حاشیه های ایجاد شده در اعتصاب کامیون داران در بوشهر؟ تصاویر

  • توسط
  • خرداد ۲۲, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در حالی که مسئولان حمل و نقل استان اعلام می کنند که در چند روز گذشته هیچگونه خللی در جابجایی کالا از گمرک بندر بوشهر وجود ندارد خبرهای دریافتی نشان می دهد که اعتصاب کامیون داران در مقابل گمرک بوشهر وارد سومین روز متوالی کاری شده است .

به گزارش سوک ؛ کامیون داران معتقدند که به دلیل مشخص نبودن میزان کرایه حمل کالا در استان بوشهر شاهد تبعیض و اجحاف های فراوانی در این زمینه هستند به گونه ای که شرکت های باربری هر آن چه به نفع و صلاح خود هست با رانندگان کامیون ها رفتار و تابع هیچ قانون و قاعده ای نیستند .

آنها بر این باورند که به دلیل نبود اطاق نوبت بندی برای کامیون داران در بیشتر مواقع ناچار هستند که حتی به مدت بیش از ده روز در کنار گمرک باشند تا شاید کالایی بدست بیاورند در حالی که شرکت های باربری با داشتن کامیون های در مجموعه خود و یا دوستانشان بار کالاها را بین خود تقسیم می کنند و یا این که کامیون داران دیگر را مجبور به پذیرش شرایطی از جمله کمترین میزان کرایه جابجایی کالا می نمایند.

از طرفی بنگاه های باربری نیز می گویند به دلیل این که ظرف یک سال گذشته افرادی وارد صنف حمل و نقل شده اند که بخشی از انها خیلی قابل اعتماد نیستند و در بیشتر موارد پس از باز شدن پلمپ کانتیرها در مجاری خروجی استان برای بازرسی ، در خارج از استان اقدام به خارج کردن بخشی از کالاهایشان قبل از رسیدن به مقصد می کنند .

بر این اساس این بنگاه ها سعی می کتند که کالاهایشان را به کامیون دارانی بدهند که به گفته آنها از اعتماد خوبی برخوردار باشند و حتی حاضر هستند که مبلغی بیش از کرایه های متعارف برای تضمین صحت در جابجایی کالا پرداخت کنند .

حال به دلیل اشکالاتی که بین کامیون داران و صاحبان بنگاه های باربری ایجاد شده است تعداد زیادی از کامیونداران که عمدتا بومی استان بوشهر نیستند در اقدامی هماهنگ دست به اعتصاب زده و ضمن این که خود حاضر به جابجایی کالا از گمرک بندر بوشهر نمی شوند به رانندگانی که حاضر به پذیرش شرایط بنگاه های باربری هستند نیز اجازه نمی دهند که کالایی جابجا شود .

با این شرایط  در سه روز گذشته حمل و نقل کالا از گمرک بوشهر با چالش جدی مواجه شده به گونه ای که صدای حق العمل کاران و تولیدکنندگان استان را نیز در اورده است .

حق العمل کاران نیز می گویند با تداوام اختلاف بین رانندگان و بنگاه های باربری در درازمدت ، صاحبان کالا سعی می کنند که کالاهایشان را به گمرکات سایر بنادر کشور از جمله شهید رجایی هرمزگان و ماهشر منتقل کنند که نمی تواند تامین کننده منافع استان باشد .

این افراد معتقدند که وقتی چنین شبه بحران هایی در جابجایی کالا اتفاق می افتد به دلیل این که هزینه های خواب کانتینر و انبارداری بر صاحبان کالا تحمیل و اضافه می شود چندان رغبتی به استفاده از گمرک بندر بوشهر برای ترخیص کالاهایشان نخواهند داشت که حداقل ضرر آن برای استان کاهش دریافتی عوارض ناشی از ترخیص کالا و بیکاری افراد فراوانی است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم از این منبع کسب روزی و درآمد می کنند .

در کنار این زیان ها ، معمولا روزانه بین شش صد تا هفت صد کامیون اقدام به جابجایی کالا از بندر بوشهر به سایر نقاط کشور می کنند که با ادامه اشکالات موجود بین کامیون داران و بنگاه های باربری همین حجم کالا در گمرک بوشهر باقی می ماند که حتی در صورت رفع مقطعی اختلافات موجود ، سبب فشار مضاعف تری بر مجموعه گمرک و سایر مجموعه های درگیر برای روزهای اِنده در ترخیص کالا می گردد.

البته در کنار صاحبان کالا در گمرک بوشهر ، تولیدکنندگان استان در منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی شهر بوشهر نیز دچار مشکل شده اند و کامیونی را یافت نمی کنند که بتواند کالاهای تولیدی آنها را به مقصد بارگیری کند .

در کنار همه این شرایط ، حضور تعدادی محدود راننده که با میدان داری به شکل بارزی کامیون داران را تهدید می کنند که اگر هر گونه باری را پذیرفتند جان و مال آنها مصون از تعرض در محدوده استان یا خارج از استان نیست نیز قوز بالاقوز شده است .

این که در دوره ای که قانون حکمفرماست عده ای به خود اجازه می دهند که خود مجری قانون شوند نه تنها پذیرفته نیست بلکه زیبنده استان و نظام نیز نمی باشد هر چند که این افراد شعار نمی دهند بلکه عملا با محدود کامیون دارانی که کالایی پذیرفته و قصد خروج از استان داشته اند به بدترین شکل ممکن در کتل ها و گردنه های بالای دالکی و کنارتخته برخورد کرده و خسارات فراوانی به کامیون ها و خود این افراد نیز وارد کرده اند.

با این وصف مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان بوشهر می گوید: بارگیری در پایانه بوشهر هرچند کاهش یافته اما آنچه در برخی رسانه ها بعنوان اعتصاب از آن یاد می شود وجود ندارد.

حمید رضا علم این را هم گفته که در چند روز اخیر رانندگان نسبت به نحوه توزیع بار گلایه مند شده اند که این مهم در دست بررسی است.

حال به نظر می رسد که در اسرع وقت و طی کارگروهی  به ریاست مدیریت ارشد استان این مشکل که بوی کهنگی می دهد باید بین کامیون داران و بنگاه های باربری برای همیشه حل شود تا هر از چندگاهی شاهد این جور اختلافات که در راستای منافع استان ارزیابی نمی شود نباشیم.

گفتنی است اداره کل حمل و نقل استان بوشهر طرح حذف سالن اعلام بار و نوبت دهی در پایانه بار بوشهر را به مرحله اجرا گذاشته است که سبب اصحکاک هایی در این زمینه بین صاحبان کالا ، رانندگان و بنگاه های باربری شده است.

قبلی «
بعدی »