رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: مضرات پارازیت به مغز استخوان/ بوشهر استان پیشرو در جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی

  • توسط
  • بهمن ۲۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

علیرضا رئیسی در نشستی خبری با تشریح اقدامات در حوزه سلامت استان بوشهر با بیان اینکه یکی از ضرورت‌ها سلامت در استان بوشهر ایجاد مرکز جامع درمان سرطان است، اظهار داشت: با وجود تحولاتی که در ایجاد تخت بیمارستانی داشتیم باید حداقل ۲۰۰ تخت بیمارستانی دیگر هم داشته باشیم.

وی بیان داشت: همچنین از دیگر نیازمندیهای حوزه سلامت استان وجود ۲۰ تا ۲۵ متخصص است که مربوط به رشته‌های ارولوژی، چشم و … است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طراحی اولیه برخی بیمارستان‌ها در استان را از جمله مشکلات حوزه سلامت ذکر کرد و ادامه داد: اگر بیمارستان فعلی گناوه در داخل شهر احداث می‌شد ۵۰ درصد مشکلات ما حل می‌شد.

رئیسی افزود: مشکل دیگر ایجاد بیمارستانهای کوچک در استان است که اگر این بیمارستانها بزرگتر بود گرفتاری فعالی را نداشتیم.

وی اضافه کرد: از بدو پیدایش امور درمانی در استان کل تعداد تخت‌های استان بوشهر زیر ۸۰۰ تخت بوده است که کمتر از ۴۵ درصد فعالیت داشتند اما در ۳ سال اخیر تعداد تختهای بیمارستانی در استان بوشهر به یک هزار و ۴۱۷ تخت رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: کل تخت‌های ویژه نوزادان در بوشهر ۱۱ تخت بوده که در ۳ سال اخیر به ۴۴ تخت رسیده است.

رئیسی ادامه داد: قبل از طرح تحول سلامت در کشور، به ازای هر هزار نفر ۱٫۶ تخت وجود داشت و در استان بوشهر کمتر از ۸ دهم تخت بود اکنون این رقم در بوشهر به ۱٫۴ رسیده است.

وی گفت: برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ تعداد تخت بیمارستانی در استان را به ۲ هزار و ۱۱۴ تخت برسانیم که ۲٫۱ تخت به ازای هر هزار نفر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: کل تخت‌های ویژه استان ۸۶ تخت بوده که اکنون به ۱۸۸ تخت ویژه رسیده که نشان از رشد ۲ برابری تخت‌های ویژه در استان است.

رئیسی با بیان اینکه ۱۷ آمبولانس در استان بوشهر به تخت ویژه مجهز کردیم گفت: هر بیمارستان در استان مجهز به آمبولانس با تخت ویژه برای بزرگسالان و نوزادان شده است.

وی با بیان اینکه بوشهر جز استان‌های ناامن غذایی است، اظهار داشت: میزان بارندگی، آب‌های زیرزمینی، زمین‌های حاصلخیز، میزان کارخانجات و … از عوامل موثر بر امنیت غذایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه ۷ کمیته برنامه ریزی و تدوین سند غذایی در استان بوشهر تشکیل شد، ادامه داد: ۴۹ پروژه مختلف برای تدوین سند امنیت غذایی در استان بوشهر تعریف کردیم.

رئیسی در مورد وضعیت اهدا عضو در استان بوشهر خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ یک مورد، ۹۴ سه مورد و در سال جاری تاکنون ۱۰ مورد اهدا عضو در استان بوشهر انجام شده است.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ اهدا عضو اظهار داشت: هر فرد با اهدا اعضا خود حداقل ۸ انسان را می‌تواند نجات دهد.

رئیسی افزود: سالانه ۴۰۰ هزار عضو قابل پیوند در کشور از بین می‌رود و حل این مشکل نیازمند فرهنگ سازی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دو فوق تخصص کلیه که بومی استان بوشهر هم هستند اکنون به جمع فوق تخصص‌های استان اضافه شدند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حاشیه نشین ها در بوشهر گفت: ۴ منطقه حاشیه نشین بوشهر شامل رایانی، سرتل، امازاده و تنگک شناسایی شده و طرح‌های بهداشتی در این مناطق انجام شده است.

رئیسی در پاسخ به سوالی در مورد خطرات پارازیت در استان اظهار داشت: شک نکنید که پارازیت مضر است و میزان شدت و مدت پارازیت هم در آثار مخرب آن تاثیرگذار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پارازیت‌ها به مغز استخوان، سلول‌های جنسی آسیب زده و موجب بروز سردردهای ناشناخته مزمن می‌شود.

وی گفت: آلاینده‌های پارس شمالی، جنوبی، نیروگاه‌ها، ورود فاضلاب به دریا ریزگردها از عوامل موثر بر سلامت در استان هستند.

رئیسی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه پیوست سلامت برای همه صنایع ضروری است و نباید صنایعی در استان بدون پیوست سلامت کار خود را آغاز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تنها صنعتی که برای پیوست سلامت در استان اعلام آمادگی کرده ، نیروگاه اتمی بوده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری بیان کرد: بوشهر استان پیشرو در جمع آوری قلیان از مراکز عرضه این مواد دخانی است.

قبلی «
بعدی »