“آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوع H5N6”

آنفلوآنزای نوع H5N6 بيماري است که پرندگان را گرفتار می‌کند اما با در نظر نگرفتن شرايط بهداشتي و دست زدن به پرنده بيمار يا وسايل آلوده به اين ويروس، احتمال ابتلای انسان به این بيماري وجود دارد.درمان دارویی این نوع ویروس وجود دارد اما زمان تشخیص، بسیار مهم است که باید به موقع باشد.خوشبختانه تاكنون موارد انسانی و طيور مبتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع H5N6 در سطح شهرستان مشاهده نشده است.

علائم بيماري آنفلوآنزا در پرندگان بسته به گونه پرنده بسيار متفاوت مي باشد اما به طور كلي علائمي همچون تلفات ناگهاني و مرگ چندين پرنده با هم ، كاهش توليد تخم مرغ، بي حالي پرنده، ژوليدگي پر، كاهش مصرف دان ، ايجاد مشكلات تنفسي و ريزش ترشحات از چشم و بيني، تورم سر و كبودي تاج و ريش و پاها مي تواند از نشانه هاي اين بيماري باشد.

حرارت اين ویروس را از بین مي برد و انتقال اين بيماري از طريق خوردن گوشت پرنده طبخ شده بعيد بنظر مي رسد اما تماس با پرنده آلوده قبل از طبخ خطر انتقال اين بيماري به انسان را افزایش می دهد.

راه های اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 از پرندگان بيمار به انسان و گسترش اين بيماري از طريق تماس با پرنده ، دست زدن به فضولات، كشتار و پركني، تماس با ترشحات پرندگان و وسايل آلوده ، شكار پرندگان يا خريداري پرندگان شكار شده و عرضه غير مجاز اين پرندگان در معابر ، بازارچه هاي هفتگي و مراكز غير مجاز عرضه پرندگان مي باشد.

علائم این نوع ویروس در انسان ابتدا به شکل سرماخوردگی است و با تب، سرفه، بدن درد و گلو درد همراه است و پس از آن پیشرفت می کند، اما در برخی افراد این سرماخوردگی بهبود پیدا می کند و در موارد پیشرفت بیماری دستگاه تنفسی را گرفتار می کند.

افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفلوانزای نوع H5N6 هستند که ممکن است دچار ذات‌الریه شده و میکروب های دیگری به بدن آنها وارد و باعث تشدید بیماری شود و باید در بیمارستان ها بستری،ایزوله وتحت درمان قرار گیرند.

از اقدامات مهم جهت پيشگيري از ابتلا به بیماری آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان مي توان به موارد زير اشاره كرد:

از ماسك استفاده كنيد .

هنگام سرفه و عطسه دهان و بيني را با دستمال كاغذي بپوشانيد تا ديگران آلوده نشوند.

دستمال ها و ماسك ها را در كيسه نايلون جداگانه بريزيد و پس از بستن آن را در سطل زباله بياندازيد.

دست ها را پس از سرفه و عطسه و تماس با دهان و بيني با آب و صابون بشوييد.

بهداشت فردي و عمومي را رعايت كنيد.

از دست دادن و روبوسي با ديگران خودداري كنيد.

به اندازه كافي مايعات بنوشيد.

از شكار پرندگان و خريداري پرندگان شكار شده خودداری نمایید.

از تماس با پرندگان آلوده و مدفوع و ترشحات آنها خودداری نمایید.

كشتار و پركني غير مجاز پرندگان مي تواند موجب گسترش و انتقال اين بيماري به انسان گردد پس مرغ و تخم مرغ مورد نياز خود را از مراكز عرضه مجاز و تحت نظارت شبكه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی تهيه نمایید.

فروش پرندگان زنده و تخم مرغ در بازارچه هاي روز و هفتگي و خودروهاي دوره گرد مي تواند سبب گسترش و انتقال اين بيماري به انسان گردد پس از خريد آنها خودداري نماييد.

شركت در كلاس هاي آموزشي و ارتقاء دانش عمومي جهت آشنايي با اين بيماري و توجه به توصيه هاي شبكه بهداشت و درمان و دامپزشكي مي تواند نقش مهمي در كنترل اين بيماري داشته باشد.

از آنجاييكه بقاي اين ويروس در كود مرغي طولاني مدت مي باشد پس كشاورزان باید كود مرغي مورد نياز مزارع خود را از محل هاي مجاز و با گواهي بهداشتي قرنطينه اي دامپزشكي تهيه نمايند .

اطلاع رساني سريع تلفات پرندگان به دامپزشكي مي تواند نقش مهمي در كنترل اين بيماري داشته باشد؛ پس بلافاصله پس از مشاهده موارد مرگ مشکوک پرندگان با شبکه دامپزشکی شهرستان تنگستان به شماره ۰۷۷۳۵۲۲۲۳۷۰ تماس حاصل نمایید.

به اطلاع می رساند کارشناسان شبکه بهداشت و درمان به همراه کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان تنگستان بصورت شبانه روز در حال تلاشند تا تمام مشکلات بهداشتی و درمانی را کنترل نمایند بنابراین اخبار حوزه بیماری ها را از کلام نیروهای بهداشتی مستقر در پایگاه ها،خانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود پیگیری نماييد.

شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی شهرستان تنگستان

اسفندماه ۹۶

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام اقای احمدی گزارشی هم از انفولانزادر شهرستان یا استان هم گزارش شده

دیدگاه بسته شده اند