شجاعت ناخدای دیلمی که جانش را برای نجات کودکی ۱۰ ساله از دست داد

  • توسط
  • فروردین ۱۴, ۱۳۹۸
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در میان خبرهای ریز و درشتی که در تعطیلات نوروز کام مردم ایران را تلخ کرد روایت زندگی مرد جوانی از استان بوشهر که جانش را برای نجات جان یک کودک فدا کرد شنیدنی است هر چند چندان مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت.

بر اساس این گزارش، روز جمعه نهم فروردین امسال، در حالی که خانواده ای از غرب کشور مهمان مردم خونگرم شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر بودند برای گشت دریایی وارد یک قایق موتوری دارای مجوز می شوند ، نمی دانستند حادثه ای ناگوار انتظار آنها را می کشد.

ناخدا اکبر مظلومی که دهه چهارم عمرش را طی می کرد و در دیلم به خوش ذاتی  با منشی مردانه زبانزد خاص و عام بود، مانند همیشه با لهجه دلنشین جنوبیش به این خانواده خوش آمد می گوید تا لذتی از یک گشت دریایی را برای این خانواده کرد زبان در خاطرشان به ثبت برساند.

شرایط از هر جهت برای این گشت دریایی مناسب بود. هواشناسی وضعیت جوی را مناسب ارزیابی کرده و اداره بنادر و دریابانی نیز منعی برای این گشت های دریایی نمی بینند. قایق های نجات غریق در خط ساحلی در حال گشت زنی بودند و آمبولانسی از اورژانس ۱۱۵ به همراه تیمی مجرب از تکنسین های اورژانس نیز در کنار ساحل برای حوادث احتمالی، اماده بود.

در چنین شرایطی ناخدا دل به دریا می زند اما از بد روزگار برای لحظه ای موجی قایق را می زند و فرزندی خردسال که گفته می شود ۱۰ سال بیش سن نداشته به دریا پرتاب می شود. ناخدا اکبر که در کارهای سخت دریانوردی از تبحر خاصی برخوردار بوده و بیش از ۲۵ سال از عمرش را در دریا و با کارهای سخت ملوانی و دریانوردی گذرانده برای نجات جان این کودک خود را به موج های دریا می سپارد.

در وحشت پدر و مادر کودک که جگرگوشه شان در آب دریا دست و پا می زد، این مرد غیرتمند دیلمی این کودک را از آب می گیرد اما به دلیل آن چه که گفته می شود برخورد قایق بر سر وی بوده بیهوش می شود و اگر چه قایق نجات غریق در کمترین زمان ممکن موفق به بیرون کشیدن ناخدا اکبر از دریا می شود اما با تمام تلاش های تکنسین های اورژانس مستقر در ساحل، وی به دلیل خفگی ناشی از پر شدن ریه از آب جانش را از دست می دهد.

مرحوم اکبر مظلومی اگر چه در عین مظلومیت و در سکوت خبری جانش را فدای یک هم وطن کرد اما نشان داد که مردم شهرستان دیلم و استان بوشهر چه میزان برای سلامتی هم وطنانشان از خود غیرت به خرج می دهند حتی به بهای جان شیرینشان.

این رویداد شاید پاسخی به آن دو نفر یک لیبریتی باشد که چند روز پیش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در قالب یک برنامه تلویزیونی برای چندبار مردم استان بوشهر را با لحنی در خور شخصیت خودشان به تمسخر گرفتند.

اگر رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های اجتماعی در استان بوشهر دست از دعواهای سیاسی بردارند و شجاعت این مردم  را به همان بزرگی ، به کشور نشان دهند دیگر ردپایی از افرادی که به هر نوعی بخواهند فرهنگ مردم استان بوشهر را به تمسخر بگیرند، نشانی یافت نخواهد شد.

شهامت مرحوم اکبر مظلومی، رشادت نیروهای دریابانی استان بوشهر در نجات یک خانواده ۹ نفره در اب های گناوه در ۲۰ آذر سال گذشته و ظهراب رستمی صیاد و ناخدای فداکار گناوه ای که در سال ۱۳۸۸ جان ۲۲ تن را در امواج متلاطم و خروشان خلیج فارس نجات داد، نباید فراموش شود بلکه باید با آوردن نام آنها در کتاب های درسی دانش آموزان، آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

یادداشت: مهرداد جشنی پور، خبرنگار و فعال رسانه

قبلی «
بعدی »