وصیت‌نامه زیبای بنیانگذار ایران ناسیونال

  • توسط
  • بهمن ۲۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

ترک همدانی، مصطفی – جناب آقای خیامی ایران را ترک کردند اما چه خوبست فرهنگ و وصیت زیبای ادبی و اقتصادی بجای مانده ، قابل تامل و سرلوحه مدیران کنونی ایران خودرو و هر مدیر کلانی باشد.

در بیست سال کار وکالتم ، با وصیت نامه های بسیاری سر وکار داشته ام اما وصیت نامه ی یک صنعتگر ایرانی دارای ثروت فراوان که با واژگانی متین و پر مغز و ناشی از اراده و خواست درونی نگاشته شده باشد برایم جالب بنظر رسید.

اشتراک گذاری این وصیت نامه از باب ترویج فرهنگ وصیت نویسی فارغ از داشته های دنیویست اما به هر حال نمی توان از ظرایف آن گذشت.

به ویژه آنکه در بخشی از وصیت نامه جناب آقای سید محمود خیامی چنین می خوانیم: ” موصی یک ثلث از کل دارایی خود را از تاریخ زیر (دوم مهرماه ۱۳۴۵) لغایت سی سال کامل خورشیدی برای خود حبس نمود که حق مصرف آنرا عینا ندارد و فقط حق دارد از درآمد حاصله ثلث به نسبت یک پنجم خاندان آل عبا و یک پنجم خرج آموزش و تعلیم و توسعه مذهب شیعه اثنی عشری و سه پنجم باقیمانده از درآمد ثلث را برای تعلیم و آموزش علمی و عملی و فنی و رسیدگی به کلیه امورات کارگران و فرزندان آنان که بی بضاعت باشند بنماید.

پس از انقضای مدت ، کلیه ثلث را به منظور تشکیل موسسه فنی با کلیه وسایل لازمه قرار دهند و اقدام به تعلیم فنی کارگران بی بضاعت نمایند ، کلیه امورات و مندرجات این وصیت تا زمان حیات وصی (آقای سید احمد خیامی) با معظم له و پس از فوت مشارالیه با فرزند ذکور و ارشد حی موصی خواهد بود که این وصیت به او نامه به آنها تفویض می شود و موظفند که عین ثلث را همیشه جاودان و برقرار نمایند.

تخلف از مفاد از این وصیت نامه موجب خشم خداوند کریم و عقوبت آخرت خواهد بود….” هر چند پس از انقلاب ، جناب آقای خیامی ایران را ترک کردند اما چه خوبست فرهنگ و وصیت زیبای ادبی و اقتصادی بجای مانده ، قابل تامل و سرلوحه مدیران کنونی ایران خودرو و هر مدیر کلانی باشد.

خوشبختانه خبری از درگذشت او نشنیدم ، خداوند نگهدارش باشد.

مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری وصیت نامه زیبای بنیانگذار ایران ناسیونال ، سید محمود خیامی

مصطفی ترک‌همدانی/ وکیل دادگستری

قبلی «
بعدی »