فرمانده نیروهای هسته ای آمریکا: دستور غیرقانونی ترامپ را نمی پذیرم

  • توسط
  • آبان ۲۸, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

ژنرال «جان هیتن» فرمانده نیروهای هسته ای آمریکا گفت که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور دستوری «غیرقانونی» برای حمله صادر کند، در مقابل آن مقاومت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رفتارهای متزلزل و غیرقابل پیش بینی ترامپ نگرانی هایی را در مورد اینکه وی به طور یکجانبه دستور یک حمله هسته ای غیرضروری را صادر کند، افزایش داده است. اعضای سنای آمریکا نیز اخیرا در این مورد بحث هایی داشته اند.

روز شنبه در نشست اندیکشده «مجمع امنیتی هالیفاکس» در واشنگتن گفت: ما در مورد این قضیه زیاد فکر کرده ایم. وقتی مسئولیتی در این زمینه داشته باشید، چرا نباید در مورد آن فکر کنید؟

هیتن ریاست «فرماندهی راهبردی آمریکا» را برعهده دارد. این فرماندهی علاوه بر سلاح های هسته ای، مسئول قابلیت های سایبری و دفاع موشکی آمریکا نیز است.

وی افزود: اگر [دستور حمله] غیرقانونی باشد، خواهم گفت «آقای رئیس جمهوری، این غیرقانونی است.» حس بزنید او چه خواهد کرد؟ خواهد گفت «چه چیزی غیرقانونی است؟» سپس برای پاسخ به وضعیت مورد نظر، گزینه ها و مجموعه ای از قابلیت های خود را مطرح خواهیم کرد.

ترامپ کره شمالی را با «آتش و خشم» تهدید کرده و رهبر آن کشور کیم جونگ اون را «مرد موشکی» خوانده است. کره شمالی نیز ترامپ را «پیر خرفت» نامیده است.

تنش لفظی میان کره شمالی و ترامپ نگرانی هایی را در میان قانونگذاران آمریکایی به وجود آورده و سناتورها را بر آن داشته است تا محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری در زمینه آغاز حملات هسته ای را به بحث بگذارند.

سناتورها و برخی کارشناسان می گویند که در صورت بروز یک حمله هسته ای یا قریب الوقوع بودن آن، رئیس جمهوری اختیار تام برای دفاع از کشور را دارد. اما برخی کارشناسان دیگر می گویند که تعریف دقیقی از «قریب الوقوع» وجود ندارد.

هیتن درباره اینکه منظور از دستور غیرقانونی چیست، به چهار اصل کلیدی «قانون مناقشه مسلحانه» اشاره کرد. وی اظهار داشت: قانون مناقشه مسلحانه اصول مشخصی دارد؛ ضرورت، تشخیص، تناسب، مشقت غیرضروری. همه این موارد تعریف شده است.

هیتن گفت: اگر دستوری نامشروع را اجرا کنید، به زندان می افتید و ممکن است بقیه عمر را در زندان بگذرانید. این نکته در مورد سلاح های هسته ای، سلاح های کوچک و هر چیز دیگر مصداق دارد.

قبلی «
بعدی »