هم اندیشی اولیاء و مربیان بنه گزی با مبحث کلاس هوشمند / کلاس هوشمند چیست

جلسه هم اندیشی اولیا و مربیان با مبحث کلاس های هوشمند و تاسیس کلاس هوشمند در مدرسه عباسی در بنه گز برگزار گردید در این جلسه که جمعی از اولیاء و مربیان و مرتضی کرمی معاون آموزش و پرورش شهرستان و جهان آرا دهیار بنه گز نیز حضور داشتند در خصوص کلاس های هوشمند بحث و تبادل نظر شد در این بین حسین شکوهی مدیر مدرسه عباسی در رابطه با لزوم استفاده از فن آوری ها جدید ، روش های آموزشی و وسایل آموزشی از جمله سیستم های هوشمند مباحثی را بیان داشتند ، همچنین مرتضی کرمی معاون آموزش و پرورش شهرستان به ایراد مطالبی پرداختند ، کرمی بعد از تشریح نحوه عملکرد کلاس های هوشمند در رابطه با تعامل بیش از پیش اولیاء با مدرسه و اهمیت و جایگاه سیستم هوشمند در آموزشگاه ها و چالش های پیش روی دانش آموزان مباحثی را ایراد کردند .

اما کلاس های هوشمند چیست ؟

زمانی مشارکت و همراهی دانش آموزان در فرآیند آموزش بیشتر یک رویای شیرین محسوب میشد، اما این روزها به لطف ابزارهای هوشمند سازی استفاده از روش های سنتی تدریس و تخته های گچی رفته رفته رو به فراموشی میرود. در یک کلاس هوشمند معلم نه به عنوان رئیس کلاس بلکه در نقش یک راهنما با استفاده از تکنولوژی های جدید هوشمند سازی دانش آموزان را برای دریافت و تبادل اطلاعات راهنمایی میکند به این معنا که تک تک دانش آموزان نقشی هم تراز معلم و شاید مهم تر داشته باشند!

در عصر تکنولوژی کلاس درس موثر و کارآمد مسلما به این شکل نیست که معلم در نقش سخنران و دانش آموزان خسته و در حال چرت در نقش شنوندگان در محیطی کسل کننده برای یادگیری دور هم جمع شوند. با استفاده از سیستم های حضور در کلاس ( voting ) نظرخواهی از دانش آموزان و مشارکت آنها در کلاس به طرز چشم گیری افزایش می یابد. با استفاده از این دستگاه ها و به کمک ویدئو پروژکتور معلم سوالی را طرح میکند و دانش آموزان هر یک با دستگاه خود به آن پاسخ میدهند، معجزه تکنولوژی دقیقا همینجاست ! جواب دانش آموزان به صورت نمودار و با جزئیات کامل قابل نمایش بر روی وایت برد هوشمند است. میتوان جواب ها را تحلیل کرد و میران بازخورد درس را در میان دانش آموزان فهمید.

برد های هوشمند نیز در هوشمند سازی مدارس نقش بسزایی را بازی میکنند. با استفاده از این بردها میتوان تمام اطلاعات رد و بدل شده بین دانش آموز و معلم را ذخیره و به صورت اطلاعات دیجیتال قابل حمل درآورد.

مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسه‌ای یک دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نکته‌ای است که به مسئولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند .

دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدودکننده نیست و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود از برنامه‌های درس خود فراتر گام بردارند. در این مدرسه روش تدریس براساس دانش‌آموز محوری است. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است.

در این گونه مدارس کسب موفقیت دست‌یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش‌آموزان و هدایت صحیح و جهت دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جست‌وجوگری،‌ جایگزین روحیه بی‌هدف دانش‌آموز خواهد شد. در این روش رکن اصلی برای هرگونهتغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیله‌ای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند.

مدرسه هوشمنددر مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی برای پرسشهای دانش‌آموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهایشان را در کامپیوتر پیدا کنند و برای بقیه بازگو کنند.
مدارس هوشمند مدارسی هستند که مبانی توسعه آنها استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات می‌باشد و تفاوت آن با مدارس مجازی این است که در این مدارس دانش‌آموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند اما در مدرسه مجازی، دانش‌آموز و معلم می‌توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند. معلمان مدارس هوشمند الزامی به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلکه باید بتوانند از سیستم این مدرسه مطلع باشند و از امکانات آن خوب استفاده کنند. معلم باید خوب بداند که منابع در کجاها وجود دارند که وقتی دانش‌آموزان سؤالی مطرح کردند آنان را به منابع موردنظر راهنمایی کند.
ارتباط والدین با مدرسه، از طریق کامپیوتر انجام می‌گیرد و این امکان را دارند که با مدیر یا معلمان مدرسه ارتباط برقرار کنند و از وضعیت تحصیلی فرزند خود آگاه شوند.

با امید به اینکه مدارس هوشمند راهی باشد در جهت رشد فکری دانش‌آموزان این مرز و بوم

 

photo_2016-04-13_08-50-45 photo_2016-04-13_08-51-07 photo_2016-04-13_08-51-23 photo_2016-04-13_08-51-26 photo_2016-04-13_08-51-41 photo_2016-04-13_08-51-48

قبلی «
بعدی »

3 دیدگاه ها

  1. ماشا الله همش کرمی ها هستن که

  2. آفرین به همت بلند وبا درایت اهالی خوبم

  3. سلام.درود بر اولياء و مردم هميشه در صحنه بنه گز،علي الخصوص جمع شريفي كه در تصاوير بالا ديده مي شوند.درود بر همت والايتان

دیدگاه بسته شده اند