کمبود خواب در زنان باردار منجر به چه بیماری می‌شود؟

  • توسط
  • دی ۵, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

بر اساس نتایج یک بررسی جدید که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است، کمبود خواب با دیابت بارداری و قند خون بالا در زنان باردار مرتبط است.

 محققان آمریکایی، در تجزیه و تحلیل مطالعات خود دریافتند که مدت زمان خواب کمتر از ۶ ساعت با افزایش ۷/۱ برابری خطر ابتلا به دیابت بارداری همراه است.

پژوهشگران این مطالعه باور دارند، بارداری موجب بروز تغییرات هورمونی زیادی در بدن می‌شود که منجر به دیابت و در نهایت مقاومت به انسولین می‌شود؛ جفت نیز مقدار زیادی انسولین برای مقابله با این هومورن‌ها تولید می‌کند.

بررسی‌ها نشان داده است، تغییر سبک زندگی زنان باردار، کم‌خوابی، چاقی، اضافه‌وزن و سابقه خانوادگی دیابت از جمله عوامل مهمی‌ هستند که در دیابت بارداری دخیل هستند.

سرپرست و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «کم‌خوابی زنان باردار قطعا یک عامل مهم در ابتلای آنها به دیابت بارداری است؛ به این دلیل که خواب بر متابولیسم گلوکز اثر می‌گذارد و سطح قند خون بالا می‌تواند منجر به دیابت شود».

دیابت بارداری بین ۳ تا ۷ درصد از بارداری‌ها را در آمریکا تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ علاوه بر آمریکا دیابت یک نگرانی جدی برای مردم آسیا به شمار می‌آید.

 

منبع : فارس

قبلی «
بعدی »