تعرفه چین برای گاز آمریکا به سود ایران است

  • توسط
  • مرداد ۲۰, ۱۳۹۷
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول به نقل از خبرگزاری ایرنا ،روزنامه سینکو دیاس در گزارشی اشاره کرد که تعرفه چین بر روی گاز طبیعی مایع آمریکا، علاوه بر نفع رسانی به ایران، ریسکی برای خود چین است.

سینکو دیاس در این مطلب نوشت: ضربه چین به بخش انرژی آمریکا موثر، اما خطرناک است. چین بر روی گاز طبیعی مایع آمریکا که از جمله بخش‌هایی است که در صادرات آن شکوفا شده، تعرفه اعمال می‌کند. در این شرایط گاز ایران می‌تواند جایگزین این خلا باشد هر چند نقض تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

تعرفه ۲۵ درصدی بر روی گاز آمریکا بخشی است که موجب ناراحتی ترامپ خواهد شد. چین بر روی گندم، ذرت و سویای آمریکا نیز تعرفه گذاشته که این امر به کشاورزان که از اصلی‌ترین رای دهندگان به ترامپ بودند، لطمه می‌زند.

ترامپ قول داده که آمریکا سلطه انرژی به ویژه گاز طبیعی در جهان را در دست بگیرد و در همین راستا سال گذشته دو هزار میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز، یعنی چهار برابر حجم سال ۲۰۱۶ صادر کرد.

چین چهارشنبه گذشته گفت که به رغم تحریم‌ها به معاملات خود با ایران ادامه می‌دهد. در پی تشدید نگرانی از وضعیت اشتغال به خاطر مقابله به مثل چین، نزدیکان ترامپ از وی خواسته اند تا تنش‌ها را با پکن کاهش دهد.

خرید‌های چین از ایران که شریک اصلی این کشور محسوب می‌شود نه تنها بخشی از تحریم‌های آمریکا را جبران می‌کند، بلکه بر روی صنعت ملی انرژی آمریکا که ترامپ در صدد تقویت آن است نیز فشار وارد می‌کند.

هر چند در مجموع صادرات نفت و گاز ایران در ماه ژوئن و ژوئیه به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا کاهش یافته، ولی فروش به چین به میزان ۱۱ درصد افزایش داشته است.

ترامپ هشدار داده که هر کسی با ایران معامله کند با آمریکا نمی‌تواند معامله کند. بانک‌ها و شرکت‌های چینی بیم این را دارند که تحریم ها، محدودیت‌های صادراتی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

قبلی «
بعدی »