در پی جلوگیری از کلنگ‎زنی پروژه؛ مجری پتروشیمی دشتستان: به جایی می‌رویم که از ما استقبال کنند

  • توسط
  • مرداد ۱۰, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : مجری طرح پتروشیمی دشتستان با اشاره به لغو مراسم کلنگ زنی این پروژه به دلیل مخالفت شماری از اهالی آبپخش گفت: درپی دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مهلت یک هفته ای منطقه میزبان اجرای این طرح، مردم مناطق مختلف استان از مجله آبپخش آمادگی خود را برای پذیرا شدن محل احداث پتروشیمی اعلام کرده اند.

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خلیج فارس ؛ جلیل ابراهیم پور درگفت وگو با ایرنا افزود:کیمیا شهر دشتستان یک پروژه مهم و بزرگ صنعتی است که با احداث واحد تولید “پلی استال” شروع می شود و در ادامه، دهها واحد تولیدی پایین دستی و قطعه سازی، در کنار آن راه اندازی می شود تا از تولیدات پلی استال، کالاهای مورد نیاز بازار تولید شود.

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1396/05/04/13960504002079636367051056476239_88440_PhotoT.jpg

وی تصریح کرد: در این شهرک پروژه های استفاده از ضایعات محصول خرما، تنه و برگ درخت خرما ، چسب و ده ها پروژه که منافع اقتصادی با رعایت ضوابط زیست محیطی قابل احداث خواهد بود.

مدیر عامل شرکت پالایش گاز خارک و مسوول شهرک پتروشیمی دشتستان با اشاره به تصمیم وزیر صنعت مبنی بر اینکه امام جمعه آبپخش نظر مردم این منطقه را در مدت یک هفته اعلام کند گفت: در صورت موافقت بیشتر مردم آبپخش با اجرای طرح در مکان کنونی که زمینهای آن به وسیله سرمایه گذار خریداری و بخشی از آن آماده سازی شده، درخصوص ادامه کار در آن منطقه تصمیم گیری می کنیم.

وی یادآورشد: درغیراینصورت، مکان یابی جدید با معیارهای کارشناسی، فنی، مالی، اقتصادی و رضایت کامل مردم منطقه جدید، انجام خواهد شد تا بتوانیم در امنیت، آرامش کامل و رضایت و حمایت مردم میزبان ، پروژه را شروع کنیم.

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1396/05/04/13960504002079636367051087571330_69536_PhotoT.jpg

وی با بیان اینکه مردم مناطق مختلف استان برای پذیرا شدن میزبانی پروژه پتروشیمی اعلام آمادگی کرده اند ادامه داد: مکان یابی به صورت قطعی بر اساس ضوابط فنی، اقتصادی و شرایط زیست محیطی انجام می شود و بی شک این جایگزینی پس از بررسی های کارشناسی از سوی هیات مدیره شرکت پالایش گاز خارگ صورت می گیرد.

وی یادآورشد:با تغییر مکان، برخی مجوزها از جمله تخصیص سهمیه آب توسط شرکت آب منطقه ای استان و موافقت های بهداشت، امور اراضی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، شرکت تامین و توزیع برق و سایر مجوزها که گرفته شده بود، براساس محل جدید، وصول می شود.

ابراهیم پور درمورد وضعیت تاییدیه محیط زیستی این پروژه گفته: پس از مصوبه و موافقت کمیته استانی محیط زیست، ماه گذشته برای مکان فعلی بعد از بررسی چندین ماهه و جلسه های توجیهی متعدد تائید و با مجوز مدیریت زیست محیطی وزارت نفت به سازمان محیط زیست ارسال و فعلا در نوبت کمیسیون ماده ٢ سازمان محیط زیست است و در صورت تعییر محل مجددا مراحل را برای مکان جدید طی خواهیم کرد.

وی یادآورشد: به هر صورت، ما طرح را بنا به پیگیری موکد نمایندگان دوره های مختلف دشتستان، استاندار و مسئولان استانی و برای اشتغالزایی و رونق و برای نفع مردم اجرا می کنیم از این رو هرجا،کمترین مخالفت مردمی دیده شود،به احترام مردم و برای امنیت کار و سرمایه خود و جلوگیری از کمترین اعتراض و زیانهای بعدی به طرح، از شروع آن صرفنظر می کنیم و به جاهایی میرویم که این شرایط، همگی فراهم باشد.

چهارم مرداد ماه محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کلنگ زنی پتروشیمی دشتستان و منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر به این استان سفر کرده که بدلیل مخالفت شماری از حامیان محیط زیست و فعالان مدنی به دلیل نداشتن تاییدیه محیط زیستی، عملیات اجرایی پتروشیمی دشتستان انجام نشد.

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1396/05/04/13960504002030636367033934840320_70360_PhotoT.jpg

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جمع تجمع کنندگان گفت: سلام و درود خود را تقدیم مخالفان و موافقان آبادانی این منطقه می کنم.

محمد رضا نعمت زاده افزود: پیگیری های زیادی برای اجرای این طرح صنعتی توسط مسوولان و سرمایه گذار انجام شده است طوریکه برخی افراد زمین بلاعوض به سرمایه گذار داده اند تا زمینه عمران و آبادانی منطقه فراهم شود.

وی یادآورشد: با این وجود اگر مردم با اجرای پتروشیمی دشتستان ناراضی باشند به مدت یکه فته عملیات اجرایی این طرح متوقف می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: در این مدت مردم نتیجه مذاکرات خود را به استاندار بوشهر اعلام کنند و اگر رضایت داشتند این پروژه اجرایی خواهد شد.

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1396/05/04/13960504002030636367033943903103_62976_PhotoT.jpg

استاندار بوشهر نیز در آخرین گزارش فیسبوکی خود در مورد حواشی و موضوعات مرتبط به پتروشیمی دشتستان نوشت: «با تجمع ٦٠- ٥٠ نفر، وزیر محترم صنعت، از اعلام شروع عملیات اجرایی امتناع و اعلام نمودند؛ چنانچه نظر مردم شریف آبپخش، مخالف با نظر تجمع کنندگان می باشد، توسط امام جمعه محترم آبپخش وصول و به فرماندار اعلام شود ودر غیر اینصورت، این واحد (و البته کل کیمیاشهر)، پس از یک هفته، به نقطه دیگری که مردم متقاضی آن باشند، منتقل می گردد.

علی ایحال، پس از سالها پیگیری و اصرار، زمینه شروع پروژه فراهم شده است. ما برای مردم کار می کنیم و لذا اگر مردمی یک پروژه را نمی خواهند، انتخاب با آنهاست و ما در هیچ شرایطی، حاضر به تقابل با مردم نیستیم و حتی توسعه و آبادانی را نباید بر مردم تحمیل کرد. ضمن اینکه هیچ سرمایه گذاری، در فضای مخالفت و پرخاش و تنش، صدها میلیارد سرمایه اش را بر زمین نمی ریزد. سرمایه گذار، امنیت، آرامش و تکریم میخواهد و هرکجا چنین فضایی بود، به همان جا می رود.

طرح پلی استال (پتروشیمی) دشتستان و کل شهرک صنعتی (کیمیا شهر) دشتستان، قطعاً با قاطعیت و با تمام واحدهای پایین دستی، اجرا خواهد شد، البته در مکانی که مردم آنجا، به اتفاق بخواهند و استقبال کنند. حین ابراز مخالفت معترضین و بلافاصله پس از آن ، سایر شهرها و روستاهای دشتستان، متقاضی احداث کیمیاشهر و پتروشیمی در بخش و محل خود شدند که پس از یک هفته مقرر، تصمیم گیری و فوراً اقدام می شود.»

قبلی «
بعدی »