خبرهای ناامید کننده از ارائه مرغ به بازار/ مرغ نه کمیاب که از امروز نایاب می شود/ صحبت های شنیدنی مدیرعامل اتحادیه مرغ داران استان

  • توسط
  • اسفند ۱, ۱۳۹۷
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در حالی که موضوع مرغ و کمبود این کالای اساسی در کنار صف های طویل مردم در مقابل محدود مراکز عرصه فروش چالش جدی این روزها در استان بوشهر است اما نقایصی آشکاری بین سختان دولتی ها با بخش خصوصی شنیده می شود.
بر اساس این گزارش، پس از این که استاندار  بوشهر قیمت مرغ را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و هر گونه افزابش قیمتی را تخلف و خواستار برخورد قانونی بازرسان سازمان صنعت و تجارت استان و تعزیرات حکومتی شد از روز گذشته مرغ در سطح استان بوشهر کمیاب و به عقیده فعالان بخش خصوصی از امروز نایاب خواهد شد.
این در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر معتقد است که صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع شده و با تامین جوجه یک روزه مورد نیاز مرغداری‌ها ، پیش بینی می‌شود قیمت گوشت مرغ به حالت تعادل برسد.
در این شرایط، جمالی معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر معتقد است که مشکلی در خصوص توزیع مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی در سطح استان بوشهر وجود ندارد و از روز گذشته برخورد با خرده فروشی ها و حتی کشتارگاه هایی که مرغ بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه می کنند را آغاز کرده و بازرسان در بازار برای هر نوع اجحافی بر مصرف کننده حضور دارند.

در کنار سخنان این دو مسئول ، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان بوشهر صبح امروز در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی اظهار داشت: قیمت اعلامی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار به هیچ عنوان کارشناسی نیست و تولید کننده را با خطر ورشکستگی روبرو می کند.

وی افزود: نهاده های دامی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور می شوند با نرخی بالاتر از ارز دولتی به دست مرغدار می رسد و نیاز است که از این مبادی جلو افزایش قیمت تمام شده مرغ را گرفت نه در اخرین حلقه ،تولید کننده و کشتارگاه را با تهدید مجبور به اجرای قیمت دستوری کرد.
اردشیر بی نیاز  تصریح کرد: قیمت جوجه ی کروزه که طبق نظر مسولین می بایست در کانال دو هزار تومانی باشد از یک ماه گذشته تا کنون به قیمت حدود پنج هزارتومان به دست مرغدار می رسد.
وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام که مدعی حمایت از تولید کننده را دارد با توجه به دریافت ارز چهار هزار و ۲۰۰  تومانی، در سال جاری چهار مرحله قیمت نهاده های وارداتی را افزایش داده که چندین ابهام در این زمینه وجود دارد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان بوشهر با طرح این سوالات عنوان کرد: چرا به جای مرغداران و کشتارگاه که آخرین حلقه تولید هستند با وارد کنندگان انحصاری نهاده ها و شرکت پشتیبانی امور دام که ارز دولتی دریافت می کنند برخورد نمی شود؟

بی نیاز عنوان کرد: چرا با فروشندگان (واسطه ها) که جوجه یک روزه را بیش از ۱۰۰ درصد گرانتر به تولید کننده فروش می کنند برخورد نمی شود؟

وی یادآور شد: دولت و مسولین مربوطه که قصد دارند مرغ با قیمت مناسب و ارزان به دست مردم برسد نهاده ها و جوجه یک روزه را بدون واسطه و با قیمت مصوب و مشخص برای تولید کنندگان تامین کنند و مرغ را هم با درنظر گرفتن قیمت تمام شده و سود قانونی و متعارف تولید کننده تحویل بگیرند.

با توجه به گفته های مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان بوشهر پیش بینی می شود با مشکلات موجود بین تولیدکنندگان و دولتی ها، از امروز مرغی که دیروز کمیاب باشد ، نایاب شود که بیشترین فشار را بر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در پی خواهد داشت.
تولیدکنندگانی که با انواع تسهیلات دولتی گران قیمت، خود در معرض ورشکستگی قرار دارند و اگر نخواهند مرغ را با کمترین میزان سود وارد بازار کنند جوابگوی هزینه هایشان نخواهد بود و مصرف کنندگانی که نمی توانند مرغ را در سبد کالای اساسی خود ببینند.
دولت در حالی سعی می کند که در استان بوشهر و با فشارهای سیاسی و اهرم های نظارتی تولیدکنندگان مرغ را وادار به عرصه مرغ کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کند که تولیدکنندگان می گویند که این نوع فشارها حتی به صورت مقطعی شاید بتواند مرغ را با قیمتی کاملا ضررده و تا قبل از نوروز وارد استان کند اما برای شب عید و ماه مبارک رمضان اشکالاتی اساسی ایجاد خواهد کرد مگر این که به گونه ای دیگر تدبیر شود.
حکایت مردم نیز همچنان باقی است…..
گزارش : مهرداد جشنی پور، خبرنگار و فعال رسانه

قبلی «
بعدی »