از احیاء نام محلات شهر بوشهر تا برنامه های سازمان پسماند برای داشتن شهری زیبا/ تصاویر

  • توسط
  • آبان ۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است
معاون اجرای و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر و مدیرعامل سازمان پسماند این شهرداری روز گذشته میزبان تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری ها ، روزنامه ها ، مطبوعات هفتگی و سایت های خبری بودند تا ضمن اعلام روند خدمت رسانی به مردم ، پاسخگوی اصحاب رسانه باشند .

رمضانی ؛ معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر

* بررسي و بازنگري مستمر قوانين، مقررات، ضوابط و استانداردهاي موجود در زمينه خدمات‌شهري ، صدور مجوزهاي لازم براي شناخت، تعمير، نگهداشت پروژه‌هاي خدمات شهري. برقراري ارتباط با دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي مرتبط با مأموريت درچارچوب سياست‌هاي شهرداري ، برنامه‌ريزي براي اجراي قانون مديريت پسماند و اتخاذ سياست‌هاي بهينه در زمينه نحوه محاسبه و اخذ بهاي پسماند و نظارت بر چگونگي هزينه‌ كرد آن ، همكاري، هماهنگي و همفكري با ساير حوزه‌هاي ستادي ـ صنفي شهرداري و همچنين ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي در رابطه با وظايف محوله و مدیریت غسالخانه ها از جمله وظایف این معاونت در شهرداری است.

*نامگذاری معابر و کوچه ها ، ، نقاشی دیواری ، نورپردازی واحدهای تجاری و مسکونی ، ترمیم سنگ فرش ها و کانال ها ، حفاظت و جلوگیری از اطفاء حریق و مهارسازی ساختمان مخروبه در حال تخریب ،نگهداری از فضاهای سبز ، گلکاری و درختکاری ، بهداشت شهری و جمع اوری و حمل زباله نیز در حوزه فعالیت ما قرار دارد.

*مردم بوشهر بسیار با فرهنگ هستند که تلاش ها و همکاری های آنهابا شهرداری برای حفاظت از امکانات شهرداری که مربوط به شهر و شهروندان است قابل تقدیر است اما در موارد محدودی هم بعضا مشاهده می شود خودروهایی بر روی سنگفرش های خیابان ها در سطح شهر پارک می گردد و خسارت هایی نیز به مبلمان شهری و درختکاری ها انجام می گردد که تقاضا می شود برای رعایت حال مردم و شادابی شهر اجتناب گردد.

* بدنبال احیاء نام و نشان محلات فراموش شده بندربوشهر مانند جفره علیباش ، باغ ملا ، باغ شیخ ابول و لیل هستیم که بنا داریم در گرداگرد این محلات که اکنون اثری از آنها وجود ندارد بوستان هایی به نام آنها احداث و نام گذاری کنیم تا سابقه آنها از ذهن ها زدوده نشود.

غلامزاده ، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر

* روزانه ۱۷۰ تن پسماند در شهر بوشهر با کمک ۳۵۰ پاکبان جمع آوری می شود و  ۵۰ تا۶۰ راننده خدمات شهری هم با وسائط نقلیه مکانیزه آنها را جمع آوری می کنند.

*با توجه به اینکه سایت دفن پسماندهای بوشهر هم اکنون در محدوده نیروگاه اتمی واقع است مشکلاتی برای مناطق پیرامونی ان از جمله هلیله ، بندرگاه ، کمپ های نیروگاه و تنگک ها ایجاد کرده که از آنها عذرخواهی می کنیم اما چاره ای نداریم . استانداری بوشهر بر اساس یک برنامه مدون بدنبال ایجاد یک سایت امحاء و دفن زباله شهرهای بوشهر ، اهرم ، چغادک ، عالی شهر و دلوار در خارج از شهر بوشهر تا سال ۹۵  بوده که تاکنون عملیاتی نشده است.

*روزانه سه تن زباله عفونی بطور مجزا از زباله های عادی دفن می شوند که با راه اندازی سایت دفن پسماند جدید ، زباله های موجود در سایت کنونی به آن سایت منتقل می شود.

* در صورت همکاری شهروندان جمع آوری زباله در برخی از محلات به صورت هر دو روز یکبار انجام می شود تا هزینه های صرفه جویی شده در جاهای دیگری که از اولویت بیشتری برای رفاه شهروندان برخوردار است، سرمایه گذاری شود ، البته در بخشی از کلان شهرهای کشور هم اکنون دو روز یک بار انجام می شود.

* به طور میانگین سالانه پانزده میلیارد تومان  برای جمع آوری زباله، رفت و روب شهر و نظافت جداول هزینه می شود که با توجه به تولید ۱۴۰ تن زباله روزانه در بوشهر ، هر شهروند روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید می کند که نسبت به میانگین کشوری ۲ برابر است.

* برنامه هایی در دستور کار داریم تا هزینه های جمع آوری پسماند بوشهر را کاهش داده و آن را در پروژه های عمرانی بکار بگیریم. از آن جمله طرح تفکیک از مبدا می باشد که سه مرحله آن اجرا شده و ۱۴ هزار شهروند آموزش چهره به چهره درب منزل شان دیده و بسته های آموزشی و بهداشتی دریافت کرده اند.

*خودروهای مخصوصی برای جمع آوری زباله های بازیافتی این شهروندان فعال شده و پس از تماس با ما و طبق کدی که دریافت کرده اند، نسبت به جمع آوری آن پسماندها اقدام و در مقابل کسیه های زباله می دهیم.

*استقرار ایستگاه‌های بازیافت در مجتمع‌های مسکونی از برنامه‌های دیگر امسال است.۴ کانکس تحویل زباله های خشک قابل بازیافت نظیر پلاستیک، کاغذ و بطری در سطح شهر بوشهر  هم اکنون فعال است و  دو کانکس دیگر هم بزودی در محلات دیگر مستقر شده و تلاش داریم تا پایان سال در همه ۴۰ محله شهر، این کانکس ها فعال و آموزش چهره به چهره تفکیک زباله شهروندان عملی شود.

*تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی موظف به استقرار دستگاه بی خطر کردن زباله‌های عفونی در مرکز درمانی هستند. روزانه حدود ۳ تن زباله عفونی در شهربوشهر تولید می‌شود. تنها ۴ درصد زباله های بوشهر بازیافت می شود که انتظار می رود با توسعه آموزش های چهره به چهره و نصب کانکس های بیشتری برای تحویل زباله های خشک، شاهد افزایش این میزان تا پایان سال باشیم. طوری که تولید زباله کاهش یافته و همانند برخی شهرهای همجوار، جمع آوری زباله از محلات از روزانه به یک روز در میان مبدل شود.

*طبق قانون مدیریت و جمع آوری پسماند مصوب مجلس که از سال ۸۸ در بوشهر اجرایی شده، تولیدکنندگان زباله باید هزینه پرداخت کنند،  که از شهروندان تقاضا داریم سهم هزینه خود را بپردازند که امسال براساس مصوبه شورای شهر برای هر واحد مسکونی ۵۰ هزارتومان تعیین گردیده است. پرداخت این هزینه برعهده ساکنین واحدهای مسکونی و تجاری است، که به بنگاههای املاک هم اطلاع رسانی شده که این موضوع را به مالکان و مستاجران یادآوری کنند تا دچار مشکلات احتمالی نشوند.

* نحوه جمع آوری پسماندهای عفونی در بوشهر به شکلی که در یکی از رسانه ها مطرح شده بود نیست و به شدت دفن انها با زیاله های معوملی را تکذیب می کنم. این زباله ها در مسیری جداگانه از زباله های عادی و به شیوه مجزا مثل آهک پاشی دفن می شود، هرچند طبق قانون مطب های پزشکی و مراکز درمانی باید با دستگاههای مربوطه، زباله خود را بی خطر کرده و به ما تحویل دهند که اغلب اوقات این موضوع رعایت نمی کنند. روزانه ۳ تن زباله عفونی توسط شهرداری بوشهر دفن می شود، اگرچه نظارت بر روند بی خطرسازی آن برعهده محیط زیست می باشد که این مهم از سوی آنها به خوبی طی نمی شود.

*درباره گلایه برخی اهالی شهرک تازه تاسیس نیایش بوشهر مبنی بر عدم جمع آوری زباله در برخی شب ها به دلیل پر شدن ظرفیت کامیون حمل پسماند،سال گذشته که قرارداد پیمانکار پسماند نهایی شد، هنوز در این شهرک سکونت چندانی نبود و جزو قرارداد ما قرار نگرفت، از این رو بعضا خدمات جمع آوری زباله با مشکلاتی در انتهای شهرک مواجه است که در قرارداد جدید مرتفع می شود.

*تاخیر در  پرداخت حقوق پاکبان های بوشهر را یک شانتاژ توسط عده ای محدود در فضای شبکه های اجتماعی می دانم. تنها یک ماه از حقوق کارگران به عنوان حسن انجام کار نزد پیمانکار می ماند که براساس قوانین کار است و در زمان تسویه کارگران پرداخت می شود.

قبلی «
بعدی »