میدل ایست مانیتور گزارش داد سرمایه‌گذاری سنگین ریاض و ابوظبی در شاخ آفریقا برای دور زدن تنگه هرمز و رقابت با ایران

  • توسط
  • دی ۱۲, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی «میدل ایست مانیتور» در گزارشی پیرامون حضور نظامی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در شاخ آفریقا نوشت حضور نظامی در شاخ آفریقا نشانگر افزایش اهمیت اقتصادی و امنیت نظامی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

به دنبال عملیات ائتلاف عربستان در یمن، حفظ  امنیت دریای سرخ جزو اولویت کشورهای منطقه برای قطع تجهیز انقلابیون یمنی و ارسال سلاح از سوی کشورهای همسایه به آن‌ها قرار گرفت.

«ایجاد دسترسی بهتر به اقیانوس هند و دریای سرخ» و ایجاد جایگزینی برای «تنگه هرمز در صورت تهدید ایران» از جمله دیگر مزایایی است که به عقیده نویسنده برای کشورهای عربی حاضر در شاخ آفریقا مزیت ایجاد می‌کنند.

چشم طمع امارات و عربستان به شاخ آفریقا

بر این اساس، اینک عربستان و امارات متحده عربی چشم به جیبوتی، سومالی‌لند (منطقه خود مختار از سومالی) و اریتره دارند.

در این بین اریتره به دنبال درگیری دیپلماتیک با جیبوتی در آغاز نبرد یمن به سرعت از ایجاد پایگاه نظامی امارات در بندر «عصب» استقبال کرد. این این پایگاه از سوی امارات در امور هوایی، دریایی و لجستیکی استفاده می‌شود.

امارات متحده عربی همچنین در پی ایجاد پایگاهی در بندر «بربرا» در سومالی‌لند است. از سوی دیگر وزیر خارجه جیبوتی در اوائل ماه جاری اعلام کرده بود پایگاه نظامی عربستان نیز به زودی در این کشور افتتاح می‌شود. اقدامی‌ که با وجود تنش‌های دیپلماتیک دو طرف، هم برای جیبوتی و هم ریاض منافع امنیتی دو طرفه دارد.

تاکتیک نرم ریاض برای گسترش حضور نظامی

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به آینده این قضیه نوشته شده است که در آینده انتظار همکاری‌های گسترده‌تری بین شرق آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود و عربستان سعودی از تاکتیک‌های جنگ نرم خود برای پیشبرد منافعش با کشورها و عوامل غیر دولتی استفاده می‌کند.

عربستان به احتمال زیاد در پی اطمینان یافتن از امنیت دریای سرخ و از طریق گسترش پایگاه‌های نظامی و یافتن متحدان سیاسی در شاخ آفریقا است. این کشور با ساخت منازل، مدارس و مساجد در بخش‌های مختلف به جیبوتی کمک کرده است.

رقابت با ایران

میدل ایست مانیتور در خاتمه نوشت: بر اساس روند جاه‌طلبی‌های نظامی امارات متحده عربی، ابوظبی نیز به احتمال زیاد یکی از جاه‌طلبانه‌ترین شیخ نشین‌های منطقه بر حسب سرمایه‌گذاری نظامی در منطقه خواهد بود.

در مجموع کشورهای حاشیه خلیج فارس برای رقابت با دیگر کشورها چون ایران‌، چین و احتمالا ترکیه خواهان حضور گسترده‌تر نظامی در آفریقا هستند.

 

قبلی «
بعدی »