مدیرعامل شرکت ایران ایر گفت، این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است که احتمالاً مشابه سفارش خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود، اما موانع پیش روی هر دوی این قراردادها باید حل شود تا توافق سال گذشته در زمینه لغو تحریمها رعایت گردد.
شرکت ایران ایر همچنین در حال گفتوگوبا بوئینگ درباره ارائه خدمات حمایتی به ناوگان قدیمی این شرکت است.
فرهاد پرورش که در مصاحبه با رویترز سخن میگفت، افزود: «نشستها و مذاکرات در جریان است. ما امیدواریم که در آینده بتوانیم به تفاهمی با یکدیگر برسیم».
«تعداد و نوع هواپیماها باید در آینده مورد بحث قرار گیرد، اما گام اول رسیدن به یک فهم مشترک است».
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران ایر بهدنبال قراردادی حتی بزرگتر از قرارداد ایرباس، با بوئینگ است، گفت: «نه، نه بزرگتر از قرارداد ایرباس، شاید نزدیک به آن. اما این هم بستگی به شرایط دارد. در هر صورت ایران برای یک دهه آینده به حداقل ۳۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد».
وی گفت: هرگونه قرارداد اینچنینی همچنین بستگی به «روند حرکت دولتمان هم دارد، زیرا ما یک شرکت دولتی هستیم».
پرورش گفت، «مسائل زیادی» باید در گفتوگوهای بین ایرباس و واشنگتن درباره مجوز صادرات هواپیماهای اروپایی به ایران بر اساس توافق هستهای روشن شود.
«ما بسیار امیدوار و خوشبین هستیم که این مجوزها در آینده نزدیک صادر شود. بر اساس برجام، نباید هیچ مسئله عمده یا بهانهای وجود داشته باشد و اگر سؤالی وجود دارد آنها باید ابهامزدایی کنند».
جاستین دوبون، سخنگوی ایرباس در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت گفتوگوها با خزانهداری آمریکا گفت: «ما داریم پیشرفت میکنیم».
پرورش گفت: «قرارداد ما با ایرباس به یورو است. تأمین کنندگان مالیای که ما در حال گفتوگو با آنها هستیم… در حال یافتن راه حلی برای پرداخت پول به ایرباس به یورو هستند و آنگاه ما پول را به تأمین کنندگان مالی خواهیم پرداخت. ما داریم روی این کار میکنیم». وی افزود، گفتوگوها «رو به پیشرفت» بوده است.
پرورش گفت، برخی بانکها تمایل دارند در این فرآیند مشارکت کنند، اما از ظرفیت کافی برای اینکه از عهده کل بسته برآیند برخوردار نیستند.
«هرکسی مایل است تأمین مالی ۱۰ فروند یا بیشتر را بهعهده بگیرد که این بهنفع ما نیست. ما ترجیح میدهیم برای آسانتر کردن کار، بیش از یک یا دو (تأمین کننده مالی) نداشته باشیم و در این باره بحثهای خیلی مفیدی با برخی تأمین کنندگانی که میخواهند با ایران و بهویژه ایران ایر کار کنند داشتهایم».
منابع مالی میگویند، برخی شرکتهای خاورمیانهای و چینی لیزینگ هواپیما ظاهراً مایل به تسهیل قراردادهای خرید هواپیمای ایران هستند، اما چنین قراردادهایی همچنان به حمایت بانکها نیاز دارند که بسیاری از آنها همچنان بهدلیل نگرانی از تحریمهای پابرجای دولت آمریکا از همکاری با ایران امتناع میورزند.
پرورش گفت، امیدوار است اظهارات اخیر مقامات آمریکایی به بانکها درباره همکاری با بخش هوانوردی اطمینان دهد که این میتواند یک سیگنال مهم به دیگر بخشها نیز ارسال کند. «برخیها تبلیغ میکنند که برجام اتفاق نخواهد افتاد زیرا مسائل بانکی حل نشده است. این مسئولیت ۱+۵ است که این مشکل را آنگونه که متعهد است حل کند».
مدیرعامل ایران ایر افزود: «طی ۱۰ سال آینده، اگر همه چیز خوب پیش برود، ما به حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ فروند هواپیما یا حتی بیشتر نیاز خواهیم داشت».