بوشهر می تواند قطب ورزش های ساحلی و آبی شود

  • توسط
  • اسفند ۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

وحید پورجماد

گردشگری و ورزش دو صنعت موثر در ایجاد رونق اقتصادی و نشاط میان آحاد مردم در استان می تواند باشد. در همین خصوص برگزاری تورنمنت چهار جانبه فوتبال ساحلی “پرشین کاپ” و استقبال بسیار خوب مردم بوشهر در کنار برگزاری موفق این رقابت ها، نشان داد که در بوشهر می‌توان علاوه بر ورزش‌های چمنی و سالنی، از ورزش‌های ساحلی و دریایی با هدف توانمندسازی جوانان بهره‌برداری کرد.

ورزش‌های ساحلی و آبی- دریایی به چهار بخش “در ساحل” ، “در آب”، “روی آب” و “زیر آب” تقسیم می‌شود.

ورزش‌های “در آب” شامل؛ شنا،‌ شیرجه، شنا نجات، غواصی سطحی،‌ شیرجه، ایروبیک آبی و واترپلو می‌شود.

همچنین ورزش‌های “روی آب” عبارتند از: اسکی با پای‌ برهنه، قایقرانی، قایقرانی رقابتی، بادی‌ بوردینگ، کابل اسکی، قایقرانی کانو، کانو پولو، دراگون بوت، ماهی‌گیری، فلوبوردینگ، جت اسکی، قایق‌رانی کایاک، کایت‌بوردینگ، کایت‌سورفینگ، پاراسیلینگ، رودگردی، روئینگ، قایق‌رانی بادبانی، قایق‌رانی با قایق باله‌دار، اسکیم‌بوردینگ، اسکورفینگ، موج‌سواری با پارو، موج‌سواری، ویک‌بوردینگ، ویک‌اسکاتینگ، ویک‌سورفینگ، اسکی روی آب، رودگردی، بادسواری و یاتینگ

از طرفی ورزش‌های «در زیر آب» نیز شامل مجموعه متفاوت و متعددی است که از این دست می‌توان به غواصی تفریحی، غواصی عمیق، غواصی آزاد، ماهی‌گیری با نیزه، باستان‌شناسی زیر آب، عکاسی زیر آب و ویدئوگرافی زیر آب، کشتی زیر آب، غواصی آزاد، غواصی (ورزش) و عکاسی زیر آب (ورزش) اشاره کرد.

در کنار این، ده‌ها رشته ورزشی، ورزش‌های ساحلی که شامل فوتبال،‌ والیبال ،هندبال و چندین رشته ورزشی دیگر نیز می‌شود، اضافه کنیم و آن وقت متوجه اهمیت ظرفیت‌های طبیعی و در اختیار استان بوشهر در حوزه ساحل و دریا می شویم.

ایجاد دهکده‌ها و مراکز ورزشی مدرن در حوزه دریا و ساحل می‌تواند در جذب گردشگران و رونق اقتصادی متاثر از آن در کنار جذب حداکثری جوانان به سمت ورزش نقش بسزایی داشته باشد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1395/11/27/139511271004140110013234.jpg

برگزاری مسابقات “پرشین کاپ و احداث مجموعه ورزشهای ساحلی در دهکده گردشگری که با استقبال خوب بوشهری ها از این رقابت ها همراه شد، از ظرفیت خوب برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش های ساحلی و دریایی حکایت کرد.

در حالی که تعداد زیادی از تیم های ورزشی کشور برای برگزاری اردوهای تدارکاتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، ارمنستان و اوکراین می روند و شاهد خروج مبلغ زیادی ارز از کشور هستیم، با توجه به داشتن شرایط مطلوب هوایی بوشهر در نیمه دوم سال (زمانی که بیشتر شهرهای کشور در آب و هوای سرد به سر می‌برند) و بیشتر ورزش‌ها از جمله ورزشهای ساحلی و دریایی (آبی) در هوای آزاد قابل اجرا می باشد و نیازی به سیستم های برودتی و گرمایی نیست، از جمله این ورزشها می‌توان به والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، هندبال ساحلی، شنا، غواصی، قایقرانی، اسکی روی آب، جت اسکی و… اشاره کرد و می توانیم میزبان اردوها و مسابقات مهم ورزشهای ساحلی و دریایی و سایر رشته ها در بوشهر باشیم.

از آنجا که صنعت گردشگری و ورزش با یکدیگر در تعامل هستند، با ترکیب این دو، گردشگری ورزشی شکل می‌گیرد که باعث تقویت و تسریع در شکل گیری، گردشگری ساحلی و دریایی می‌شود، یعنی استفاده از ورزش در صنعت گردشگری که خود می‌تواند سبب سفر بر پایه تفریح شود که افراد را به طور موقت از محل زندگی خود دور کرده و طی آن به بازی در سواحل و دریا، تماشای ورزش و مسابقات ساحلی و دریایی از نزدیک و یا تحسین جذابیت های همراه با این فعالیتها بپردازد.

بیش از ۹۰۰کیلومتر مرز ساحلی استان بوشهر، هوای مطبوع در نیمه دوم سال، مراکز خرید، مکانهای دیدنی، همگی از جمله منابع در دسترس ما در جهت توسعه صنعت گردشگری ورزشی ساحلی و دریایی در استان می‌باشند.

http://aftablian.ir/uploads/newsimage/Italy%20VS%20IRAN-%20Photo%20Basti%20%289%29.jpg

احداث دهکده گردشگری در مرکز استان و احداث مجموعه ورزشهای ساحلی در کنار آن، برنامه ریزی جهت ایجاد دهکده های دیگر گردشگری در سایر شهرهای استان گامی رو به جلو برای توسعه گردشگری ساحلی است، اما برای رسیدن به  نقطه ایده ال فاصله بسیار زیادی داریم و برای نیل به آن، باید همه جوانب کارشناسی و زیست محیطی در خصوص چنین پروژه هایی مورد توجه باشد تا ضد توسعه نشود.

با نگاهی عمیق و بلند‌مدت، می توان پیگیر احداث دهکده ورزش‌های دریایی ساحلی، هتل های مجهز، ساخت مجموعه پارک آبی، احداث پلاژهای مناسب جهت آقایان و بانوان، اسکله تفریحی جهت ماهیگیری و استفاده از شناورها، قایق ها و اتوبوس های تفریحی دریایی بود و در کنار آن بهبود زیرساخت های حمل و نقل داخلی و خارجی و گسترش پروازهای داخلی و خارجی، حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذارن برای ایجاد مجموعه های تفریحی ورزشی را دنبال کرد تا این طریق هم شاهد ورود گردشگر بیشتر باشیم و هم اینکه استان در بعد ورزش‌های ساحلی و دریایی به توسعه برسد.

قبلی «
بعدی »