راه‌آهن بوشهر اولویت مرکزنشینان می‌شود؟

  • توسط
  • اسفند ۱۲, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز: عدم انسجام نمایندگان و مدیریت استان برای پیگیری مطالبات مهم و تاریخی مردم باعث شده تا راه آهن به عنوان یکی از این موارد در اولویت مسئولان کشوری نباشد، طوری که شنیدن سوت قطار در این سالها به رویا مبدل گردیده است.

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خلیج فارس ؛ این در حالیست که با توجه به رقابتی شدن بنادر کشور، خط ریلی ضرورت حیاتی برای توسعه تجارت و فعالیت های بندری می باشد و می تواند بوشهر به عنوان تنها استان جنوبی که از این مزیت محروم مانده را با شتاب بیشتری روی ریل توسعه قرار دهد.

اما پروژه ای که در سال ۸۶ کلید خورد، با کاهش اعتبارات آن، به تعطیلی گراید و در دوره استاندار سابق هم بیش از آنکه اقدام عملی درخصوص این پروژه شاهد باشیم، با وعده هایی تکراری سپری شد.

طی روزهای اخیر، استاندار بوشهر در حاشیه بازدید از دفتر هفته نامه و پایگاه اطلاع رسانی «خلیج فارس» خبر از افزایش چند برابری اعتبارات راه آهن استان داد و گفت: در بودجه سال آینده، ردیف مربوط به راه آهن بوشهر ۱۵ میلیاردتومان بود که با پیگیری ها و نشست روسای کمیسیون های عمران و بودجه مجلس در استانداری، مقرر شد که سهم دولت برای این پروژه از صندوق توسعه ملی تامین گردد که امکان تخصیص داشته باشد.

به گفته گراوند، خوشبختانه این مهم نهایی شده تا در سال آینده اعتبار راه آهن به ۱۱۵ میلیاردتومان برسد. با این حساب، در صورت زمانبر شدن مراحل فاینانس راه آهن توسط کشور چین، می توان با این اعتبار اقدامات موثری را در پروژه راه آهن بوشهر از سر گرفت.

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: رقم ۱۱۵ میلیاردتومانی مورد نظر استاندار برای راه آهن بوشهر در شرایطی است که طبق آخرین اعلام مدیرکل راه و شهرسازی استان، این پروژه دستکم به ۳ هزارمیلیاردتومان جهت تکمیل نیاز دارد. موضوعی که نشان از فاصله زیاد بودجه فعلی راه آهن بوشهر با اعتبار موردنیاز این پروژه دارد.

با این حساب، راه آهن- بوشهر شیراز که می تواند کوتاه ترین فاصله مرکز کشور به خلیج فارس محسوب شود، اگر به اولویت طرح های ریلی مبدل نشود، قطعا با این اعتبارات قطره چکانی به جایی نمی رسد و حالا حالاها باید سوت قطار در این استان را رویا دانست.

اخیرا معاون وزیر راه از روند شتابان توسعه شبکه ریلی کشور خبر داده، در حالی که نامی از بوشهر در طرح های اولویت دار ریلی دیده نمی شود.

خیرا… خادمی  در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته: روسازی راه‌آهن میانه-بستان‌آباد ۹۰ درصد پیشرفت دارد که با تکمیل این طرح، مسیر ریلی تهران-تبریز صد کیلومتر کاهش خواهد.

وی همچنین راه آهن غرب کشور را یکی از پروژه های مهم و مورد نیاز کشور دانست و از افتتاح راه آهن کرمانشاه تا قبل از پایان سال خبر داد. خادمی از تکمیل راه آهن قزوین به رشت تا نیمه اول سال آینده خبر داد و افزود:  راه آهن چابهار – مشهد به عنوان بزرگترین و طولانی ترین پروژه ریلی کشور هم از دیگر اولویت های سال آینده می باشد.

قبلی «
بعدی »