توقف تولید برخی خودروها در سال آینده

  • توسط
  • اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خبرگزاری ایسنا: معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو معتقد است که قیمت خودرو در ایران نسبت به کشورهای تولیدی و صنعتی گران نیست. وی همچنین از توقف تولید برخی خودروها در سال ۱۳۹۷ در صورت عدم تطبیق با ۸۳ مورد استاندارد تعیین شده و تغییر پلت‌فرم خبر داد.

فرداد دلیری در  پاسخ به اینکه سال گذشته صحبت‌های مختلفی درباره توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح اما در نهایت این مساله عملی نشد و مسئولان تصمیم گرفتند تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ این فرصت را در اختیار خودروسازان قرار دهند تا در صورت تغییر پلت‌فرم و افزایش استانداردها از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد، خودروهای مدنظر به حیات‌شان ادامه دهند، عنوان کرد: این‌که بتوان سطح استانداردها را چه در بخش آلایندگی‌ها، مصرف سوخت و استانداردهای ایمنی افزایش داد مساله‌ای که توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش دیگری از این سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

تولید سه میلیون خودرو در افق ۱۴۰۴

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به دنبال روش‌های تولید جدید و نیز استانداردهای بروز است تا با گذشت زمان کیفیت خودروها بالا برود و به خوبی می‌دانیم که صنعت خودروی ایران در افق ۱۴۰۴ باید به صادرات ۳۰ درصدی نائل شود و اگر خودروهای ما به تکنولوژی‌های لازم دست نیابند نمی‌توان به هدف تعیین شده رسید.

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با اشاره به این‌که در سال ۱۴۰۴ باید سه میلیون خودرو در داخل تولید شود که حدود یک میلیون خودرو از این تعداد صادر شوند، بیان کرد: رسیدن به عدد سه میلیون خودرو که تعداد دو میلیون دستگاه آن برای نیاز داخل است دور از دسترس نیست؛ به‌طور مثال در سال ۱۳۹۵ نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در کشور  به  فروش رسیده و اگر حدود ۱۰۰ هزار دستگاه آن را وارداتی بدانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو طی سال گذشته در کشور تولید شده است.

عدم امکان ادامه تولید برخی خودروها با پلت‌فرم‌های فعلی

دلیری با بیان اینکه رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ عدد بزرگ و دور از دسترسی نیست، خاطر نشان کرد: اما مساله رسیدن به ۳۰ درصد صادرات خودروهای تولید شده در افق ۱۴۰۴ مساله‌ای است که باید در جنبه‌های مختلف بررسی شود، بنابراین استراتژی‌های دولت و کشور این است که بتوانیم خودروهای باکیفیت‌تر و بهتر تولید کنیم، چراکه با خودروهای موجود نمی‌توان رقابت کرد و بازارهای محدودی در خارج از کشور برای ما وجود خواهد داشت.

وی افزود: استانداردهای مورد نظر تدوین شده و قاعدتا براساس این استاندارد برخی خودروها حاضر نخواهند بود به تولید ادامه دهند، چرا که پلت‌فرم‌های آن بروز نیست و امکان ادامه تولید آنها با پلت‌فرم‌های فعلی برای دستیابی به استانداردهای تدوین شده امکان‌پذیر نیست.

خودروسازان بدون سیاست‌های اجباری پروژه‌های سودده را کنار نمی‌گذارند

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با تاکید بر این‌که شرکت‌های تولیدکننده خودرو تا زمانی که سیاست‌های اجباری تدوین نشده و تاریخ معین برای تغییر مدل تولید برای آنها ابلاغ نشود، پروژه‌های سودده را کنار نمی‌گذارند، تصریح کرد: زمان و سیاست اجباری مدنظر تعیین شده و خودروسازان باید تولیدهای خود را با تصمیم‌های اعلامی وفق دهند و هم‌اکنون به دنبال جایگزین‌کردن خودروهای جدید چه از طریق مشارکت‌های بین‌المللی و چه با طراحی داخلی باشند.

دلیری همچنین با اعلام این‌که در افق ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد خودروهای تولیدی که شامل سه میلیون دستگاه خودرو می‌شود طراحی داخلی باشد، گفت: هرساله استانداردها افزایش یافته و سیاست‌های در نظر گرفته شده سخت و سخت‌تر می‌شود. در فاصله دو ساله تعیین شده باید از یورو ۴ به یورو ۵ و پس از آن یورو ۶ برسیم و قطعا خودروهای پراید و ۴۰۵ که از آنها نام بردیم با شرایط فعلی امکان ادامه‌ی تولید پس از آن سال ندارند. خودروهای نامبرده چه در بخش طراحی بدنه، موتور و گیربکس باید تغییر کنند و جای نگرانی وجود ندارد چراکه با تاریخ‌های در نظر گرفته شده حتما کار پیش خواهد رفت.

وی همچنین در پاسخ به این‌که اگر تا تاریخ تعیین‌ شده خودروهای مربوطه استانداردهای اعلامی را رعایت نکنند چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود، بیان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد خودروهای مختلف از چرخه تولید خارج خواهند شد و به جای آنها مدل‌های دیگری تولید می‌شود.

قیمت خودرو در ایران گران نیست

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در پاسخ به این مساله که بسیاری معتقدند قیمت خودرو در ایران اعم از خودروهای داخل و خودروهای وارداتی بالاست، گفت: خیر قیمت خودرو در ایران گران نیست، باید مقایسه به صورت درست انجام شود. برخی از کشورها صرفا مصرف‌کننده هستند و هیچ‌گونه عوارض و مالیاتی بر واردات آنها در نظر گرفته نمی‌شود و ما باید کشور خودمان را با چنین کشورهایی مقایسه کنیم.

وی با اشاره به این‌که قیمت خودرو باید در ایران نسبت به کشورهای دیگری مورد قیاس واقع شود که تولیدکننده و صنعتی هستند، عنوان کرد: اگر بخواهید از کشورهای صنعتی خودرو خریداری کنید قیمت‌ها بسیار بالاست ولی آن کشور برای صادرات به کشورهای دیگر نه عوارض و نه مالیات در نظر می‌گیرد، بلکه سیاست‌های تشویقی را نیز مدنظر قرار می‌دهد بنابراین چنین کشورهایی به منظور دستیابی به بازار کشورهای هدف خودروهای خود را بدون عوارض و مالیات عرضه می‌کنند.

دلیری ادامه داد: اگر بخواهیم در ایران نیز همانند کشورهای صنعتی رفتار کنیم برای صادرات باید مالیات از خودروساز نگیریم و از آن‌ها با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی حمایت کنیم، چرا که اگر یک کشور صادرات نداشته باشد محکوم به ضعف فناوری و منابع مالی خواهد بود. به‌طور مثال قیمت خودرویی که در کشور فرانسه به فروش می‌رسد را با خودرویی که در ایران تولید می‌شود مقایسه کنیم. بعضا دیده‌ایم که عنوان می‌شود در مناطق آزاد قیمت خودرو پایین‌تر از سرزمین اصلی است. در این رابطه باید بگویم در مناطق آزاد تسهیلاتی ارائه می‌شود تا واردات راحت‌تر انجام شود. اگر خودمان را با ژاپن، آلمانَ و فرانسه مقایسه کنیم می‌بینیم که قیمت خودرو بالا نبوده و رقابتی است.

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شده است و ببینید که اگر قصد داشتیم چنین خودرویی از خارج وارد کنیم چه میزان ارزبری داشت. امیدواریم بتوانیم در راستای سند چشم‌انداز هدف صادراتی یک میلیون دستگاه خودرو در سال برسیم که این مساله تضمین‌کننده رقابت‌پذیری صنعت داخلی است که موجب شکوفایی آن خواهد شد.

وی همچنین در خصوص قراردادهای خودرویی مدنظر پس از برجام و تاکید برخی مسوولان بر تغییر و تحول اساسی در صنعت خودرو، اظهار کرد: در گذشته قراردادهایی که با طرف‌های خارجی بسته می‌شد خرید اقلام منفصله خودرو بود به این نحو که با پرداخت مبالغی براساس قرارداد قطعات منفصله در خطوط داخلی مونتاژ می‌شد و  سپس به تدریج شروع به حذف این قطعات کرده تا تولید در داخل آغاز شود.

دلیری با اشاره به صرف هزینه‌های سنگین در این روش یادآور شد: این شیوه به صرفه نبود که هر دو الی سه سالی که صنعت خودرو در دنیا با تحول رو به رو می‌شود خطوط مربوطه جمع‌آوری و قرارداد جدید دیگری منعقد شود. بنابراین سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات و خطوط تولید به قرارداد اولیه وصل بود و مجبور بودیم به همان طریق ادامه دهیم و می‌بینیم که خودروهایی داریم که مربوط به ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته است و همچنان در حال تولید هستند.

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با اشاره به این‌که در دنیا خودرویی که ۲۰ سال تولید شود امکان رقابت با سایر خودروها را نخواهد داشت، بیان کرد: روز به روز خودروهای جدیدتر با قیمت‌های ارزان‌تر تولید می‌شود و امکان رقابت در چنین فضایی در صورت تولید خودروهای قدیمی و با قیمت بالا وجود ندارد.

وی با بیان این‌که طراحی و توسعه در هر صنعتی هزینه‌بر بوده و نیازمند سطح علمی بالایی است، گفت: معمولا به دلیل پیچیدگی کار امروزه بسیاری از خودروسازهای دنیا همکاری با یکدیگر را در سیاست‌های خود قرار می‌دهند چرا که به تنهایی از پس پرداخت هزینه‌های طراحی و توسعه بر نمی‌آیند و با شراکت تحقیق و توسعه را در بخش‌های مختلف مدنظر قرار می‌دهند.

خودروسازان ایرانی در دنیا کوچک تلقی می‌شوند

دلیری با بیان این‌که خودروسازان ایرانی نسبت به وضعیت موجود در دنیا خودروسازانی کوچک تلقی می‌شوند، گفت: در بیشترین و بهترین حالت ممکن هریک از خودروسازان ایرانی سالانه ۷۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند در حالی که شرکت‌های بزرگ جهانی بیش از سه میلیون خودرو طی یکسال تولید می‌کنند و به میزانی درآمدهایشان بالاست که از پس هزینه‌های تحقیق و توسعه  خود بر می‌آیند، بنابراین اگر نتوانیم تحقیق و توسعه را در دستور کار قرار دهیم مجبوریم دنباله‌رو شرکت‌های خارجی باشیم.

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با تاکید بر این‌که به منظور رقابتی شدن باید به مراکز تحقیق و توسعه بین‌المللی وصل شویم، یادآور شد: باید به مرکز تحقیق و توسعه خودروسازان بین‌المللی وصل شویم و این مساله به هیچ روشی امکان‌پذیر نیست جز مشارکت، تا شرکت های  خارجی خودروسازی در داخل ایران تولید ‌کنند و سایر شرکت‌ها نیز متقاضی این مساله می‌شوند بنابراین مقوله رقابت پیش می‌آید و با آخرین تکنولوژی‌های خود به کشور ما می‌آیند تا آخرین دستاوردهای خود را مدنظر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر این قطعه‌سازان ما باید بتوانند با قطعه‌سازان بین آلمللی رقابت کنند تا بتوانیم همراه با خودروسازان گام برداریم چرا که شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی به یکدیگر وابسته و درهم تنیده‌اند، بنابراین اگر مشارکت با شرکت‌های خارجی در درازمدت صورت گیرد می‌توانیم به دستاوردهای جدید برسیم. طرف خارجی از این موضوع به دو طریق نفع می‌برد یکی این‌که از بازار خوب ایران و کشورهای همسایه با جمعیتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر بهره‌مند می‌شود و دیگر این‌که می‌تواند به کشور ما به عنوان یک محل مناسب برای سرمایه‌گذاری دراز مدت  نگاه کند.

دلیری با اشاره به این‌که این فلسفه در کشورهای مختلف دنیا مدنظر قرار گرفته است، کشورهایی نظیر ترکیه، کشورهای اروپای شرقی، کشورهای شمال آفریقا، آسیای جنوب شرقی و کشورهایی که در صنعت خودرو فعالیت داشته‌اند به همین طریق دچار جهش بزرگی شدند. ایران به دلیل برخی مشکلات بین‌المللی عقب‌تر است اما امیدواریم با گشایش‌هایی که حاصل شده با سرعت بیشتری حرکت کنیم هرچند این مساله مانع نخواهد بود که ما از تولید محصولات جدید  توسط خودمان غافل شویم و باید مراکز تحقیق و توسعه در داخل کشور با توجه به ظرفیت‌مان مدنظر قرار گیرند.

افزایش قراردادهای خودرویی در سال ۹۶

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در مورد تعداد قراردادهای خودرویی مدنظر در سال گذشته و نیز افزایش تعداد آنها در سال جاری اعلام کرد: احساس بنده بر این است که تعداد قراردادهای خودرویی افزایش خواهد یافت و این روند ادامه‌دار خواهد بود. علاوه بر این شرکت‌های خودروساز بزرگ داخلی نیز باید با توجه به رقابتی شدن شرایط جدی‌تر ورود و بتوانند در این بازار همگام با سایر خودروها حرکت کنند.

وی با اشاره به این‌که حرکت در حوزه صنعت علاوه بر ایجاد امکانات ساخت‌ تولید  مختلف نیازمند روابط صنعتی  و سیستم های نرم افزاری  نیز هست، اظهار کرد: در حال حاضر با یک شرکت بزرگ آلمانی در مورد مباحث ایمنی و کیفیت همکاری می کنیم تا بتوانیم در کل مجموعه صنعتی کشور دستاوردهای علمی نرم‌افزاری را پیاده کنیم و در مباحث محیط زیست نیز به کشور کمک کنیم، چرا که بحث محیط زیست بسیار مهم است و موضوعی خاص در سطح بین‌المللی است

با اشاره به این‌که ساخت تجهیزات در صنایع دریایی کشور ضعیف است، اظهار کرد: همانگونه که در ساخت تجهیزات در بخش ریلی ضعیف هستیم در بخش صنایع دریایی نیز با مشکلاتی همراه هستیم و قصد داریم در بندرعباس به همراه شرکت شهرک‌های صنعتی شهرکی را ایجاد کنیم تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی تجهیزات لازم را بسازند و خدمات ارائه کنند تا صنعت کشتی‌سازی در در بندرعباس با توسعه همراه شود.

وی با بیان این‌که راه از پیشرفت اقتصاد  کشور اتکا به توان داخلی است، گفت: این مساله با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی همراه می‌شود و باید در این زمینه دانش‌هایی را کسب کنیم که بروز هستند.

اقبال ایتالیا، فرانسه، آلمان و کره جنوبی بعد از برجام به بازار ایران

دلیری در پاسخ به این‌که کدام کشورها پس از برجام بیشترین درخواست را با ایرانی‌ها داشته‌اند، اعلام کرد: کشورهای زیادی پس از برجام مراجعه کردند که در این راستا می‌توان به ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و نیز کشورهایی شمال اروپا از جمله فنلاند و سوئد اشاره کرد اما به‌طور کلی سه کشور ایتالیا، فرانسه، آلمان سه کشوری بودند که پس از برجام بیشترین تقاضا را نسبت به همکاری ‌های مختلف با ایران ارائه دادند. ایتالیایی‌ها در مباحث صنایع فلزی و صنایع سنگین، آلمانی‌ها در حوزه صنایع تکنولوژی و نرم‌افزاری و نیز فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی و صنایع نفت و گاز ورود کردند

قبلی «
بعدی »