نمی پذیرد.

افزایش مشارکت کتابفروشی ها در طرح تابستانه کتاب

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  می گوید: در رویکرد جدید معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشـاد اسلامی، توجه ویژه ای به کتابفروشی ها شده که طرح عیدانه کتاب در نوروز و اکنون تابستانه کتاب برای رونق بخشی به این موضوع بوده است.

آنیتا مظفری با اشاره به اینکه رساندن یارانه به مخاطب اصلی کتاب و پر کردن مفید اوقات فراغت شهروندان خصوصا کودکان از اهداف دیگر چنین طرح هایی می باشد، گفت: در طرح عیدانه کتاب تنها شاهد مشارکت ۲ کتابفروشی بوشهر بودیم که با اعتمادآفرینی رخ داده نظیر پرداخت مطالبات کتابفروشی آن طرح در اسرع وقت، شاهد این بودیم که در طرح تابستانه کتاب ۶ کتابفروشی در بوشهر، کنگان و برازجان در این موضوع مشارکت کرده اند.

وی ضعف اطلاع رسانی در خصوص این طرح را قبول دارد و می گوید: رونق بخشیدن به اجرای این طرح، همت رسانه ها را می طلبد تا با اطلاع رسانی مناسب، علاقمندان به کتاب را از این فرصت مناسب آگاه کنند.

قبلی «
بعدی »