آنچه در مورد سیر نمی دانستید

  • توسط
  • بهمن ۶, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

سیر تند با تحریک سامانه سمپاتیک، منتج به افزایش فشارخون می‌شود. هرچه سیر سریعتر باشد، این آسیب شدیدتر خواهد گردید.

افرادی که با خوردن سیر، دچار ضربان تند قلب همراه با لرزش یا بی قراری و عصبانیت و دلهره می‌شوند، احتمالا فشار خونشان افزایش یافته هست.

اغلب خوردنی‌های نفاخ، علت افزایش فشار خون می‌شوند و سیر به خاطر ایجاد نفخ اگر همراه ماست خورده گردد، می‌تواند بر خطرهای افزایش فشار خون اضافه کند.

استفاده سیر، علت کنترل پرفشاری خون نمی‌شود و مبتلایان باید به صورت مرتب و مستمر از دارو‌های شیمیایی استفاده نمایند.

در مقالات و گزارش‌های متفاوت آمده هست، سیر و فرآورده‌های دارویی آن در افرادی که دارو‌های ضد پلاکت مثل آسپرین یا دارو‌های حل‌کننده لخته و ضد انعقاد خون مثل وارفارین، هپارین و … استفاده می‌کنند، می‌تواند خطر خونریزی را در قسمت‌های متفاوت بدن افزایش دهد.

پژوهش ها نشان داده هست، استفاده مکمل‌ها یا همان قرص سیر در قیاس با خود سیر قوی‌تر عمل می‌کند، به این سبب که مقدار قابل ملاحظه ای از آلیسین (ماده موثره سیر) هنگام جویدن یا پختن از سیر خارج می‌شود.

سیر صفرای بسیار تند ایجاد می‌کند و در متون طب ایرانی در درجه سوم گرم و خشک قرار دارد. یعنی گرمی خیلی بسیاری دارد، به به صورتی که گرمی درجه چهار منتج به سمی شدن محصول می‌شود.

سیر به سبب طبع گرمی که دارد، برای تقویت قدرت جنسی سردمزاجان مناسب هست، اما در گرم مزاجان اثر معکوس دارد و موجب ناتوانی قدرت و افت میل جنسی می‌شود و استفاده فراوان آن در منطقه های گرمسیر بخصوص توسط اشخاص عصبی مزاج باید محدود گردد.

این مطلبو از دست ندید!  فرآورده ها بسته بندی قره ناز و سومک بدون مجوزهای بهداشتی هست

سیر در منطقه های کویری با آب و هوای گرم و خشک یا نیمه خشک مثل همدان یا تهران بوی تندتری دارد، اما سیر نواحی شمال کشور که رطوبت هوا زیادتر هست تندی کمتری دارد. هر چه سیر بودار‌تر باشد پرخاصیت‌تر هست.

سیر کوهی (موسیر) در قیاس با سیر تازه پلویی یا باغی اثرها قوی‌تر و بوی کمتر و فواید زیادتر دارد.

سیر به سبب داشتن ترکیبات گوگردی، ضدعفونی‌کننده (میکروب زدا) و افزایش دهنده امنیت بدن هست.

نتیجه های پژوهشی نشان می‌دهد، سیر می‌تواند از غلظت خون پیشگیری کند و خنثی‌کننده نیترات موجود در بعضی موادغذایی بخصوص سوسیس و کالباس هست.

استفاده همه روزه سیر در بهبود نشانه ها سرماخوردگی موثر هست.

برای کاهش بوی بد دهان متاثر از خوردن سیر جویدن نعنا، ریحان، میخک، چای خشک و قهوه سفارش شده، هر چند ترکیبات بدبوی سیر بعد از هضم وارد خون و سامانه تنفسی و سر انجام، نامطبوع شدن تنفس و پوست می‌شود.

وقتی سیر جوانه می‌زند، از اعتبار تغذیه‌ای آن کم می‌شود، ضمن این‌که در جوانه سیر مواد سمی تولید می‌شود که برای تندرستی مضر هست. از سیر جوانه‌زده استفاده نکنید یا قسمت جوانه‌زده را جدا و مابقی را استفاده کنید.

در بعضی مراجع نقل شده هست که سیر‌های سبک و سفیدرنگ چینی را با مواد شیمیایی اسپری و رنگ می‌کنند تا از این طریق، از جوانه زدن آن‌ها جلوگیری گردد.

قبلی «
بعدی »