در جریان سفر یک روزه آخوندی مطرح شد؛ وعده تکراری وزیر: راه‌آهن و جابجایی فرودگاه بوشهر در انتظار سرمایه‌گذار خارجی

  • توسط
  • بهمن ۳, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: سفر یکی دیگر از وزرا به استان بوشهر در سال پایانی دولت یازدهم دستاورد مشخص و معینی برای استان نداشت و آخوندی در برابر دو خواسته قدیمی و مهم استان یعنی راه آهن و جابجایی فرودگاه بوشهر پاسخی تکراری تحویل داد و آن را به یافتن سرمایه گذار خارجی منوط کرد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ این در حالی است که شاه بیت سخنان سه نماینده استان  در نشست شورای حمل و نقل به عنوان آخرین جلسه وزیر در بوشهر، اجرای پروژه راه آهن بود، اما وعده مشخص و روشنی از زبان وزیر راه و شهرسازی بیان نشد.

تنها رگه امید در سختان آخوندی این بود که دو پروژه مذکور در اولویت پیشنهادات وزارتخانه به سرمایه گذاران خارجی است و امید داریم بتوانیم پیشنهاد روشنی از طرف های مقابل بگیریم.

پروژه راه آهن بوشهر در سال ۸۶ کلنگ زنی شد و مقرر بود که به صورت مشارکتی از سوی وزارتخانه های نفت و راه تا سال ۹۰ ساخته شود، اما در پی مشکلات مالی دولت قبل، این پروژه راکد شد و نهایتا بحث فاینانس و حضور سرمایه گذار خارجی برای آن مطرح گردید، ولی در تمام این سالها اتفاق جدیدی رخ نداده و راه آهن بوشهر در ایستگاه “فایناس خارجی” متوقف مانده است.

این در حالی است که به گفته خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در سخنانش خطاب به وزیر، پروژه های راه آهن کشور با اعتبار و درآمد این استان فعال می باشد، ولی در خصوص بوشهر مشکلات اعتباری پیش کشیده می شود.

شهریاری نماینده دشتی و تنگستان و عضو کمیسیون عمران هم که در دوره قبل وزارت آخوندی سابقه همکاری در معاونت راههای روستایی با وی داشته هم یادآور شد: بوشهر نزدیک ترین بندر به پایتخت است که خط ریلی آن دو کلانشهر شیراز و اصفهان را در بر می گیرد و این مزیت برای هیچ بندر دیگری وجود ندارد، از این رو ضرورت دارد برای اجرای آن تدبیری شود.

پیشنهاد راه آهن بوشهر به سرمایه گذار چینی

عباس آخوندی اما وقتی در صحبت های خود به موضوع راه آهن بوشهر رسید، گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن شروع و یا نیمه کاره رها شده بود ولی با این وجود پنج مرکز استان جدید به راه آهن را تعریف کردیم که تلاش داریم تا پایان این دولت اجرایی شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امکان اجرای پروژه راه آهن بوشهر – شیراز از محل اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست در سفربه چین اجرای این پروژه از محل اعتبار بین المللی پیگیری شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: انتظار می رود پیشنهاد مناسبی از سوی سرمایه گذاران چینی مطرح شود و ۱۵ درصد سهم دولت نیز محقق گردد تا این آروزی مردم بوشهر بعد از سالها عملیاتی شود.

آخوندی بار دیگر بر این موضوع صحه گذاشت که رقابتی شدن بندر بوشهر منوط به اتصال به خط ریلی است و در آن صورت می توان حمل و نقل ترکیبی را شامل زمین، راه آهن، هوایی و دریا در بوشهر شاهد بود.

وی درباره درخواست استاندار برای جابجایی فرودگاه بوشهر به منظور گشایش در شهر که مصوبه دولت سابق هم دارد، آن را به هم حضور سرمایه گذار خارجی منوط کرد و اظهار داشت: افرادی که برای سرمایه گذاری به کشور می آیند پروژه فرودگاه بوشهر را به آنها معرفی می کنیم و تلاش می شود سرمایه گذاری بین المللی برای اجرای این پروژه به استان معرفی شود.

وی درباره راههای استان هم با اشاره به اینکه اغلب آنها مصوبات هیات دولت دارد و اعتبارات شان تامین خواهد شد، گفت: درباره مابقی موارد هم نشستی با استاندار و نمایندگان در دفترم برگزار و پیرامون آنها تصمیم گیری خواهیم کرد.

قول وزیر درباره ساخت دانشکده تجارت در بافت تاریخی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افتتاح دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی بوشهر سرآغازی برای احیای این بافت و هویت تاریخی شهر است، گفت: با پیشنهاد امروز رییس دانشگاه خلیج فارس برای ایجاد دانشکده تجارت و کسب و کار در بخش دیگر بافت تاریخی به منظور اعتبار بخشی به این محدوده موافق بوده و آن را اجرایی می کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بندر بوشهر به دلیل اینکه به شهر چسبیده و امکان توسعه نداشت، افزود: بندر نگین در سفر سال ۹۳ رییس جمهور با اعتبارات بخش غیردولتی آغاز شد و امروز هم شاهد کارگاه فعال آن بودیم که طبق قول سرمایه گذار، قرار است فاز اول آن تا شهریور ۹۶ به بهره برداری برسد تا خاطره خوشی از دولت یازدهم در ذهن مردم بوشهر رقم بزند.

به گفته وی، بندر نگین اولین پروژه سرمایه گذاری غیر دولتی در بنادر با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و امکان پهلوگیری کشتی های تا عمق ۵۰ هزار متری را فراهم می سازد، در حالی که اکنون فقط امکان پهلوگیری ۳۰ هزار تنی ها دمی باشد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان هم از استاندار خواست تا طرح حمل و نقل دریایی بین بنادر داخلی استان و بنادر دیگر نظیر خوزستان و هرمزگان را پیگیری نماید تا سازمان بنادر نیز از این موضوع حمایت نماید، چرا که اکنون از سفرهای بین بنادر که در جهان به وفور دیده می شود غافل بوده و فقط به عنوان ورود کشتی های تجاری به دریا توجه می کنیم.

در این جلسه رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان گزارشی از پروژه های راهسازی استان داد، سپس سه نماینده استان غیر از الماسی نماینده شهرستان های جنوبی که در این سفر آخوندی را همراهی می کردند و استاندار مطالبی بیان نمودند که در خبری جداگانه منتشر می شود.

وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به استان بوشهر ضمن افتتاح فاز نخست دانشکده هنر و معماری از چند پروژه راهسازی و دهکده گردشگری بوشهر بازدید و در شورای حمل و نقل و مسکن استان بوشهر نیز شرکت کرد.

قبلی «
بعدی »