توریسم سلامت در بوشهر محقق شد/ ارائه خدمات گسترده پزشکی هسته‌ای

  • توسط
  • فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش «تیتر اول بنه گز»؛ به بهانه روز ملی فناوری هسته‌ای با پروفسور مجید اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای و تصویربرداری مولکولی استان بوشهر، عضو شورای عالی انجمن قلب و عروق هسته‌ای آمریکا، فلوشیپ تصویربرداری پیشرفته از دانشگاه هاروارد، فلوشیپ PET- CT از دانشگاه استانفورک آمریکا، چهره ماندگار سال ۹۴ استان بوشهر و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کردیم.

جایگاه دانش هسته‌ای در کمک به تشخیص و درمان بیماری‌ها چگونه است؟

با وجود اینکه  کاربرد دانش هسته‌ای در تشخیص و درمان بیماری‌ها که احتمالا جوانترین شاخه در بین شاخه‌های دیگر طب باشد این شاخه دانش بشری با شتاب باور نکردنی در حال رشد و گسترش است.

امروزه به جرات می‌توان گفت دانش پزشکی هسته‌ای در تشخیص همه بیماری‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و در مبحث درمان بیشترین کاربرد این دانش در سرطان و بیماری‌های بدخیم است ولی بنا به کاربرد هدفمند آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

استان بوشهر در رشته پزشکی هسته‌ای در کشور و منطقه چه جایگاهی دارد؟

این استان یکی از جامع‌ترین مجموعه‌ها از مراکز تشخیصی درمانی و پژوهشی را دارا است که نه تنها خدمت‌رسانی به بیماران استان را بر عهده گرفته بلکه پذیرای بیماران نیازمند دیگر شهرها و استان‌ها و حتی دیگر کشورها نیز بوده است.

در سال گذشته از بیش از ۲۲۰ بیمار درمانی بستری (غیر از بیماران تشخیصی و درمان سرپایی) در این مرکز تحت درمان قرار گرفتند که کمتر از ۲۰ درصد بیماران داخل استانی و بیش از ۸۰ درصد از بیرون استان و از سراسر کشور بوده‌اند که ۴ درصد متعلق به بیماران خارجی است.

بیشترین ارجاعی از استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد بوده است. بیمارانی حتی از مرکز کشور و استان‌های شمال کشور هم دریافت خدمت داشته‌اند.

به معنی واقعی بحث توریسم سلامت عملی شد. البته در بحث توسعه توریسم بین المللی، تعدادی از شرکت‌ها درخواست‌هایی هم داشته‌اند.

در استان چه درمان‌هایی انجام می‌شود و راهبرد شما در پیشرفت و گسترش این رشته چیست؟

بعضی از درمان‌های نوین و هدفمند که امروزه در کشورهای پیشرفته فقط انجام می‌گیرد و در کشورهای اطراف و منطقه دیده نمی‌شود از چند ماه قبل در استان و یک مرکز دیگر کشور به همت سازمان انرژی اتمی و مسئولان استانی و نیز اساتید توانمند دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در کشور با همکاری بین المللی با بخش طب هسته ای بن آلمان آغاز شد که با نهادینه شدن فازهای مالی اطلاع‌رسانی کاملتری خواهد شد.

در کشورهای خارجی هزینه یک دوره درمانی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان است ولی فعلا در اینجا از بیمار هزینه ای اخذ نمی‌شود؛ لذا در راستای نیل به برنامه استراتژیک طراحی شده قبلی، این مرکز، یک مرکز جامع و پیشرو از نظر درمانی در این زمینه در بین کشورهای منطقه است.

این مرکز در بخش درمان با سرطان تیروئید آغاز کرد ولی سرطان‌های پیشرفته پروستات، نورواندوکراین که بالغ بر ۴۰ نوع تومور از سراسر بدن است، درمان تسکینی دردهای سرکش متاستازهای استخوان ناشی از سرطان های مختلف، همچنین درمان روماتیسم پیشرفته مفاصل در این مرکز مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

امیدواریم بیماری‌های بیشتری همچون برخی از انواع لنفوم‌ها و یا سرطان‌های کبد با این روش‌های هدفمند در کشور  به مرحله درمان و اجرایی برسند.


منبع : مهر

قبلی «
بعدی »