هشدار به آقایان؛ این بیماری در زمستان و پاییز سراغتان می‌آید!

  • توسط
  • بهمن ۶, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

آقایان عزیز، آیا تا به‌ حال متوجه شده‌اید که حالات روحی‌تان تغییر کرده ‌است و شما به ‌خاطر این تغییرات میل شدیدی به خوابیدن یا خوردن شیرینی‌جات دارید؟ این احتمال وجود دارد که شما به افسردگی فصلی که معمولا در پاییز بسیار شایع است، دچار شده ‌باشید…

عده‌ای از مردان با فرا رسیدن فصل زمستان، دیگر شور و اشتیاقی به کارکردن و یا ماندن در اداره ندارند. در این حالت میل به خوردن خوراکی‌های شیرین و یا ماندن در منزل،‌ آن هم زیر یک لحاف پشمی، بزرگترین آرزوی آن‌ها می‌شود! این حالت،‌ بدون شک طبیعی نیست به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در صورت بروز یک چنین حالاتی، حتما به افسردگی فصلی فکر کنید… نشانه‌های این نوع از افسردگی در پایان پاییز ظاهر می‌شود و به شکلی باور نکردنی، راندمان کاری و روابط اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نشانه‌های افسردگی فصلی در مردان:

مشکلات روحی و روانی اغلب اوقات به سراغ بانوان می‌آید، اما زمانی‌که پای معزل افسردگی فصلی به میان می‌آید، مردان نیز تبدیل به یک طرف ماجرا می‌شوند! این سندروم پاییزه تقریبا ۱۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت کل جهان و نیز یک چهارم از جمعیت مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مردانی که در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی قرار دارند، مستعد ابتلا به این بیماری روحی هستند. روانشناسان در تمام نقاط جهان، هنوز دلیل روشنی برای این وضعیت خاص روحی پیدا نکرده‌اند به همین دلیل راز سندروم پاییزه هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده ‌است. با این حال نشانه‌های این بیماری در تمام مردان مشترک است:

۱. اندوه دائمی،‌ بی حوصله‌گی و ناامیدی

۲. عدم تمایل به انجام هر گونه کاری

۳. خستگی شدید از نخستین ساعات روز و عدم رفع آن با خواب و استراحت

۴. کاهش اعتماد به نفس

۵. احساس عذاب وجدان شدید، مقصر دانستن خویش بی هیچ دلیل قابل توجیهی

۶. ضعف تمرکز و دقت (کند ذهنی)

۷. کاهش میل جنسی

۸. کم خوابی یا بی‌خوابی شدید

۹. کاهش یا افزایش اشتها که منجر به کاهش یا افزایش وزن می‌شود.

۱۰. شکل گیری افکار پوچ و بی اساس در مغز، مثل خودکشی

به طورکلی، در میان نشانه‌های بالا، می‌توان گفت مردانی که به افسردگی فصلی دچار می‌شوند، میل شدیدی به خوابیدن دارند، غالبا احساس خستگی شدید می‌کنند، حتی بعد از ۱۲ ساعت خواب متوالی و دیگر این‌که اشتهای آنها به شکل عجیبی افزایش می‌یابد.

این بیماری در زمستان و پاییز سراغتان می‌آید!

دلایل افسردگی فصلی در مردان:

به نظر می‌رسد که این نوع از افسردگی با کوتاه شدن روزها ارتباطی مستقیم دارد. در حقیقت وقتی مغز مدت زمان کمتری در معرض روشنایی روز باشد، به تاریکی عادت می‌کند و در این حالت ممکن است که یک سری فعل و انفعالات شیمیایی در سطح مغز شکل بگیرد:

۱. تولید هورمون ملاتونین افزایش می‌یابد. این هورمون وظیفه تنظیم چرخه خواب را در بدن برعهده دارد. با افزایش تشرح این هورمون، عملا فرد همواره احساس کسالت، خستگی و خواب ‌آلودگی دارد.

۲. بالعکس، تولید سروتونین،‌ هورمون سرخوشی و لذت، کاهش می‌یابد و در نتیجه میل به خوردن شیرینی‌جات بیشتر می‌شود.

درحقیقت نمی‌توان افسردگی فصلی را در گروه بیماری‌های روانی طبقه‌بندی کرد چون بیشتر یک مشکل بیولوژیک و زیست محیطی محسوب می‌شود تا روانی. افراد شب‌کار و یا افرادی که در مناطق کم نورتر زندگی می‌کنند،‌ بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند حتی در فصل تابستان!


بیشتر بخوانید: بهترین راه‌های پیشگیری از افسردگی پاییزی


نوردرمانی، راهی برای معالجه افسردگی فصلی:

پزشکان معتقدند که عوارض این بیماری با فرا رسیدن فصل بهار کمتر می‌شود. اما از آنجا که افسردگی یک بیماری است و نیاز به مداوا دارد، پزشک نمی‌تواند تا بهار دست روی دست بگذارد و کاری انجام ندهد! در این میان، علاوه بر درمان‌های کلاسیک افسردگی که با تجویز داروهای ضدافسردگی یا دوره‌های روانکاوی همراه است، نوردرمانی نیز قابلیت‌های خاص خودش را در بهبود بیماری دارد که معمولا به بیماران توصیه می‌شود. بیمار روزانه ۳۰ دقیقه در معرض نور لامپ قرار می‌گیرد. این نور فاقد اشعه‌های مضر مادون قرمز و ماوراء بنفش است. در عمل، این روش ساعت بیولوژیک بدن را تنظیم می‌کند و در نتیجه اخلاق، روحیات، ساعت خواب و بیداری بیمار به روال عادی برمی‌گردد. بعضی از پزشکان نوردرمانی را در مطب انجام می‌دهند اما لامپ‌هایی هم وجود دارند که در منزل نیز قابل استفاده‌اند. با این‌ حال احتیاط شرط عقل است! حتما قبل از مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید.

قبلی «
بعدی »