کارگاه آموزشی تاب آوری بانوان در بنه گز برگزار می شود

به گزارش تیتر اول بنه گز، در  این جلسه مجید حیدری، رئیس هیئت مدیره موسسه ضمن عرض خیرمقدم به خانم اشجع کارشناس ارشد خانواده و مدرس دوره های آموزشی و خانم پورشمس، کارشناس پیشگیری بهزیستی تنگستان و مسئول تیم های اجتماع محور شهرستان،از حضور به موقع اعضاء تقدیر نمود.

وی ضمن اشاره به دستورکار جلسه ابراز امیدواری کرد با تلاش های صورت گرفته، برخی از مسائل و مشکلات بانوان حل شده و شرایط مطلوبتری برای فعالیت های بانوان فراهم شود.

حجت الاسلام پرتو ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار داشت: برای حل مسائل و مشکلات بانوان باید الگوهای مناسب به بانوان معرفی شود.

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل جلسات کارگروه بانوان و بررسی دقیقی و ریشه ای مسائل و مطالبات بانوان، بتوانیم قدم های موثر و عملی برداریم.

خانم پورشمس کارشناس پیشگیری بهزیستی تنگستان به تبیین جایگاه تیم های اجتماع محور پرداخت و اظهار داشت: تیم های اجتماع محور متشکل از فعالین محلی در شهر یا روستا با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد و ریشه های آن به تسهیلگری می پردازند.

وی با بیان اینکه ۷ تیم اجتماع محور از جمله بنه گز در تنگستان تشکیل شده به تشریح مراحل تشکیل تیم های اجتماع محور پرداخت و افزود: نیازسنجی، اولویت بندی، ریشه یابی مشکلات (ترسیم درخت مشکلات)، تدوین برنامه، طوفان اندیشه، انتخاب راه حل، آموزش و آگاه سازی، پایش و حمایت گیری از جمله مراحل تشکیل تیم های اجتماع محور است.

خانم اشجع کارشناس ارشد خانواده و کارشناس بهزیستی استان نیز به اهداف و کلییات کارگاه آموزشی تاب آوری بانوان اشاره و اظهار داشت: تاب آوری به معنای تحمل سختی ها نیست بلکه فرآیندی برای انعطاف پذیری و کشسانی بانوان برای کاهش شدت مشکلات و در سطح بالاتر، حل اساسی مشکلات است.

وی ادامه داد: در درمدت برگزرای کارگاه آموزشی، ضمن اینکه  تلاش می کنیم بانوان تسهیلگر در بنه گز پرورش یابد.

خانم اشجع اذعان داشت: زیبایی انجام کار در بنه گز این است که همه گروه های ذینفع برای توسعه و اجرای برنامه های اجتماعی همدل و همراه هستند.

علیرضا فرزادنیا، مدیرعامل موسسه نیز ضمن اشاره به برگزرای کارگاه های آموزشی در بنه گز یادآور شد: طی دو سال فعالیت موسسه توسعه چندین کارگاه آموزشی از جمله، مهارت های زندگی، شادکامی اجتماعی، فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد، سلامت و سبک زندگی و … با حمایت های استانداری، فرمانداری، بخشدراری و شورا و دهیاری و همکاری بهزیستی، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش، بسیج، مساجد، موسسه خیریه اکرام جاوید و به ویژه مرکز مشاوره طلوع امید در بنه گز برگزار شده است.

وی اعلام کرد: براساس تفاهمنامه ای که با اداره کل بانوان استانداری بوشهر بسته شده، کارگاه تاب آوری بانوان طی ۱۰ جلسه با حضور سرکار خانم اشجع از هفته آینده آغاز و تا شهریورماه ادامه می یابد.

رقیه حیدری، دبیرکارگروه بانوان نیز بر لزوم تدوین طرح های پژوهشی برای حل مشکلات بانوان تاکید کرد و افزود: طرح های پژوهشی از جمله توان افزایی معیشتی بانوان باید بر اساس مدل های اقتصاد محلی تدوین گردد.

وی عنوان داشت: به منظور شناسایی آسیب های اجتماعی بانوان بنه گزی نیازمند به نظرسنجی و هم اندیشی مستمر و سپس ریشه یابی و اولویت بندی آسیب ها و در نهایت یافتن راهکارهایی برای کاهش این آسیب ها هستیم.

خانم فقیه با بیان اینکه رعایت سبک زندگی اسلامی نیاز امروز خانواده هاست بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای دانش آموزان در ایام تابستان تاکید کرد.

فاطمه عالیزاده انجام فعالیت های ورزشی را از راهکارهای رفع مشکلات روحی و روانی بانوان ذکر نمود و خواستار توسعه و تقویت باشگاه های ورزشی بانوان در بنه گز شد.

حمیده ملکی، تجملگرایی را از آسیب های خانواده ها برشمرد و به مشکلات عدم تنظیم خواب خانواده ها به ویژه در ایام تعطیلات تابستان اشاره نمود.

ناصر احمدی به تبیین اهمیت حوزه سلامت بانوان پرداخت و بر لزوم افزایش آگاهی و اطلاعات خانواده ها برای پیشگیری از آسیب های جسمی، روحی و روانی تاکید کرد.

مرتضی کرمی گام نخست را ریشه یابی مسائل و مشکلات بانوان و سپس ارائه راهکار ذکر نمود و بر تدوین و مکتوب نمودن سندی در حوزه بانوان تاکید کرد.

زهرا شمسی نیز خواستار برگزاری جلسات مشاوره ویژه بانوان در بنه گز شد.

افسانه حیدری برگزاری کلاس های خیاطی برای اشتغالزایی و یا رفع نیاز خانواده با همکاری موسسه خیریه را پیشنهاد نمود.

حیدر پوزش نیز دایره شمول آسیب های اجتماعی را بسیار گسترده دانست و بر ضرورت آسیب شناسی دقیق و علمی در جلسات متعدد تاکید و خوستار حضور مشاور برای بانوان شد.

لیلا حیدری تحکیم روابط عاطفی و صمیمی همسران و مادر و فرزندان را نیاز جامعه امروز برشمرد و خواستار آموزش های لازم برای تحقق این امر شد.

در پایان این جلسه گواهی تسهیلگری تیم اجتماع محور بنه گز توسط حجت الاسلام پرتو به رقیه حیدری، حمیده ملکی، معصومه حیدری، مریم غلامی زاده، رضا بهزادی و اویس کرمی اهداء شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. با سلام میگم دقیقا کار این موسسه چیه؟ چه کارهای عملی تا حالا انجام دادند ؟ خروجی این جلسات چیه؟ در عمل چه کارهایی صورت گرفته؟
    دلیل این سوالات را هم عرض می کنم که تا اونجایی که من اطلاع دارم و از دور پیگیر بودم تصمیمات خیلی خوبی گرفته میشه ولی کار عملی خیر یا اینکه نتایج خوبی نداره البته منکر زحمات هم نیستیم یاحق

    • با سلام
      ـ دوست عزیر ابتدا در خصوص ماهیت موسسه توسعه اجتماعی بنه گز باید عرض کنم که این موسسه یک سازمان مردم نهاد (یعنی غیردولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی) است به این شکل که یک عده ای به عنوان هیئت موسس با هدفی مشخص و به صورت عام المنفعه از یک دستگاه دولتی مجوز فعالیت می گیرند؛ البته پس از تایید نهادهای چهارگانه امنیتی، انتظامی و تایید صلاحیت کیفری همه اعضاء و تایید صلاحیت تخصصی حداقل دو نفر از اعضاء موسس، پرونده در جلسه هیات نظارت سازمان های مردم نهاد بررسی و پس از تایید، پروانه فعالیت صادر می شود.

      ـ در خصوص موسسه توسعه بنه گز نیز از سال ۹۳ جلساتی با مجموعه ای از فعالین فرهنگی و اجتماعی بنه گز گرفته شد و در نهایت با همکاری تعدادی از دوستان مجوز موسسه در اویل سال ۹۴ صارد و پس از انجام مراحل ثبت و تاسیس، پروانه فعالیت نیز در سطح شهرستان ( نه فقط بنه گز) در اواخر سال۹۵ به امضاء فرماندار وقت رسید. (موسسه توسعه اجتماعی بنه‌گز به عنوان نخستین سمن توسعه روستایی در استان)
      _ قبل از پاسخ به سایر سوالات این نکته رو عرض کنم که مجوز فعالیت نامحدود است اما هر دوسال یکبار پس ازانتخابات مجدد برای تعیین هیئت مدیره و و مدیرعامل پروانه فعالیت باید تمدید شود، به عنوان مثال تا پایان امسال باید انتخابات مجدد برگزار شود و هر فردی که شرایط لازم مندرج در اساسنامه را داشته باشد می تواند پس از عضویت رسمی موسسه کاندید هیئت مدیره شود.
      ـ کار این موسسه چیه؟ در حقیقت موضوع فعالیت و هدف اصلی این موسسه «رفاه اجتماعي و ارتقاء مهارت هاي اجتماعي» است که در قالب اهداف دیگری از جمله : توانمندسازي جامعه، انجام مطالعات و انجام طراحي و اجراي پروژه ها و برنامه ها ، ظرفيت سازي ، ارتقاء سطح دانش و آگاهي هاي عمومي، افزایش مشاركت شهروندي ، بهره گیری از سرمايه های اجتماعي و … که از طریق انجام فعاليتهاي آموزشي ، برگزاري كارگاه آموزشي، همايش، اردو، بولتن، نشست هاي گفتگو و هم انديشي و جلسات دوره اي، تشكيل كارگروه هاي مختلف ، بررسي تحلیلی داده ها و اطاعات آماري از وضع موجود و تعامل با ادارات و نهادهاي دولتي و غيردولتي مرتبط محقق می شود.
      به عبارت دیگر این موسسه در حوزه اجتماعی، فضایی را برای مشارکت، تبادل نظر و اندیشه به منظور بهبود شرایط اجتماعی به وجود می آورد.
      خروجی این جلسات چیه؟ مهمترین خروجی این جلسات طرح یک ایده در حوزه اجتماعی است که این ایده به مصوبه تبدیل می شود و در نهایت با همکاری درون سازمانی، سازمان های دولتی و غیر دولتی اجرایی می شود.

      چه کارهای عملی تا حالا انجام دادند ؟ در عمل چه کارهایی صورت گرفته؟ طی دو سال گذشته در سایت تیتر اول بنه گز برخی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده اطلاع رسانی شده است. موسسه تا کنون حدود ۵۰ مصوبه داشته که بیش از نیمی از آن با همکاری افراد، نهاد، سازمان ها و موسسات دولتی و غیر دولتی اجرایی شده که بنده مصداقی به برخی از مصوبات اجرا شده و اجرا نشده اشاره می کنم:
      ـ در جلسات ارزیابی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی بنه گز به مصرف مواد مخدر اشاره شد که در این خصوص حل آن چندین ایده داده شد که برخی به مصوبه تبدیل و اجرایی شد: برگزاری نمایشگاه آثار سوء مصرف مواد مخدر روبه روی بسیج، برگزاری کارگاه آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری از اعتیاد در سالن بسیج، برگزاری همایش پیشگیری از اعتیاد در مسجد النبی ( که پس از پایان همایش سه نفر برای ترک اعلام آمادگی کردند که با تامین بخشی از هزینه ها در حال حاضر دو نفر از آنان پاکی دارند) ، را ه اندازی انجمن NA که سبب ایجاد انگیزه در برخی برای ترک شده، معرفی تعدادی از بیماران معتاد به مصرف مواد به بهزیستی و کمپ ترک اعتیاد و تامین بخشی از هزینه ها
      اما مصوباتی که اجرایی نشده: تدوین سند پیشگیری از آسیب های اجتماعی، امحاء نمادین مقداری مواد دخانی یا مواد مخدر، تجلیل از افرادی که موفق به ترک اعتیاد شده‌اند، نصب تابلویی با پیامی مبنی بر ضرورت همکاری مردم در شناسایی توزیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی به همراه شماره تلفن پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان
      ـ در خصوص ارتقاء سطح مطالعه، همه مصوبات اجرا شده: برگزاری نمایشگاه کتاب در مسجد النبی، برگزاری نمایشگاه کتاب در سه مدرسه، برگزاری مسابقه خلاصه نویسی ، اهداء جوایز به برگزیدگان مسابقات کتابخوانی
      ـ در حوزه بانوان و خانواده مصوبات اجرا شده: برگزاری کلاس های صنایع دستی (که دو دوره و هردوره با بیش از ۴۰ هنرآموز در منزل دهیار محترم و یک دوره مسجد النبی(ص) برگزار شد)، برگزاری همایش تخصصی فرزندپروری در حسینیه، برگزرای کارگاه آموزشی شادکامی اجتماعی، کارگاه تاب آوری بانوان که از امروز در محل کتابخانه برگزار می شود و … اما مصوبات اجرا نشده راه اندازی مرکز مشاوره خانواده، کارگاه آموزشی سبک زندگی ایرانی اسلامی و … می باشد.

      * اما نکته پایانی:
      ما اکنون در ابتدای یک راه طولانی و پرپیچ و خم هستیم که با همراهمی و همدلی می توانیم سهمی را در توسعه جامعه امان ایفا کنیم. در این راستا موسسه توسعه از همه کسانی که علاقه مند به توسعه و پیشرفت اجتماعی بنه گز می باشند برای حضور و مشارکت در برنامه ها استقبال می کند چه عضو رسمی، چه عضو افتخاری و یا بدون عضویت
      به امید دیدار و حضور شما در جلسات و برنامه ها

دیدگاه بسته شده اند