قیمت محصولی ایرانی که هوش از سرتان می‌پراند!» تا «بازارشکری که به کام مردم تلخ است»

  • توسط
  • آبان ۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت، خودرو و… تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.
به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی سومین روز از آبان، موضوعاتی همچون: کارنامه بورس تهران همراه با تحلیل، گرانی دلار و درهم و ارزانی یورو، قیمت انواع سکه، قیمت جهانی نفت خام و طلا و نقره، گران شدن نرخ پرواز عتبات عالیات، مشخص شدن کارمزد عدم پرداخت چک، قیمت انواع میوه، درخواست مادورو از آمریکا، احتمال تلاطم بازار شکر، توفق شماره گذاری موتور سیکلت کاربراتوری و افزایش تورم در عربستان را در بر دارد.
کارنامه مثبت شاخص بورس
امروز دوشنبه، شاخص کل بورس طی انجام معاملات روز دوشنبه، ۱۹۸ واحد افزایش یافت و به نیمه کانال ۷۸ هزار واحدی رسید و با داد و ستد ۷۹۴ میلیون سهم با ارزشی بیش از ۱۹۹ میلیارد تومان توانست ارتفاع ۷۸ هزار و ۵۶۸ واحدی در کارنامه خود ثبت کند.  به گزارش اقتصادنیوز، همچنین نماد‌های «شپنا»، «فارس»، «شبندر»، «پکرمان» و «وانصار» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «اخابر» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.
تحلیل بازار سرمایه
بازار سهام روز دوشنبه، با هیجان ناشی از ابلاغیه جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای افزایش قیمت انواه فرآورده‌های ویژه در بورس براساس نرخ ارز آزاد شاهد شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در ابتدای معاملات بود. این اتفاق در حالی رخ داد که با افزایش عرضه سهام از سوی معامله‌گران حقیقی و حقوقی و در عین حال شائبه‌ بر سر تأثیر کم اهمیت فرآورده‌های فرعی در سود‌آوری پالایشی‌ها شاهد واگذاری صف‌های خرید و حاکم شدن معاملات متعادل در این گروه بود. به گزارش فارس، در گروه ساختمانی‌ها اما بازار شاهد رنج شدن قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی با صدور سیگنال‌های خرید در الگوهای چارتی بود، در عین حال بازار سهام همچنین در حجم‌های ناچیز با دیدگاه کوتاه مدت نگری به دنبال نوسان‌های حداکثر ۱۰ درصدی در گروه‌های کوچک و با سهام شناور پایین است.
دلار و درهم گران شد، یورو ارزان
در پایان معاملات روز دوشنبه ۳ آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا نسبت به دیروز ۷۳ ریال افزایش یافت و هر دلار ۳۵ هزار و ۹۲۷ ریال قیمت خورد. همچنین هر یورو با ۲۰۶ ریال افت ۳۹ هزار و ۴۰۶ ریال و هر درهم امارات با ۱۲ ریال افزایش ۹ هزار و ۸۲۴ ریال ارزش گذاری شد.
قیمت انواع سکه
قیمت انواع سکه در بازار آزاد روز دوشنبه تهران به شدت بالا رفت، به نحوی که نرخ سکه تمام‌بهار طرح قدیم با ۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۰۴ هزار و۲۰۰ تومان رسید.
از «» تا «»
قیمت نفت در مرز ۵۲ دلار
هر بشکه نفت برنت دریای شمال در ابتدا به ۵۱٫۵۹ دلار کاهش یافت اما پس از مدتی به بشکه ای ۵۱٫۹۵ دلار افزایش یافت. نفت خام آمریکا نیز به ۵۰٫۶۳ دلار کاهش یافته بود به بشکه‌ای ۵۰٫۹۴ دلار افزایش یافت. تاجران معتقدند که کاهش قیمت نفت در نتیجه اظهارات عراق بوده است که اعلام کرد خواهان معافیت از کاهش تولید اوپک باشد.
قیمت جهانی طلا و نقره
بر اساس آخرین اطلاعات بازار جهانی، هر اونس طلا با ۲ دلار و ۲ سنت کاهش به رقم ۱۲۶۴ دلار و ۵ سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با قیمت ۱۷ دلار و ۶۷ سنت فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۷ سنت ارزان تر شده بود.
نرخ‌ پرواز عتبات عالیات ۳۰درصد گران شد
مقایسه نرخ توافق‌شده بلیت پرواز عتبات عالیات برای اربعین امسال با نرخ‌های سال گذشته نشان می‌دهد قیمت پرواز به نجف و بغداد تا ۳۰درصد گران شده، ضمن آنکه مانند سال‌های اخیر ایرلاین‌ها یک ماه مانده به ایام اربعین حسینی(ع) به نابسامانی بازار دامن زده‌اند. سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی سال گذشته در چنین روزهایی با اشاره به اینکه سال گذشته (۹۳) بلیت پرواز تهران ــ نجف ــ تهران بین یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تا دومیلیون و ۲۰۰هزار در اختیار مردم قرار می‌گرفت به تسنیم گفته بود: طی سال‌های اخیر در حق مردم اجحاف می‌شد و دلالان بلیت‌های این پرواز را با چند برابر قیمت واقعی می‌فروختند.
کارمزد عدم پرداخت چک مشخص شد
بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانکها، انواع و میزان حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی را برای اجرا به سیستم بانکی اعلام کرد. بر این اساس هزینه درخواست عدم پرداخت چک حداکثر ۱۰۰٫۰۰۰ ریال برای هر برگ چک است.
قیمت انواع میوه در تهران
گزارش‌های میدانی فارس از سطح میادین میوه تره بار نشان می‌دهد، میوه‌های پاییزه نه تنها افزایش نداشته، بلکه متوسط قیمت بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است.
ردیف نوع میوه قیمت به تومان
۱ خیار بوته‌ای ۱۹۸۰
۲ گوجه‌فرنگی ۱۶۵۰
۳ نارنگی ساری ۲۵۵۰
۶ انار شیرازی ۳۹۰۰
۷ خرمالو ۳۷۰۰
۸ لیموشیرین ۳۱۰۰
۹ سیب قرمز ۳۲۰۰
۱۰ سیب زرد ۳۳۰۰
۱۱ پرتقال تامسون شمال ۲۹۰۰
۱۲ انگور ۳۲۰۰
۱۳ موز ۵۰۰۰
۱۴ سیب‌زمینی ۱۳۰۰
۱۵ پیاز ۱۲۰۰
۱۶ کاهو ۲۰۰۰
قیمت این محصول ایرانی هوش از سرتان می پراند!
طی شش ماهه نخست امسال ۵۷۹ کیلوگرم خاویار به ارزش یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۹۷۸ دلار به ۱۲ کشور مختلف صادر شده که از نظر وزنی ۱۸.۴۸ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزشی ۲۱.۸۰ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد خاویار ایرانی طی نیمه نخست امسال نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته گران‌تر شده است. به گزارش ایسنا، بر این اساس هر کیلوگرم خاویار صادراتی در نیمه نخست سال گذشته ۱۵۸۰ دلار بوده است، در حالیکه امسال قیمت هر کیلوگرم خاویار صادراتی به ۲۳۹۷ دلار (هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) افزایش یافته که این رشد ۳۴.۰۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
مادورو خواستار دعوت از آمریکا برای شرکت در نشست نفتی‌ها شد
به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از بلومبرگ، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا خواهان دعوت از آمریکا به نشست بعدی اوپک است و گفته است بزرگترین تولید کننده نفت جهان باید در مذاکرات مربوط به تثبیت قیمت های جهانی نفت حضور داشته باشد. سخنگوی وزارت انرژی آمریکا در واکنش به این سخنان گفت که آمریکا در هیچ مذاکره غیررسمی ای در مورد توافق نفتی اوپک یا در نشست فنی هفته آینده این سازمان شرکت نخواهد داشت.
احتمال تلاطم بازار شکر در ایام پرمصرف
همچنان که شکر در خرده فروشی‌ها بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، شواهد حاکی از آن است که با ادامه رویه موجود در تامین شکر، در چندماه آینده این بازار همچنان با تلاطم مواجه خواهد بود. به گزارش مهر، در حال حاضر یک بسته شکر ۹۰۰ گرمی در خرده فروشی‌ها به قیمت ۴ هزار تومان فروخته می‌شود و حتی اگر بسته بندی شکر برای برندهای صاحب نام دیگری  باشد این نرخ به بیش از ۴ هزار تومان هم می‌رسد. این در حالی است که مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی شنبه این هفته اعلام کرد: طبق اعلام شورای چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی،  شورای اقتصاد قیمت هرکیلوگرم شکر را برای مصرف‌کننده ۲۷۲۰ تومان تعیین کرده است. روند واردات از سال ۱۳۸۰ تاکنون نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر دولت مجوز واردات کمتری را صادر کرده است که این موضوع منجر به گرانی شکر در سال‌های اخیر شده است.

آمار واردات شکر از سال ۱۳۸۰ تا شهریور ۱۳۹۵(هزارتن)

سال واردات بخش خصوصی واردات بخش دولتی جمع واردات
۱۳۸۰ ۰ ۹۳۷ ۹۳۷
۱۳۸۱ ۰ ۸۲۰ ۸۲۰
۱۳۸۲ ۵۶ ۱۶۰ ۲۱۶
۱۳۸۳ ۴۲ ۱۶۱ ۲۰۳
۱۳۸۴ ۸۰ ۶۲۷ ۷۰۷
۱۳۸۵ ۱۴۸۵ ۱۰۴۲ ۲۵۲۷
۱۳۸۶ ۹۶۲ ۲۰۸ ۱۱۷۰
۱۳۸۷ ۱۱۰۱ ۰ ۱۱۰۱
۱۳۸۸ ۸۷۷ ۰ ۸۷۷
۱۳۸۹ ۱۸۰۵ ۰ ۱۸۰۵
۱۳۹۰ ۱۲۳۴ ۰ ۱۲۳۴
۱۳۹۱ ۱۱۷۵ ۵۰۵ ۱۶۸۰
۱۳۹۲ ۹۹۲ ۵۸۷ ۱۵۷۹
۱۳۹۳ ۵۶۲ ۲۶۱ ۸۲۳
۱۳۹۴ ۳۶۴ ۱۵۷ ۵۲۱
۱۳۹۵ ۳۹۱ ۰ ۳۹۱
توقف شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری
رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت از توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ثبت سفارش شده پس از خردادماه امسال از مهرماه سال جاری خبر داد و گفت که از ابتدای سال آینده موتورسیکلت‌های انژکتوری با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر از مدل فعلی روانه بازار می‌شوند.
تورم در عربستان در ماه گذشته افزایش یافت
سازمان کل آمار عربستان روز دوشنبه در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) افزایش یافت و به بیش از ۳ درصد رسیده است. چندی پیش نیز بخش بانکداری عربستان، سود خالص این بخش را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، حدود ۹٫۹۵ میلیارد ریال سعودی (۲٫۷ میلیارد دلار) اعلام کرد که این رقم کاهشی ۵٫۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
قبلی «
بعدی »