پیگیری یک وعده؛ صید ماهی از سد رئیسعلی دلواری بازهم به تاخیر افتاد

  • توسط
  • دی ۱۵, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : صید ماهی از قفس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری بازهم به تاخیر افتاد و این بار به اوایل سال ۹۶ موکول شد.

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خلیج فارس ؛ این طرح از سال ۹۴ کلید خورد و براساس اعلام مسئولان شیلات و استانداری، مقرر بود در تابستان سالجاری برداشت ماهی از آن صورت بگیرد، ولی این موضوع عملی نشده و اکنون براساس اعلام رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور، برآورد شده اوایل سال آینده زمینه اولین تولید آن را شاهد باشیم.

اوایل امسال رییس بانک کشاورزی بوشهر گفته بود: بخشی از منابع مالی این طرح از سوی بانک مذکور تامین شده و قرار است در نیمه اول امسال به بهره برداری برسد. ضمن اینکه زمینه اشتغال ۱۸۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.

در اردیبهشت امسال سالاری استاندار بوشهر نیز گفته بود: در اجرای این پروژه اشتغال زا که تا تیرماه به بهره برداری می رسد، بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود که ۶۶۰ میلیارد ریال آن از سوی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط سرمایه گذار تامین می‌شود.

سرمایه گذار این پروژه شرکت پلیمر است و مدیرکل شیلات هم در خردادماه سالجاری با اشاره به سوابق و تجربیاتی این شرکت در زمینه پرورش آبزیان، وعده داد در تابستان زمینه برداشت ماهی از دریاچه سد رئیسعلی دلواری فراهم می شود.

در همین حال، امروز که رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور در بوشهر نشستی خبری برگزار کرد، از صدور اولین پروانه پرورش ماهی در قفس استان بوشهر خبر داد و گفت: این پروانه از سوی نظام دامپزشکی صادر می شود و مربوط به دریاچه سد رئیسعلی دلواری است.

زمانی که از محمدرضا صفری درباره آخرین وضعیت این پروژه سوال شد، تاکید کرد: اکنون بخش اول ماهی های مولد این طرح از استرالیا وارد کشور شده و در قرنطینه دامپزشکی است تا پس از تاییدیه نهایی وارد دریاچه شود. از این رو پیش بینی می کنیم اگر مشکل خاصی پیش نیاید، در ابتدای سال آینده زمینه تولید ماهی از این سد فراهم شود.

وی ادامه داد: در بوشهر مجوز اولیه ۳۶ طرح پرورش ماهی در قفس صادر شده که موافقت اصولی آنها از سوی سازمان نظام دامپزشکی صادر می شود که ۱۳ مورد است. یکی از نکات مهم برای صدور مجوزها توسط ما، توجه به امنیت شغلی و سلامت محصول است.

این مقام مسئول ادامه داد: با روند تقاضایی که برای تولید ماهی در قفس در بوشهر وجود دارد، پیش بینی می شود در آینده همانند پرورش میگو بوشهر پیشتاز سرمایه گذاری، برداشت و اشتغال زایی در این حوزه باشد.

گفتنی است طرح پرورش ماهی در قفس از پروژه های اولویت دار وزارت جهادکشاورزی است، اما روند این طرح در استان های دیگر خصوصا شمال مناسب تر و سریع تر از بوشهر می باشد.

قبلی «
بعدی »