بوشهری‌ها تا آذرماه منتظر بارندگی نباشند/ احتمالا زمستان پربارشی داریم

  • توسط
  • آبان ۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : همانطور که پیش بینی های هواشناسی جهانی از پاییز کم بارش ایران حکایت دارد، این وضعیت در بوشهر هم خودنمایی کرده است.

به گزارش تیتر اول به نقل از خلیج فارس ؛ کافیست این ایام را با سال گذشته مرور کنیم که در مهرماه دو مرحله بارش تجربه کرده بودیم ولی امسال آسمان خشک شده و پیش بینی هواشناسی استان هم حاکی از آن می باشد که تا آخر آبان نباید انتظار بارندگی ویژه ای داشت.

در همین خصوص، نادر شفی خدایی مدیرکل هواشناسی بوشهر در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: تحلیل نقشه ها نشان می دهد آرایش الگوهای جوی به گونه ای است که مانع نفوذ سامانه های بارشی به ایران خصوصا بخش های جنوب و جنوب غربی طی دو ماه اول فصل پاییز می شوند.

وی ادامه داد: براین اساس طی دو مهر و آبان که ابتدای سال آبی ۹۵-۹۶ می باشد، پیش بینی بارندگی نداریم.

آنطور که شفی خدایی عنوان می‌کند، هرچند انتظار می رود که بوشهر، پاییز ۹۵ را با کاهش چشمگیر بارش ها نسبت به حد نرمال آن سپری کند، ولی آذرماه، شروع بارش های پاییزی در استان بوشهر است و شاید بتوان گفت که موثرترین و بهترین بارش ها را تا دی ماه خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی برای آنکه خشکی آسمان بوشهر در دو ماه ابتدایی پاییز امسال را نشان دهد، می گوید: بررسی بارندگی استان در دوره درازمدت (۴۰ ساله)، نشان می دهد تا امروز باید ۲ میلیمتر بارندگی داشته باشیم که صفر بوده است.

وی درباره شرایط بارندگی سال گذشته نیز می گوید: در سال زارعی ۹۴-۹۵ شاهد ۱۵۸ میلیمتر بارندگی در استان بودیم که نسبت به دوره درازمدت ۱۳ درصد کاهش داشت، البته وقتی آن را با سال زارعی قبل تر (۹۳-۹۴) مقایسه می کنیم افزایش ۵ درصدی داشته است.

زمستانی پربارش در راه بوشهر

شفی خدایی اگرچه معتقد است که امسال با پاییز کم بارشی روبه رو خواهیم شد، اما از سوی دیگر بیان می کند که براساس مدل های اقلیمی و تحلیل نقشه های هواشناسی، بارندگی در زمستان نزدیک به نرمال و میزان آن حتی بالاتر از سال گذشته خواهد بود، پس براین اساس باید منتظر زمستانی متفاوت در سال جاری باشیم.

البته وی تاکید دارد که هواشناسی براساس احتمالات می باشد و هرچه دوره زمانی موردنظر دورتر باشد، احتمال خطا بیشتر است، ولی تلاش داریم با تجهیزات موجود، در سریع ترین زمان پیش بینی های دقیق داشته باشیم و بهترین خدمات را در حوزه هوانوردی، کشاورزی، ایمنی جاده ای و حفظ جان و مال مردم داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »