حمله سایبری به رایانه‌های وزارت کشور روسیه

  • توسط
  • اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است
خبرگزاری مهر: در حملات سایبری گسترده به سیستمهای رایانه ای در سرتاسر جهان، وزارت کشور روسیه اعلام کرد که تعدادی از رایانه های این وزارتخانه به یک ویروس بدافزار آلوده شده اند.
 به نقل از راشاتودی، دهها هزار رایانه در ۷۴ کشور جهان به یک ویروس باج افزار آلوده شده اند که با قفل کردن فایلهای ویندوز از کاربران اخاذی کرده و برای اعاده دسترسی به فایلها، از کاربران تقاضای وجه می نماید.
در پی این حمله سایبری گسترده، وزارت کشور روسیه نیز اعلام کرد که رایانه های این وزارتخانه به این بدافزار آلوده شده اند.
«ایرینا وولک» سخنگوی وزارت کشور روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که حدود یکهزار رایانه شخصی با سیستم عامل ویندوز به این بدافزار آلوده شده اند که این تعداد کمتر از یک درصد از مجموع رایانه های فعال در این وزارتخانه است. گفته می شود که این ویروس در یک نقطه محدود شده و اقدامات برای حذف آن در دست انجام است.
سخنگوی وزارت کشور روسیه در ادامه افزود که سرورهای این وزارتخانه به این ویروس آلوده نشده اند.
گفتنی است که رایانه های شرکت مخابراتی «مگافون» روسیه نیز به این بدافزار آلوده شده اند.
سخنگوی شرکت مگافون در گفتگو با شبکه خبری راشاتودی اظهار داشت: «این بدافزار که در سرتاسر جهان در حال انتشار است و [برای گشودن قفل فایلها] مبلغ ۳۰۰ دلار اخاذی می کند، از ظهر امروز تاکنون تعداد زیادی از رایانه های ما را آلوده ساخت».
این در حالی است که مقامات کشور سوئد نیز گزارش دادند که ۷۰ کامپیوتر در منطقه «تیمرا» در مرکز سوئد به این ویروس آلوده شده اند. قربانیان این حمله سایبری شاهد آن بودند که رایانه شخصی اشان خاموش و سپس روشن شده است و پیامی بدین مضمون بر روی صفحه رایانه نقش بسته است: «فایلهای شما رمزگذاری شده اند و دسترسی به فایلها تنها در صورت پرداخت [وجه] امکانپذیر خواهد بود».
روزنامه نیویورک تایمز نیز روز جمعه گزارش داد که سیستم «خدمات بهداشت ملی» انگلیس-NHS- نیز مورد حمله یک بدافزار قرار گرفته است؛ به طوری که با مسدود شدن امکان دسترسی پزشکان به پرونده بیماران، بخش فوریتهای پزشکی در بیمارستانها و مراکز درمانی انگلیس به ناچار از پذیرش بیماران سرباز زدند.
طبق اظهارنظر کارشناسان امنیتی، این بدافزار از فاکتور آسیب پذیری که توسط آژانس اطلاعات ملی (NSA) کشف و توسعه داده شده، بهره گرفته است.
قبلی «
بعدی »