سهم بوشهر از لایحه بودجه ۹۸/ از اعتبار راه‌آهن تا پروژه‌های قابل واگذاری+جدول

  • توسط
  • دی ۹, ۱۳۹۷
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ در شرایطی روز سه شنبه از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس شد که سرجمع اعتبارات تملک دارایی های استان بوشهر در رتبه ۱۰ کشور قرار دارد.

به گزارش تیتر اول به نقل از خلیج فارس ؛ براساس آنچه در جدول ۱-۱۰ لایحه بودجه سال آینده کل کشور آمده؛ جمع کل اعتبارات تملک دارایی‌ های سرمایه‌ای استان‌ها معادل ۲۵ هزار میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان است که سهم استان بوشهر ۹۱۳ میلیاردتومان است.

این اعتبار در لایحه بودجه سال گذشته ۷۸۲ میلیارد تومان بوده که افزایش سهم بوشهر نیز به تناسب رشد اعتبارات تملک دارایی کشور، رقم خورده است.

همچنین اعتبارات ۳ درصدی حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی برای استان بوشهر به ۵۰۵ میلیاردتومان رسیده که پس از خوزستان که بیش از دو برابر ما از این ردیف بهره می برد (۱۳۰۰ میلیاردتومان) در رتبه دوم قرار داریم.

این اعتبار در لایحه پیشنهادی سال گذشته ۴۰۰ میلیاردتومان برآورد شده بود.

همچنین سهم استان بوشهر از اعتبارات موضوع ۰٫۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود ۴۹ میلیارد تومان ذکر شده است. این اعتبار برای کل استان های کشور هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

افزایش مجدد سهم درآمدهای استانی

براساس جدول شماره ۱۰ لایحه بودجه سال آینده کشور که تصویر کلان بودجه استان هاست، درآمدهای دریافتی دولت از استان بوشهر معادل ۲ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده است.

این رقم در لایحه بودجه سال قبل معادل ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که در بودجه سال آتی، ۴۹۱ میلیاردتومان افزایش نشان می دهد. درآمدهایی که از مالیات و عوارض دولتی تا گمرکی و بندری را در برمی گیرد.

اعتبارات بازارچه های مرزی و جرایم رانندگی

همچنین در جدول ۱۰-۲ با عنوان “اعتبارات دستگاه ها و ردیف های متفرقه انتقالی به استان ها در سال ۱۳۹۸” در ذیل ستون اعتبارات بازارچه های مرزی، ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه ای و صفر ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای به بوشهر اختصاص یافته است. این درحالیست که اغلب استان های مرزی از هر دو ردیف بهره مند شده اند.

همچنین در ذیل ستون “کمک زیان شرکت های آب و فاضلاب روستایی” ۶ میلیارد و ۴۷۸ میلیون تومان به عنوان اعتبار هزینه ای برای بوشهر در نظر گرفته شده است.

در ستون «اعتبارات حاصله از تخلفات و جرایم رانندگی برای پرداخت به شهرداری ها و دهیاری ها» نیز مبلغ ۵ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان برای استان بوشهر پیش بینی شده است.

نگاهی به ردیف های اختصاصی مربوط به بوشهر

در بخش دیگر لایحه بودجه سال ۹۸ به جزئیات بودجه طرح‌های عمرانی استان‌ها پرداخته شده، برخی از طرح های بوشهر که دارای ردیف بودجه مستقل می باشند ذکر گردیده است.

به عنوان نمونه، پروژه راه آهن شیراز- بوشهر که در لایحه سال قبل ۱۵ میلیاردتومان برای آن پیش بینی شده و با پیگیری های صورت گرفته به ۸۸ میلیاردتومان افزایش یافته و ابلاغ شده، در بودجه سال آینده به ۶۰ میلیاردتومان کاهش یافته است.

اگرچه اجرایی شدن این پروژه با اعتبارات قطره چکانی فعلی محال است و نیازمند محقق شدن فاینانس کشور چین می باشد (که اسفندماه پارسال قرارداد آن امضا شد)، اما براساس وعده مسئولان استانی قرار بود راه آهن بوشهر معطل سرمایه گذار طرف چینی نمانده و با اعتباراتی که در بودجه پیش بینی و ابلاغ گردیده، استارت بخورد که هنوز این مهم محقق نشده است.

همچنین تکمیل مجتمع فرهنگی عسلویه نیز با کاهش برآورد در بودجه سال آینده مواجه شده که البته با توجه به اینکه جزو مصوبات سفر هیات دولت در سال ۹۳ به استان بوده و اخیرا اعتباراتی به آن ابلاغ شده، درصورت تخصیص به موقع، این کاهش را جبران می کند.

پروژه هایی که اجرای آن نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است

از نکات حایز اهمیت اینکه، هیچ پروژه جدیدی از استان بوشهر در لایحه بودجه اضافه نشده، درحالی که یکی از مطالبات در این خصوص، سد باهوش تنگستان بود که همچنان در جدول تبصره ۱۹ بودجه قرار دارد. (پروژه هایی که ایفای تعهد دولت مشروط به سرمایه گذاری بخش خصوصی است)

در این خصوص ۸ طرح پیشنهادی استان بوشهر در پیوست بودجه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی قید شده که سه مورد بندرهای شیلاتی، ۳ مورد طرح های میراث فرهنگی، یک سد و یک آزادراه می باشد.

سهم بوشهر از بودجه: ۴ درصد

مروری بر اعتبارات پیش بینی شده برای استان های کشور نشان می دهد ۴ درصد به بوشهر خواهد رسید. خوزستان با ۹ درصد در رتبه نخست می باشد که عمدتا مربوط به طرح های حوزه آب و محیط زیست در این استان می باشد.

نهایتا اینکه هیچکدام از دولت ها سهم واقعی استان بوشهر در بودجه های سالانه را ندیده و به تناسب درآمدهایی که کشور از این استان دارد، به آن توجه نکرده است.

با حال و روزی که نمایندگان ما در مجلس دارند و خبری از فعالیت های متمرکز و موثر آنها نیست، درخواستی برای پیگیری بهبود ردیف های مربوط به استان در بودجه ۹۸ نداریم، اما امیدواریم زمانی نزدیک فرا برسد که شاهد مسئولان توانمند و نمایندگان موثری باشیم که فراتر از پیگیری کارهای نزدیکان و اقوام یا فعالیت های انفرادی، بتوانند پیگیر بودجه استان خصوصا برای پروژه های زیربنایی مثل راه آهن، سدها، بنادر و… باشند و گامی مهم برای احقاق حق اهالی میزبان پایتخت انرژی برداشته شود.

قبلی «
بعدی »