کاهش درد اندام خیالی بوسیله بازی رایانه‌ای

  • توسط
  • آذر ۱۵, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

یک پژوهش جدید از دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد نشان می‌دهد که، افرادی که دچار قطع عضو شده‌اند با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند از درد اندام‌های خیالی رهایی یابند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیجیتال ترندز، برای مثال یک فردی که دچار قطع عضو از ناحیه دست شده با استفاده از یک بازوی مجازی بر روی صفحه نمایش می‌تواند درد اندام خیالی خود را کاهش دهد.

اندام خیالی(Phantom limb) به احساسی گفته می‌شود که اندام قطع شده یا جدا شده (یا حتی یک عضو مثل آپاندیس) همچنان به بدن متصل است و به شکل سابق قابل استفاده است. تقریباً ۶۰ تا ۸۰ درصد افرادی که دچار قطع عضو شده‌اند، اندام خیالی را حس می‌کنند و اکثریت آن‌ها این حس را دردناک می‌دانند.

به گفته محققان این پژوهش، این راه جدید می‌تواند راه حلی برای این مشکل مداوم باشد.

این پژوهش که بر روی ۱۴ بیمار انجام شد با موفقیت توانست درد این بیماران را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

این بیماران بوسیله فناوری واقعیت مجازی از اندام از دست رفته خود استفاده کردند و با این کار احساس وجود آن اندام در آنها تداعی و زنده شد و در نهایت منجر به کاهش درد آنها شد.

در طول این بازی آنها با استفاده از اندام مجازی خود به راندن یک ماشین مسابقه ای مشغول شدند و به این صورت از اندام قطع شده خود به صورت مجازی استفاده کردند.

به گفته محققان این پژوهش این استراتژی جدید می‌تواند یک راه حل درمانی فوق العاده برای بیمارانی باشد که پس از قطع عضو از درد اندام خیالی رنج برده و هنوز به نبود آن اندام عادت نکرده اند.

قبلی «
بعدی »