راهکار کاهش قیمت خودروهای داخلی

  • توسط
  • مهر ۱۰, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است
خبرگزاری ایسنا: یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو اقدامی غیر کارشناسی است، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای افت قیمت خودرو، کاهش هزینه‌های دولتی صنعت خودرو مانند حقوق گمرکی، انواع مالیات و دیگر عوارض وضع‌شده بر این صنعت است.

شهرام آزادی درباره طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو، اظهار کرد: طرح افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی غیر کارشناسی و غیر منطقی است.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو به معنای حمایت از صنعت خودروی داخلی نیست، خاطرنشان کرد: اتفاقا راه حمایت از صنعت خودروی ایران، کاهش تعرفه واردات خودرو برای تسهیل ورود خودروهای خارجی، افزایش رقابت و اجبار خودروسازان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط یکی از راهکارها برای افت قیمت خودرو نیز کاهش هزینه‌های دولتی صنعت خودرو مانند حقوق گمرکی، انواع مالیات و دیگر عوارض وضع‌شده بر این صنعت است. در آن صورت می‌توان خودروی ۳۰ میلیون تومانی را با قیمت ۲۰ میلیون تومان عرضه کرد.

وی افزود: در آن شرایط از یک‌سو خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان رسیده و از سوی دیگر خودروسازان می‌توانند هزینه‌های صرفه‌جویی‌شده را صرف انتقال تکنولوژی، توسعه محصول و ارتقای کیفیت محصولات کنند.

آزادی با بیان اینکه اگر تعرفه واردات خودرو را افزایش دهیم خودروسازان دیگر انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نخواهند داشت، تصریح کرد: در این شرایط به جای ارائه طرح افزایش تعرفه واردات خودرو، دولت و مجلس باید هم‌راستا با یکدیگر طرحی کارشناسی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولید داخل ارائه کنند.

نادر قاضی‌پور – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس – از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰۰ درصد خبر داده است.

قبلی «
بعدی »