انعفال مدیران؛ ضرورت پیگیری نمایندگان؛ بودجه ۹۶ بوشهر آب رفت؛ مقصر کیست؟/ خدری: رتبه ۳۱ داریم و به استان ظلم شده

  • توسط
  • آذر ۲۹, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: هفته پیش درباره سهم استان بوشهر از ردیف های عمرانی بودجه ۹۶ گزارش دادیم و از این نوشتیم که در اغلب سرفصل ها با کاهش اعتبار مواجه ایم.

به گزارش «خلیج فارس»؛ بخش عمده این اتفاق ناشی از اشکال در توجه به سهم استان ثروتمند اما محروم نگاه داشته بوشهر است و کم مهری هایی که منحصر و محدود به دولت خاصی هم نیست.

ردیف های عمرانی استان در بودجه ۹۶

استانی که جدا از درآمدهای تاسیسات پارس جنوبی و پایانه های نفتی که ملی دیده می شوند و البته عوارض و تبعاتش محلی است(!)، فقط و فقط از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی، سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان روانه خزانه کشور می کند، اما همه دریافتی اش در بودجه های سنوانی در بهترین حالت ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ به عبارتی یک دوازدهم داده هایش، ستانده داشته است.

اشکال دوم هم تفسیر سازمان برنامه و بودجه در قبال سهم ویژه و حمایتی استان های نفت خیزی مثل بوشهر است، طوری که بودجه دو درصد فروش نفت و گاز را با اعتبار آن استان آمیخته می کنند و عملا این موضوع باعث می شود تا نقش حمایتی و کمکی این ردیف بلااثر شده و هدف اولیه تصویبش در دولت اصلاحات نادیده گرفته شود.

سرنوشت این رفتار سلیقه ای هم این خواهد بود که بودجه استان های نفت و گاز خیزی مثل بوشهر توفیری با مناطق بی بهره از این نعمت نداشته باشد.

نمی توان انکار کرد که اگر قرار است تحول شگرفی در استان رقم بخورد، نیازمند بودجه های ملی است و فراتر از ۴۰۰، ۵۰۰ میلیارد استانی که سال گذشته تحقق آن نیز نزدیک به صفر بوده است. شکار بودجه های ملی نیز شکارچیان حرفه ای و مدیران زبده ای می طلبد که در مرکز کشور توان پیگیری طرح های استان را داشته باشند.

اما شوربختانه سهم استان از ردیف های ملی در بودجه ۹۶ کاهش چشمگیری داشته تا این پرسش پیش آبد که گزارش های فیسبوکی برخی مدیران از دیدار با وزرا و مسئولان مرکزنشین چقدر دقیق بوده و اگر این نشست و برخاست ها در فصل بودجه ریزی منجر به دیدن استان و توجه به سهم بوشهر نشود، پس چه زمان دیگری به کار می آید؟

در بودجه ۹۶ به بوشهر ظلم شده است

رییس مجمع نمایندگان استان بوشهر با تایید کاهش چشمگیر سهم استان از بودجه ۹۶ تصریح کرد: با توجه به اثرگذاری استان در درآمدهای کشور، هیچ واژه ای غیر از ظلم در دایره واژگان من نسبت به این اتفاق قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری در گفتگو با «خلیج فارس» افزود: مراتب گلایه شدید خود را به نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده و خواستار جلسه ای با معاون اول رییس جمهور در این زمینه شده ایم.

وی ادامه داد: طبق گزارشی که استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه هفته پیش به مجمع نمایندگان داده، از نظر سهم اعتباری، در ردیف استان ۳۱ کشور قرار می گیریم که بازهم می گویم هیچ واژه ای غیر از ظلم به این استان نمی توان برایش برگزید. البته امروز یکشنبه که دکتر نوبخت در صحن مجلس برای دفاع از لایحه برنامه ششم حضور یافتند، مراتب اعتراض نمایندگان استان را به اطلاع ایشان رسانده و قول اصلاحاتی دادند. ضمن اینکه گفتند به زودی به بوشهر سفر کرده و تصمیمات بهتری در این خصوص اتخاذ می شود.

خدری تاکید کرد: البته از مدیریت استان انتظار تحرک بیشتری در خصوص بودجه ۹۶ می رفت، ضمن اینکه یکی از اشکالات همین می باشد که دو درصد نفت با بودجه استان آمیخته می شود درحالی که این ردیف باید جایگاه حمایتی داشته باشد. نکته عجیب تر هم این است که اگر استانی مثل خوزستان افزایشی در ردیف های ۹۶ نداشته، ولی کاهش آنچنانی هم تجربه نکرده اند، اما بوشهر در بودجه سال آینده از نظر ردیف های اعتباری رتبه ۳۱ دارد و نسبت به استان بالاتر از خود ۲۰ درصد افت نشان می دهد.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم تاکید کرد: با توجه به پیگیری نشست با معاونان رییس جمهور، اين قول را به مردم مي دهم كه نسبت به اصلاح بودجه و افزايش آن حداقل متناسب با شاخصهاي ساير استانها اقدام كنيم

خبرنگار «خلیج فارس» پیگیر گفتگویی با رییس سازمان برنامه و بودجه استان درباره کاهش ردیف های اعتباری استا بوشهر در بودجه ۹۶ بود که امکان پذیر نشد.

قبلی «
بعدی »