عوارض خطرناک پوکی استخوان

  • توسط
  • مهر ۲۷, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

دبیرعلمی دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران، گفت: مهمترین عارضه پوکی استخوان، ایجاد شکستگی های خود به خود در ستون فقرات، گردن استخوان لگن و ساعد دست است.

به گزارش مهر، دکتر انوشه حقیقی اظهار داشت: دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران به همت انجمن علمی روماتولوژی ایران به مدت سه روز و با حضور متخصصین  روماتولوژی، اطفال، رادیولوژی، جراحان، ارتوپدها و سایر همکارانی که به نوعی مرتبط با مسائل و موضوعاتی که قرار است در این کنگره بحث شود برگزار می شود

وی گفت: در این کنگره سه کارگاه شامل سونوگرافی مفصلی، دانسیتومتری و کارگاه ژورنالیسم  برای همکارن برگزار می شود و ۶ سخنران خارجی از امریکا و کشور هندوستان داریم و ۹ پنل علمی با موضوعات شایع بیماریهای روماتولوژی با  هدف به روز رساندن اطلاعات علمی همکارانی در این کنگره برگزار می شود.

حقیقی، محورهای این کنگره را بیماری های شایع روماتولوژی شامل بیماری های التهابی عضله، روماتیسم مفصلی ارتروروماتوئید، بیماری های روماتیسمی که ستون فقرات را درگیر می کند و  بیماری پوکی استخوان و جراحی های مفصلی در روماتیسم و لوپوس اطفال عنوان کرد.

وی اظهار داشت: یکی از بیماری های شایع روماتولوژی، پوکی استخوان است که بیماری خاموش نام دارد و تا وقتی که فرد دچار عارضه ای مثل شکستگی استخوان نشود علائمی برای آن ایجاد نمی شود و خوشبختانه به دلیل تبلیغات زیاد رسانه های گروهی در مورد این بیماری، تعداد زیادی از افراد خودشان به مراکز درمانی مراجعه می کنند و درخواست سنجش تراکم استخوان می دهند.

حقیقی ادامه داد: این بیماری بیشتر در سنین بالا دیده می شود و توصیه می شود زنانی که یائسه شدند و مردانی که در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند از نظر ابتلا به این بیماری تحت بررسی قرار گیرند.

این فوق تخصص روماتولوژی، یکی از شایع ترین فاکتورهای خطر ابتلا به پوکی استخوان را مصرف داروهای استروئیدی و یا کورتون عنوان کرد و گفت: این دارو ها  می تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، روش تشخیص پوکی استخوان را سنجش تراکم استخوان بوسیله دستگاه دانسیتومتری عنوان کرد و اظهار داشت: این دستگاه  یک روش بسیار راحت و کم عارضه است و بوسیله این دستگاه یک نوع تصویربرداری انجام میشود که می توان تشخیص داد که فرد مبتلا به پوکی استخوان شده یا خیر  و اگر در ریسک ابتلا به پوکی استخوان است توسط متخصص مربوطه توصیه هایی انجام شود مبنی بر اینکه جلوی بروز پوکی استخوان را بگیرد و اگر فرد مبتلا شده درمان هایی انجام شود که شاید بتوان  جلوی پیشرفت آن را گرفت.

وی گفت: مهمترین عارضه پوکی استخوان  شکستگی است که می تواند ایجاد شکستگی های خود به خود در ستون فقرات، گردن استخوان لگن و در سائد دست شود  و اینها میتوانند برای فرد مشکلات عدیده ای را به همراه داشته باشد.

دبیرعلمی دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران توصیه کرد بهتر است مردم لبنیات زیاد استفاده کنند و برای اینکه توده استخوانی بالاتری داشته باشد از سنین پایین ورزش کنند. زیرا ورزش اثر بسیار خوبی خواهد داشت و کمک می کند تا فرد در سنین بالاتر کمتر دچار پوکی استخوان شود و مصرف قهوه، نمک و نوشابه عواملی هستند که ریسک ابتلا به پوکی استخوان را بالا می برند.

دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران از فردا چهارشنبه ۲۸ مهر ماه جاری به مدت سه روز در ساختمان آرشیو اسناد ملی تهران برگزار می شود.

قبلی «
بعدی »