در پی حضور «حجتی» در مجلس؛ نماینده دشتی و تنگستان از توضیحات وزیرکشاورزی قانع شد

  • توسط
  • تیر ۱۹, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : کمال الدین شهریاری در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در بررسی سوال خود از حجتی از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد.

به گزارش تیتر اول به نقل از خلیج فارس ؛ سوال وی درخصوص عملکرد ضعیف تعاون روستایی پیرامون خرید و بازاریابی محصولات کشاورزان از جمله گوجه کاران بوشهر بود؛ موضوعی که در زمستان گذشته نیز دامنگیر گوجه خارج از فصل بوشهر شد و مطالبات کشاورزان بابت فروش محصول به دولت، ناقص پرداخت شده است.

علی اکبریدر جلسه امروز، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ابتدا گزارشی از بررسی سوال شهریاری در کمیسیون ارائه کرد و گفت: موضوع سوال عدم عمل کردن سازمان تعاون روستایی به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه بود.

نماینده مردم بجنورد با اشاره به حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون یادآور شد: وزیر کشاورزی معتقد بود سازمان تعاونی روستایی با هدف کمک و حمایت از کشاورزان تشکیل شد تا آنان شغل خود را رها نکنند در حالی که در حال حاضر نوع برخورد سیستم قضایی با کشاورزانی که تغییر کاربری اراضی داده اند نوعی برخورد با معلول بوده و مشکل را حل نمی کند.

اکبری با تاکید بر اینکه از نظر قانون سازمان تعاون روستایی در لیست سازمان خصوصی سازی برای واگذاری قرار دارد، بیان کرد: امکان سرمایه گذاری و ایجاد وظایف و تصدی گری جدید ممنوع است. در قانون برنامه ششم توسعه هم این امکان دیده نشده است، اما در قالب شبکه تعاونی ها در سه سال گذشته این سازمان، سطح معاملات را از ۵ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن رسانده است؛ مانند صادرات ۵۴۰ هزار تن سیب زمینی که ۱۰ برابر ۳ سال گذشته بوده است، اما تولید ۵٫۵ میلیون تن سیب زمینی را نمی توان تازه خوری کرد و قطعا انباشت محصول وجود دارد که باید در این خصوص زیرساخت ها فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با بیان اینکه در نهایت نماینده سوال کننده از وزیر از توضیحات حجتی قانع نشد، خاطرنشان کرد: در نهایت سوال به صورت ملی اعلام شده و به صحن علنی ارجاع شد./

حجتی: خرید تضمینی محصولات کشاورزی داروی شفابخش نیست

http://media.icana.ir//Image/2016/10/201610105115731376_Orig.jpgوزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم هم درخصوص اینکه چرا سازمان تعاون روستایی براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان عمل نمی کند؟، گفت: در بخش کشاورزی موضوع زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را در دستور کار قرار دادیم که باید در این بخش کشاورزان به صورت حقیقی یا حقوقی حضور داشته باشند تا بتوانند بدون کمترین دغدغه محصولات خود را عرضه کنند.

محمود حجتی با بیان اینکه یکی از سازوکارهای مهم عرضه محصولات کشاورزی، تعاونی های روستایی هستند، گفت: در حال حاضر حجم محصولات کشاورزی ۱۲۰ میلیون تن در سال است که در این زمینه ایجاد تعاونی های توانمند در دستورکار قرار داشته و دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این ارتباط ، تامین نهاده های دامی، کود، بذر و سم را تعاونی ها برعهده دارند، افزود: وزارتخانه جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند،بلکه آن را  زمانی که به سازوکار مشخصی دست یابیم،در حکم مُسَکن می دانیم.

وی با بیان اینکه براساس همین نگاه در دستورکار وزارتخانه این فرآیند را تعریف کرده ایم که در ارتباط با خدمات پیش از تولید، تولید و مهمتر از آن بعد از تولید،در ارتباط با دسته بندی صنایع تبدیلی،صنایع غذایی و بازار فروش از ظرفیت تعاونی ها استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ایجاد تعاونی های توانمند که هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانند مشکلات مربوط به عملیات بعد از تولید را انجام دهد،در دستورکار قرار گرفته است و ما در استفاده از تعاونی ها تا آنجاکه امکان داشته و توانسته ایم اقدام کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسائلی که نماینده سوال کننده عنوان کرد،موضوعی نیست که با اراده انجام آن بلافاصله انجام شود،بلکه این موارد،اسباب، لوازم و فرآیند اجرایی خود را می طلبد که قطعا دکتر شهریاری نیز همین نظر را دارند.

فعالیت دلالان در سایه نبود حمایت صندوق ها و بانک ها

 

http://media.icana.ir//Image/2017/02/201702102691995216_Orig.jpgنماینده سوال کننده از وزیرکشاورزی گفت:کشاورز با هزار مشقت و سختی محصولات کشاورزی را کشت می کند،اما به خاطر ضعف بنیه مالی و عدم حمایت بانک ها گرفتار دلالان می شود.

 

کمال الدین شهریاری در تشریح سوال خود از وزیرکشاورزی مبنی بر بی توجهی به سازمان تعاونی روستایی به وظایف قانونی خود در حمایت از کشاورزان گفت: ایران از مستعدترین کشورها به دلیل تنوع آب و هوایی در بحث تولید محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران قابلیت تولید بسیاری از اقلام کشاورزی نه تنها برای مصرف داخلی بلکه برای صادرات را نیز دارد که در این حوزه نگاه به بازارهای جهانی و رقابت پذیری امری ضروری است.

وی ادامه داد: تنها نمی توان با نگاه به بازارهای داخلی و وضع تعرفه های سنگین بر واردات تکیه کرد؛چون با این اوصاف محکوم به شکست هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: کشاورز با هزار مشقت و سختی محصولات کشاورزی را تولید و کشت می کند، اما به خاطر ضعف بنیه مالی و عدم حمایت از صندوق ها و بانک ها قبل از تولید محصولات خود را پیش فروش می کند و بعد از برداشت محصول خود را گرفتار در دام دلالان و واسطه ها می بیند که به ناچار محصول خود را به هر قیمتی که دلال و واسطه تعیین می کند می فروشد و در این جا رابطه کشاورز و مصرف کننده قطع می شود.

وی یادآور شد:بین قیمت فروش محصول توسط کشاورز با قیمت مصرف کننده ۲۰۰ تا ۵۰۰ درصد اختلاف وجود دارد. در این  شرایط نه تولید کننده و نه مصرف کننده هیچ کدام راضی نیستند. در سال گذشته در بوشهر در ماه‌های آذر و دی ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی آماده عرضه به بازار شد اما در غیاب سازمان تعاون روستایی و فقدان سیستم جمع آوری، حمل و انبار دلالان با حضور فرصت طلبانه خود کشاورز را با انبوهی از محصولات روی دست مانده مواجه کردند و نوع ممتاز گوجه فرنگی را به قمیت ۲۰۰ تومان رساندند. این درحالی است که در همان زمان در خرده فروشی‌های تهران این محصول بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و در اروپا به طور متوسط ۱.۵ یورو یعنی ۶۰۰۰ تومان بود.

شهریاری ادامه داد: وضعیت خرمای جنوب، پرتقال شمال، گندم فارس و خوزستان و انار خراسان رضوی و جنوبی نیز به همین شکل است که نتیجه‌اش ترویج زمین‌خواری و تغییر اراضی کشاورزی است. اگر ما می خواهیم شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را محقق کنیم آیا اینکه فقط عکس رهبری را به دیوار نصب کنیم و زیر آن بنویسیم تولید و اشتغال کافی است؟

در نهایت مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، نظر شهریاری را درخصوص رای گیری از نمایندگان درباره توضیخات وزیر جویا شد که نماینده دشتی و تنگستان گفت: نیازی به رای گیری نیست و با توجه به سوابق انقلابی و کاری وزیر، امیدواریم از مسیر تعامل توجه بیشتری به مشکلات شود.

قبلی «
بعدی »