مالیات سفرهای خارجی یا عوارض خروج از کشور ؟

  • توسط
  • بهمن ۳, ۱۳۹۸
  • دیدگاه غیر فعال شده است

هر ایرانی که به سفر خارجی می‌رود باید مالیات سفر پرداخت کند. این خبری است که از روز گذشته تاکنون سروصدای زیادی به پا کرده است. با این حال به نظر می رسد واقعیت آنچه در این خبر وجود دارد به خوبی به مردم منتقل نشده است.

به گزارش تیتر اول، سال گذشته همین روزها در شرایطی که مجلس لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی می کرد بحث عوارض خروج از کشور حاشیه زیادی ایجاد کرد. در این عوارض عوارض سفر اول و دوم و … افراد در رقم پرداختی تفاوت ایجاد می کرد.

در لایحه بودجه سال ۹۹، عوارض خروج از کشور برای سفر اول، ۲۶۴ هزار تومان تعیین شده است. این مبلغ در عوارض خروج از کشور برای سفرهای دوم به میزان ۵۰ درصد (۳۹۶ هزار تومان) و سفر سوم و بیشتر صد درصد (۵۲۸ هزار تومان) افزایش می‌یابد.

بر اساس خبری که روز گذشته منتشر شده بابت خروج هر مسافر ایرانی وجوهی را به عنوان مالیات دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود. آن طور که نمایندگان می‎‌گویند اشتباه لفظی در این موضوع به وجود آمده و مالیات بر سفرهای خارجی در واقع همان عوارض خروج از کشور است.

سید فرید موسوی، نماینده تهران با اشاره به همین امر در توییتر شخصی خود نوشت: مالیات خروج از کشور پایه جدید مالیاتی نیست، همان عوارض خروجی است که قبلا تعریف شده. چون عوارض باید به شهرداریها پرداخت شود، صرفا نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود. همچنین برخی معافیت‌های ضروری که در قوانین به صورت پراکنده تعریف شده، در این قانون مجتمع شد.

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی هم در توضیح این مساله با بیان اینکه دیگر عوارض خروج از کشور از مسافران اخذ نخواهد شد، اظهار کرده است: در اصلاحیه لایحه مالیات بر ارزش افزوده عوارض خروج از کشور از نظر شکلی و محتوایی اصلاح شد. پیش از این اختلاف نظری بین دولت و شهرداری‌ها وجود داشت، طبق قانون عوارض مربوط به شهرداری‌ها و مالیات مربوط به دولت است. پیش از این عوارض خروج از کشور به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت.

به گفته رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده به جای عوارض واژه مالیات بر خروج از کشور ذکر شد تا عواید حاصل از آن به حساب دولت واریز شود. علاوه بر این استثنائاتی نیز در نظر گرفته شد که در قانون دائمی کشور قرار گیرد.

نظر مردم درباره مالیات بر سفرهای خارجی

درست مثل آنچه سال گذشته در رابطه با عوارض خروج از کشور شاهد بودیم برخی کاربران فضای مجازی از اساس دغدغه هزینه کردن برای خروج از کشور را متوجه طبقه خاصی می دانستند و از سوی دیگر برخی کاربران معتقدند این هزینه که از جیب افراد می رود به نوعی کلاهبرداری قانونی از مردم است.

این موضع گیری مردم در حالی در فضای مجازی دیده می شود که عملا با تغییر اسم عوارض خروج از کشور به مالیات بر سفرهای خارجی عملا تغییری در ماهیت این ماجرا به وجود نیامده است.

بهروز عزیزی در توییتر نوشته است: عنوان عوارض سفر به #مالیات_سفر تغییر کرده و هیچ رقم جدیدی از مردم دریافت نخواهد شد، اما انقدر با مردم به دور از صداقت رفتار کرده ایم که توضیحات هیچ مسوولی را نمی شنوند.

قبلی «
بعدی »