در آبهای چین؛ آتش گرفتن نفتکش ایرانی و ناپدید شدن ۳۰ ایرانی/ یک تنگستانی در میان مفقودشدگان+عکس

  • توسط
  • دی ۱۸, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : ۳۰ ایرانی در حادثه نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی ناپدید شدند.

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خلیج فارس؛ این نفتکش از پارس جنوبی در راه صادرات به کره جنوبی بوده که بامداد امروز در آبهای چین غرق شد.

انفجار نفتکش ایرانی در سواحل شرقی چین – عکس: شانا

این نفتکش ایرانی حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود. این شرکت محموله خود را به روش فوب (FOB) از ایران خریداری کرده که در ۶۰ مایلی کره جنوبی با نفتکش باری تصادف و دچار آتش سوزی شد.

نفتکش S-Class «سانچی» که از بندر عسلویه کاندنسیت بارگیری کرده بود، در حالی که از کانالی در دریای شرقی چین عبور می‌کرد، یک کشتی باری چینی از پهلو با وسط آن برخورد کرد و به علت اشتعال بالای میعانات گازی به سرعت منفجر شد. این نفتکش جزو نفتکش های جدید شرکت ملی نفتکش ایران است که حدود ۱۰ سال عمر داشته است.

این نفتکش ۲۴ آذر سالجاری از بندر عسلویه راهی بندر دسان کره جنوبی شد و طبق برنامه قرار بود امروز در این بندر پهلو بگیرد که به دلیل این اتفاق منفجر شد.

بیشتر کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی تا پیش از تحریم‌ها در بندر عباس، بندر بوشهر، خرمشهر، ماهشهر و…. ثبت می‌شده‌اند، اما پس از تشدید تحریم‌ها در کشورهایی همچون پاناما و مالت ثبت می‌شوند ک نفتکش مذکور نیز تحت پرچم پاناما بود.

پس از حادثه ۲۸ سال پیش یک نفتکش ULCCدر خارگ٬ دومین حادثه پیش آمده برای یک نفتکش ایرانی است. آن حادثه نیز بر اثر امواج دریا و کمر شکن شدن نفتکش رخ داده بود و از آن روز تا به امروز٬ اتفاقی برای نفتکش‌های ایرانی رخ نداده بود.

نفتکش ایرانی از سوی یک شرکت بیمه معتبر خارجی، بیمه است. در قراردادهای فوب (FOB) که درخصوص این نفتکش اعمال شده بود، تحویل کالا از زمان ورود به عرشه کشتی در مبدا است. به عبارتی فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است.

یک تنگستانی در میان مفقود شدگان

خدمه این شناور شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بوده است. در پی انتشار لیست خدمه های ایرانی، نام “ابوذر نظامی” اهل تنگستان هم در این لیست دیده می شود. این نام در ردیف ۱۱ قرار دارد.

اسامی ۳۰ مفقود شده حادثه نفتکش ایرانی در دریای چین به شرح زیر اعلام شد: مجید قصابی عروجی، مجید نقیان، حسین جهانی هل آباد، احسان ابولی قاسم آبادی، میلاد عنایتی، سعید دهقانی، پوریا عیدی پور، سجاد عبداللهی، محمد کاووسی تکاب، فرید محبی، حامد بهاری هشکوایی، محمدرضا رضازاده ماسوله، مهدی صادقی، حسن رومیانی، محمد پیریائی، بهرام اتحاد، عبدالغنی سامری، ابوذر نظامی، سیدجواد حیدری، علیرضا نجفی فر، علی حیدریه کهن، بهرام پوریایی، یاور افشاری، میلاد عروی، مسلم علیزاده نودهی، عبدالکریم بشارتی پور، امید ضیایی، ایوب مظفری عبدگاه، احسان فرجی و ساقی فعال.

پیگیری‌های وزارت خارجه درمورد وضعیت۳۰ خدمه ایرانی ناپدید شده

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با حادثه نفتکش با سفیر ایران در چین رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه هرگونه اطلاع رسانی از سوی وزارت خارجه در این زمینه مستلزم اطلاعات دقیق است، ادامه داد: با توجه به اینکه این اتفاق در ۱۶۰ مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول کشورمان در شانگهای نیز در ارتباط هستیم تا از جزئیات دقیق اتفاق رخ داده، اطلاع پیدا کنیم.

قبلی «
بعدی »