شترهای قطری به بوشهر منتقل می‌شوند؟

  • توسط
  • خرداد ۱۱, ۱۳۹۷
  • دیدگاه غیر فعال شده است

غلامعلی زارعی

به دنبال تیره شدن روابط قطر و عربستان سعودی در سال پیش، بخشی از دامهای قطر که در عربستان نگهداری می شد به این کشور بازگردانده شد.

عربستان سعودی در خرداد ماه سال گذشته دستور خروج ۱۲ هزار شتر و گوسفند متعلق به قطر را که در مراتع عربستان نگهداری می‌شدند، صادر کرد.

در اواسط اردیبهشت امسال یک روزنامه سعودی به نقل از منابعی ناشناس، مدعی شد که دوحه انتقال ده‌ها هزار نفر شتر از جمله شتر مخصوص امیر قطر از عربستان به ایران را بررسی می‌کند و تیم ویژه‌ای برای نظارت بر این فرآیند، تشکیل شده است.

این منابع خبری گفته بودند، «حمد بن‌خلیفه العطیه» مشاور تمیم بن‌حمد سرپرستی این تیم را بر عهده دارد و هماهنگی‌ها با تهران برای اختصاص برخی مکان‌ها در داخل مرزهای ایران جهت استقرار و توقف شتران انجام شده است.

طبق اعلام منابع سعودی، قطر حدود ۵۰ هزار شتر در عربستان دارد.

اکنون بخشدار بردخون در استان بوشهر از سرمایه گذاری تجار قطری در این بخش خبر داده است.

وی در گفتگو با مهر گفته: قرار شده تجار قطری شترانی با ویژگی های خاص برای پرورش در این منطقه آماده کنند و پس از اسکان اقدام به فعالیت های جنبی نمایند.

علی اخلاقی پیرامون فعالیتهای جنبی قطری‌ها در بردخون چیزی نگفته است اما رئیس جهاد کشاورزی این بخش تصریح کرده: هیاتی از کشور قطر برای انتخاب و مکان یابی محلی جهت پرورش شتر در بردخون حضور یافتند که شرایط منطقه را تایید کردند.

بخشدار بردخون گفته: خوشحالیم که بردخون به عنوان یکی از مناطق منتخب سرمایه گذاران و تجار کشور قطر شناخته شده تا زمینه اشتغال جوانان منطقه در اجرای پروژه ها و طرح های اقتصادی فراهم شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دیر نیز گفته: سرمایه گذاران قطری گفتند که برای اشتغال و فعالیت از نیروهای بومی استفاده می کنیم.

مهاجرت اعراب با گله های شتر به جنوب ایران دارای سابقه تاریخی است. با این وجود آیا جنوب ایران به ویژه استان بوشهر و شهرستان دیر از نظر تامین علوفه و تغذیه آماده میزبانی از شتران اعراب قطری است؟

سوالی که باید منتظر ماند تا سایر متولیان استان ابعاد این موضوع را بازگو کنند.

قبلی «
بعدی »