توسط گروه کوهنوردی برگ سبز تنگستان؛ تابلوی ارتفاع «قله دختر» نصب شد+تصاویر

  • توسط
  • فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : گروه کوهنوردی «برگ سبز تنگستان» به دنبال برنامه «پنج قله، پنج پلاک»، در صعودی دو روزه در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ فروردین ماه ۹۶، پلاک «قله دختر» را نصب کرد.

محمد ستارزاده مسئول گروه کوهنوردی برگ سبز تنگستان گفت: این برنامه در راستای راهنمایی تیم‌های کوهنوردی استان و کشور و آشنایی آنان با قله‌های استان صورت می‌گیرد و امیدواریم تواسنته باشیم گامی در جهت معرفی استان بوشهر برداشته باشیم.

ستارزاده افزود: این پلاک/ تابلو سیزده کیلو وزن دارد و کاملاً از جنس گالوانیزه، ضدزنگ و با نقش برجسته فولادی می‌باشد و و بیانگر ارتفاع ۱۲۲۰متری «قله دختر» است.

«قله دختر» یا «قلعه دختر» جزیی از ارتفاعات زاگرس جنوبی است که در شرق دهستان محمود احمدی (از توابع شهرستان تنگستان) واقع است.

در واگویه‌های محلی، از این قله به نام «قلعه» یاد می‌شود و می‌گویند زمانی محل زندگی زن یا دختری شاهزاده بوده که گویا از دست خانواده خود فراری و در این بخش زندگی می‌کرده است.

هم اکنون ورودی این قلعه مکانی با دیوارهای سنگی مخروبه به نام «دروازه» وجود دارد که گفته می‌شود دروازه ورود به قلعه یا قله دختر بوده و نگهبان‌هایی آن را اداره می‌کرده‌اند. برای این ادعا، جز نقل‌قول‌های دهان به دهان، سندی وجود ندارد و تا کنون پژوهشی در این مکان صورت نگرفته است.

گفتنی است «گروه کوهنوردی برگ سبز تنگستان» پیش از این پلاک/ تابلوی «قله پازنان» بیرومی را در اسفندماه ۹۵ نصب کرده است.

 

منبع : خلیج فارس

قبلی «
بعدی »